Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
hr_roger

Albin 82 ms

Rekommendera Poster

Hej, finns det någon som har monterat en 3-bladig propeller på denna typ av båt? Orginal sitter det en 2-bladig 18*12.Motor är en md 17 på 35hp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger!

Varför vill du montera en trebladig propeller? Orginal propeller på min Albin 82 verkar funka alldeles förträffligt. Borde inte en trebladig ge mer motstånd när man seglar? Det vore intressant att höra dina åsikter.

Mvh Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till eventuellt byte är att från 1400 varv till strax över 2000 varv ger max 1 knop. Marchfarten blir ungefär 4,5-5 knop men upp till 6 knop vore inte omöjligt när man har ca 7,20 i vattenlinjen. Jag har nyss köpt båten så jag är kanske helt ute och cyklar.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är felet inte propellern. Jag har samma motor och samma propeller. När jag köpte båten 2001 var tomgången lite hög, runt 850 varv. Då kunde jag inte köra långsammare än 4 knop. Lite väl häftigt när man ska lägga till.

Nu gör båten c:a 3 knop på 700 varv. Den går i 7 knop vid 2100 varv. Jag tror att den skulle komma upp i nästan 8 knop vid max varv, 2500. Var ligger din båt? Det vore intressant att träffas nån gång.

Mvh., Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har nu kollat upp min logg den visar helt fel.Med kontroll med gps, tid kontra distans hamnar jag på samma fart och varvtal som du.Så då har jag ingen anledning att skifta propeller.

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger.

 

Vi har 3-bladig på vår 82MS med md17c med följande egenskaper:

1500 r/m ger 6,1 Knop

1800 r/m ger 7.0 Knop

2200 r/m ger 7.7 Knop

 

Högre varvtal har jag inte provat då den gräver ned aktern en del vid 2200 r/m.

 

Den största skillnaden tycker jag annars är vid låg fart med mycket bra bett samt att det blir mindre vibrationer i båten.

 

Har inte propellerdata på den 3-bladiga och propellern är just nu cirka 60cm under ytan.

 

PS. kan inte kommentera seglingsegenskaperna då den 3-bladiga har suttit på hela tiden jag haft båten.

 

mvh.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...