Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst ormskäck

Ormslingrig gång

Rekommendera Poster

Gäst Olle

mitt tips är att sänka ena trimplanet vid låg fart, glöm inte instälningarna vig gaspådag bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

klart att dupropp hjälper jag byggde om mitt 280 till dp och blev en jäkla skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ormskräck

har monterat trimplan nu, sänkte ena som vissa har tipsat om, det fungra skitbra nu går den rakt och fint, Tack för alla tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

kan man göra nåt åt ormslingrig gång vid låg fart

Ja, det går att åtgärda, kolla på xxxx.xxx

 

Mvh Mats

Redigerad av stavhammar
Reklam och spam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrfenor på akterspegeln ska inte förkastas, prövade med en träskiva som fästes i stöttan till badbryggan ca 2cm från botten o ca45cm bred. Som natt o dag

Vid lågfart, trycka ner ett trimplan gav

Ytterst lite skillnad. Så nu skall det plastas fenor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp snipa ;-)[/quotex]

dom "rullar" ju bara fram

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta båtar med drev och singel montage slingrar sig fram i låga farter. Bara att lära sig att parera i tid den känsla kommer av sig självt

Du lär dig när du du ska bryta. När du hittar känslan för det kommer den att gå rakare.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slingrig gång har också med tyngdpunkten att göra. Barlast i fören kan faktiskt hjälpa. Jag hade 88 kg betong (gångplattor) i fören på förra båten, och skillnaden var enorm!

Båtar med inombordare (motorn mitt i båten) har inte alls samma tendens att slingra sig på grund av bättre placering av tyngdpunkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar med inombordare (motorn mitt i båten) har inte alls samma tendens att slingra sig på grund av bättre placering av tyngdpunkten.

 

Att de inte slingrar sig med motorn mitt i båten beror på att de har axel. Är de dessutom halvplanande gör det ytterligare mycket för kursstabiliteten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade båt med drev förr, och den var mycket slingrig. Efter experiment med en stor man liggande längst fram i förruffen sattes 88 kg betong som barlast i fören, vilket gjorde att båten gick betydligt rakare.

Jag vill påstå att tyngdpunkten har stor betydelse. Det gäller också på alla andra farkoster så som bilar och flygplan.

Tyngdpunkten skall vara framför mitten på sidoytan under vattenytan. därför slingrar en planande båt inte i högre fart,då fören inte är nere i vattnet, då flyttas centrum sidoytan som är i vattnet bakåt.

 

Aerodynamik och hydrodynamik är nära beśläktade,det är samma orsak till att Saab Gripen inte kan flyga utan en dator som ger den en syntetisk stabilitet. !Skillnaden är att den instabiliteten i det fallet är önskvärd för att få ökad manöverbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...