Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bettina

Mariner 8hp Sailmate

Rekommendera Poster


Har köpt en båt med en Mariner 8hp Sailmate från 1997.
Jag är lite nyfiken på om det sitter generator i den?
Kan jag isåfall koppla den direkt till batteri för laddning?
Letar också verkstadshandbok...
mvh Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har en gammal 8hk Mariner med obestämbar ålder. Den laddade ganska bra för att vara utombordare.  Skulle tro den gav 5-6 A vid full fart.
 
Utombordare har som regel inte någon riktig generator utan har spolar innanför svänghjulets permanentmagneter som genererar strömmen. Den måste likriktas först i en likriktarbrygga som tål c:a 30V och 10 A förslagsvis. Kolla på Elfa. Mycket enkelt att koppla in. På likriktaren finns 4 anslutningar varav två är märkta - och dessa kopplas till batteriet, till och - till - och de andra till utombordarens belysningsuttag. Om du kör utombordaren mycket länge kan du behöva koppla bort laddningen med en strömbrytare alternativt koppla på några lampor eller andra strömförbrukare så batteriet inte gasar. Skaffa en voltmeter och kolla om spänningen börjar överstiga 14,5V vid laddning. Då är batteriet fulladdat. 12,7 V när batteriet vilat någon timme utan förbrukning eller laddning.


 
Alltid fulladdat batteri förlänger livet (på batteriet) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar!
En liten fundering till då...
Det bör ju va ganska enkelt att koppla in en regulator också, då direkt efter diodbryggan? Eller är jag ute och famlar i mörkret? 
Gasning är ju inte så trevligt! smiley-laughing.gif\
 
mvh Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mera funderingar...
Är det kabelstumpen som sticker ut på motorns vänstra sida som är belysningsström?
Det är en svart och en vit kabel i samma gummerade anslutning! (trodde när jag fick se motorn att detta var dödmansgrepp eller något liknande)
Likriktare och regulator hittade jag billigt på Kjell & Company. 
mvh Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

 

Hej Lars

 

Hade själv samma problem/funderingar som du i våras när jag köpte min båt och till den en Volvo Penta motor. Vid sidan av motorn så hade jag ett uttag, i detta fall för att starta motorn. Gick till Biltema och köpte en likriktare (36 kr) och kopplade in den. Så nu under gång så laddar jag batteriet. När du sen skall ladda betteriet så har du redan fått många bra råd från tidigare inlägg. Men ett tips är att köpa handboken Elsystem för båtar Där står det klart och tydligt hur du skall göra.

 

Lycka till och en trevlig sommar

Martin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst går det bra att hitta någon regulator. Leta på ställen som säljer solpaneler. Du kan också skaffa en strömbrytare som du slår ifrån laddningen med (när motorn inte är igång).
 
För att avgöra vad det är för kabel - prova med en 12V glödlampa eller en voltmeter och med motorn igång. Då ska det bli lite glödande vid tomgång och skarpt vitt om du gasar på. (beror förstås på storleken på lampan i W räknat. Tar du en strålkastarlampa från en bil och den lyser klart vitt ljus så har du c:a 4A laddström. Då får du köra i 20 timmar för att ladda batteriet fullt. Det är ungefär vad du kan förvänta dig av belysningsuttaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni för de tips jag fått...
Vill passa på att önska er en trevlig midsommar!
mvh Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...