Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
melle

Segling - Ett ämne jag inte kan mkt om

Rekommendera Poster


Det jag bör göra är att läsa den mest grundläggande boken som finns för segling. Så boktips mottages tacksamt :)
1) Segling är aktivt, dvs ej sitta på latsidan?
2)Vad är det som gör seglingen aktiv?
3)Är det att veva på vinscharna?
4)Hur fungerar eletrkiska vinschar?
5) Vad är vanligast att styra med eletrkiska vinschar i seglingen? (förutom ankarspelet)? Vad kostar dessa (till typ 36ft)
Jag har tyvärr inte ngn semester i sommar och kan därav ej följa med på ngn segeltur. För självfallet hade det givit svar på ca 1000 frågor :)
 
Men tips på grundläggande seglingsböcker tack
 
Vänligen
Andreas 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglingens ABC är en utmärkt bok, från nybörjar till spinnakersegling,,

 

Ha´ t pent Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmmer; seglingens ABC är en lysande bok som flitigt bläddras i.

 

Menar du fysiskt med aktivt? För mig är det vinschande, balanserande, motstpjärnande, man rör sig hela tiden på ett sätt man inte gör till vardags. Det tillsammans med massor med frisk luft får mig att somna ovaggad 26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktiv segling brukar man säga att man ägnar sig åt när man hela tiden trimmar seglen och försöker hitta den bästa farten i båten. Kontrast till detta är semestersegling där man hissar seglen, trimmar på ett ungefär, öppnar en öl, sätter sig i solen och bara styr med vinden och njuter.

Ibland vill man göra det ena, ibland det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips om du är lite blå och vill lära dig mer är att gå en kurs över en helg eller en vecka. Jag vet att det finns platser lediga nu i sommar hos en tjej som är duktig på de flesta områden inom seglingen, med både långfärder och olika typer av kappseglingsmeriter i bagaget.

 

Aktiv segling för mig handlar mer om att vara med i tanken än att arbeta fysiskt (kappseglingen undantaget). Koncentrerar man sig på att titta på andra båtar, öar och fiskstim blir båten lidande, så är det bara. Att läsa vindar, fintrimma efter rådande förhållanden och faktiskt, anse att så länge det finns två båtar på havet så är det kappsegling ;-)..

 

När båten är vältrimmad och går bra så blir även gången i hårdare väder mindre nervös och behagligare.

 

Det är som att köra bil. Man kan glida längs med en landsväg i 65 och titta på kor, eller köra aktivt i 110 och hålla tungan i rätt mun konstant och njuta av varje meter bara av att man älskar att köra bil.

 

Jag älskar att segla!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm, intressant.. VAd är det för tjej och vart finns hon nånstans? Dyrt? Har hon riktiga utbildningar (Seglarintyg 1)?

Jag är total nybörjare men med ett brinnande intresse för segling =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 V27 vet jag att det åtminstone före midsommar fanns en ledig plats till seglarintyg 1. V 30 eller 31 en ledig plats till seglarintyg 2 3.

 

Hon har 10-15 års instruktörsvana via bl.a båtägarskolan Kappseglingmeriter från diverse klasser med främst klassiska deplacementbåtar såsom 6mR, 2,4, Smaragd mf. Långa smala saker med andra ord ;-)..

 

Hon har några atlantseglingar bakom sig och är mig veterligen även i kappseglingssammanhang en kompetent navigatör.

 

För mig är allt lite speciellt då det är lite inom familjen men jag vågar påstå att hon är bra på vad hon gör. Om de lediga kurserna är i hennes egen regi eller via något förbund nu vet jag inte. Är du däremot intresserad bör du inte vänta för länge med att kontakta henne för platserna lär inte vara fria allt för länge!

 

Mvh

 

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...