Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
berglund_andreas

AQ130 går varm på högre varv!?

Rekommendera Poster


vad kan det vara för fel?. motorn klarar kylningen till 3000rpm sen stiger tempen jämt vid ökat varv till den går in på rött vid 4500rpm drar jag av på gasen sjunker tempen igen... inga temp problem vid tomgångskörning!
tacksam för svar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en ny impeller. Jag tror att den bara inte hänger med längre på dom varven.

 

Har du söt eller sjövattenkylning?

Om du har sötvatten, så prova att rensa kanalerna i växlaren oxå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning ar att du har igenrostade/blockerade kanaler i din avgas limpa. Vore nog skal att montera av den och blasa rent alla kanaler/ knacka bort rost. I varsta fall, kopa en ny...

Du skall latt kunna halla handen pa limpan aven nar motorn ar varm.

Kika ocksa pa kablingen fran din temgivaee till temp mataren. Se till att allt ar kosher.

Alternativt (inte for varm limpa...) ar att du gar och koper en infrarod thermometer och sen kollar tempen pa din installation under gang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kände på limpan efter jag kört båten med ny impeller, den var kall på undersidan och ca 40 grader på ovansidan kanske lite mer.. hade en gammal volvo bil mek med oxå, han tyckte inte att motorn (toppen) verkade varm.. får kolla temp givaren och mätaren....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har med åren fått in så mycket skit i blocket att du nu inte har någon kylning i bottendelen.
Ifall du vill bruka motorn/båten i sommar är det enda att göra, plocka bort termostaten och till hösten/vintern byta block mm./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade felet idag!, termostaten hade fastnat i halv öppet läge... plus en trasig toppackning, oljan ser ut som bailys... ser ut att vara en liten spricka mellen kylvatten kanalerna mellen cylinder 2 och 3.. tror ni det gör något!?...

post-18904-1394234701,0687_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sprickor mellan vattenkanalerna gör inget. kolla däremot var toppackningen var brusten och sök anledningen till detta. eftersom du fick ner vatten i oljan och inte tvärt om så syns nog skadan tydligt. Passa på att lämna in toppen eller även blocket på tvätt, renoverar firmor har het vatten och även ljudtvättar som slår sönder allt som inte ska vara i kanalerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kollade din bild lite noggranare burk nummer 3 har nog gått på vatten ventilerna ser för rena ut.  lägg en rätskiva på toppen och kolla om den inte slagit sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte vilken cylinder du menar, men cylinder två från termostathuset räknat hade läckt vatten från  kanalen mellen cylinder ett och två. cylinder tre har ny avgas ventil...

post-18904-1394234701,8711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt termostaten och topplockspackningen så ska det funka sedan. Använd en marin topplockspackning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

var toppen rak? ingen idee att skruva ihop skrot, bättre att spänna upp den och ta ett skär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var allt monterat och inställt! bara det att jag fått fel packning till limpan från drevia!!!!! nu låter den som ett jetplan. plus att den går varm med nya termostaten!? ska riva och sätta tillbaka den gammla packningen, den var ändå hel....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


ang mässinsbiten dvs stängningen till överstömningen i toppen. Fick ett tips en gång på en volvoverkstad nere i Israel för att öka kylförmågan och slippa sprickor mm så pluggas detta överströmningshål då tvingas vattnet runt på alla ställen i toppen, överströmingshålet ser du om du tittar ner i toppen där temostaten ska sitta, hade själv detta pluggat på min första öken bil och den gick hela resor på rödmärkning utan problem med brustna packningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är allt fixat, motorn går tipp topp men vatten i oljan igen!!!!. är antagligen från impeller huset. när jag bytte impeller drog jag ut hela axeln så packboxen tätar inte längre, ska skruva isär idag och titta.. har läst att man bara ska dra ut halva axeln vid bytte av impeller, men aldrig varför... nu vet jag....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...