Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hedning

Mercury 50 hp

Rekommendera Poster


Hejsan.

Ny medlem på detta forum här.

 

Jag har en fråga ang en Mercury 50 hk 86:a 4-cyl.

e det nån som vet varvtalet vid max på denna motor?

Min nyinköpta båt(Helwig Kreta)är utrustad med denna motor,och jag misstänker att det sitter fel propeller på den...för liten.

Det utmärker sej vid fullgas...då verkar motorn tappa i orken,lättar jag på gasen en aning så känns det att motorn orkar mera.

min gissning är att propellern är för liten eller har för liten stigning och därmet mer eller mindre bara vispar vatten på fullgas...nån form av kavitation helt enkelt.

Har ingen aning om vad det är för propeller som sitter på,men om jag kunde få reda på maxvarvet så skulle jag nog lättare kunna hitta en passande propeller.

båten är av sportbåtstyp och är 4 m lång och 1.8 m bred..enligt knopmätaren i båten(som jag misstänker inte stämmer helt och hållet)så gör båten bara 25 knop.

En 4 meter lång plastbåt med en 50 hk-motor på bör göra betydligt mer än 25 knop tycker jag.

Motorn är förövrigt nyservad.

 

Jag funderar på en Propulse S6 propeller till båten.

Funkar denna propeller bra eller är det fel storlek?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tänk på att din motor är 20 år gammal.

 

Har själv en Vator 15DL (4.35 * 1.75) med en Merc 50 81:a, den gör mellan 24-26 knop enligt gps. Jag vet inte om det är onormalt långsamt eller om det är normalt, min murkla är ju ändå 25 bast.

Hastighetsskillnaden mellan fullgas och c:a 3/4 gas är typ 2 knop på min skuta.

Tyvärr kan jag inget om propulse men det finns rätt mycket trådar på forumet att läsa om detta.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en poäng i att den kanske kaviterar men det är också så här att 50 Hk förr, inte kan jämföras med 50 Hk nu.

Man mäter effekten på olka sätt nämligen. Sen är det också så att skrovformen gör sitt till.

Kolla om Du kan få låna en GPS av någon (enkel handburen) så kan Du mäta farten exakt och på rätt sätt. Knopmätaren mäter vattnets framfart så Du kan få ett fel där också.

Sen kan Du kanske läsa av proppelerns beteckning, står ibland instansat mellan propeller bladen.

För att späda på problemet så har det betydelse hur båten ligger i vattnet i fullfarten, har Du trim/tilt eller är det pinne som reglerar riggvinkeln??

Om du får upp båten ur vattnet vid full gas så skall den mer eller mindre ligga ovanpå vattenytan.

 

Så kontentan är att det är inte helt säkert att det är proppellens fel faktiskt men det kans givetvis vara så att förra ägaren har bytt propp för att kunna t ex trolla med båten.

 

//Calle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkningen på proppen sitter troligen i bak-kant på navet..och ett av problemena är att jag för tillfället inte får av propellern

Har lånat en annan propp som är i storlek 10.5*13 och den är iallafall större än den som sitter på.

I värsta fall så tar jag vinkelslipen o skär bort den gammle proppen.

Har köpt ett eko-lod med inbyggd knopmätare,men inte haft tid att montera på det ännu.

Är ingen trim/tilt-funktion på båten,endast en pinne för justering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt förra sommaren med ca 150liter vatten i så gjorde den med 2 pers i GPS-fart 27knop. mercury 50hk -92-93 årsmodell 4cyl! men nu går den rikigt mycke bättre så ska prova iår ensam o se vad gpsen visar:) den borde ju iaf visa mera denna sommar tycker man:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen länsat ur extravikten på 150kg.
 
Har du dubbebotten i din båt? Eller är båtens skrov kraftigt beväxt?
Finns många naledningar till att båten inte går fortare...
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var 100liter vatten i själva skrovet sen så var det ja ca 50 liter där tanken stog och nu är hela botten om plastad och allt vatten är ur och jag märker att den går bättre:)

 

varför skulle den inte gå bättre?:S vore la knepigt annars.?eftersom att dom 150liter vatten skövs bakåt när man körde så borde det la bli skillnad sen så sjunker ju båten ner i vattnet ännu mer så va ja tycker borde den gå bättre nu=) det känns iaf att den går bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Jag är ny för dagen på sidan. Jag va och köpte en vator 15 gl men en 50hk mercury på i förra veckan.

Har funderingar på att sätta på en större motor till nästa sommar...ev en 70 hk mercury. Någon som vet om reglage och dylikt är samma som till 50 hk med liknande årsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...