Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Carlf

Gaster sökes x-99 (gbg)

Rekommendera Poster

Hej

 

Pga att vissa tycker fotboll är kul så har jag problem att fylla alla sexplatser (512 kg) på Torsdagsseglingen denna vecka. Så om det är någon som är intresserad av att segla X-99(nya seglel -05 =snabb(lys 1.25)) på torsdag kl 18:00 i Björlandakile så hör gärna av er. Tidagre efarenhet av kappsegling är uppskattat.

 

 

 

MVH

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Många svar, kul med sånt intresse för segling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt kul båt att segla, jag vet att jag var lite sen men man kan allltid försöka, vilket forum skulle du rekomendera ?

 

MVH

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det som sagt lite sen men annars skulle jag söka lokalt dvs BKSS hemsida, lappar i hamnen mm. Har konstant brist på gastar kan väl detta vara ett bra forum att söka på.

 

Hur går det annars då? Skall ni segla VM eller bara lokala tävlingar?

 

Lycka till /

 

Segelsknarkare som skall se fotboll i kväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag hade varit där om det inte varit 40 mil att åka för en träningskväll.

 

Tror däremot att det här är lite fel forum för frågan. Här finns mest söndagsseglare som planerar segling efter vilken gästhamn som har bäst mjukglass \#mce_temp_url#\!

 

 

Har inte 99:orna nån egen hemsida med gastbank? Kolla annars Expresseglare.org under western (tror jag) och sök i gastbanken. GKSS har väl också nån gastbank såsom KSSS?

 

Får du problem igen så lista en bank med kappseglingsklasser snarare än vänd dig hit. Jag skulle hellre ha en kölbåtsovan jolleseglare med än en semesterglidare som gråter av nervositet så fort man närmar sig märket.

 

Hur är det där nere egentligen, har ni ont om folk när det behövs eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

 

Jag har haft lite svårt att fylla alla platser, brukar få en 5 st men hellst ska vara 6-7 och detta har resulterat i olika besättnig = att jag måste lära alla på nytt igen. Så när vi går i mål är dubbelt så snabba som i starten, det är ju mest kompisar man har fått med, det hade varit roligare att få seglingskunniga, då hade man ju kunnat tänka sig VM annars är det långt runt.

 

MVH

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt är jobbigt på en X-99 men kämpa på!

Roligare båt än en X-99 finns nog inte!?

 

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Roligare båt finns inte (X-99)???

 

Melges 24, I say no more!!!

 

post-13927-1394234687,9177_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utö har riktigt bra mjukglass! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade först H-båt, X-99 och sedan Melges24 för att nu segla First 36.7!

Visst är det kul att plana MEN länsen tappar all taktik. Det gäller bara att plana och segla så platt som möjligt. Dvs hissa gennaker, slöra, gippa en gång, ta ned och runda och så en lång kryss igen.

Smaken är som baken men jag sknar taktiken på länsen så nu skall jag imorgon träna på en First 36.7 och det skall bli kul.

Som tillägg kan även en X-99 plana (surfa) relativt lätt och vi har gjort drygt 17 knop med en X-99 under en kappsegling.

Men som sagt smaken är som baken, dvs delad

Seglar du själv Melges?

Visst seglar en Melges väldigt bra, kan tom kryssa med god fart...

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit hemma och sett det så hade jag ställt upp!

 

Lycka till nästa gång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

X-99 är en fantastik kul båt. Det är få båtar som accar så snabbt som denna. TYråkigt är bara att man bör vara 6 stycken på den. Men men så är det ju med lite större och avanserade båtar. Vi skulle egentligen vara med på VM nu om någon vecka men arrangemenget låg lite fel och då valde vi att hoppa över detta. Transporten från Lerkil ställde till med problem. Men jag vet att skippern (Arne K Larssen) har planer på att satsa på VM i Danmark nästa år.

 

Andra roliga båtar är CB66:an. Vi fick mycket bra omdöme av folk nu i helgen då vi hade 6 stycken CB66:or utanför Ericsson på Lindholmen. Till och med Neal testade båten. Finns det någon här på forumet som seglat den någon gång?

 

// Stefan Blom

 

Bilden hämtad från www.regatta.nu . Måste passa på att ursäkta den dåliga bildkvaliteten. Tog den med telefonkamera....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du seglar med Gammelsmurfen?

Då får du hälsa honom, jag seglade med Bill & Bull och vi var antagonister och hade många dueller med honom. Grattis till en bra skeppare, fråga om han har MG:n kvar? Jag ville köpa hans men han ångrade sig så jag köpte en annan.

 

Ha det och lycka till / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, seglar Express. Håller med om att taktiken tappar sin charm på länsen utan spinnackern.. Sen känns det som att det blir lite för enkelt på nåt sätt, lättvind har ju sina taktiska knepigheter och med Expressen handlar hårdvindsläns mest om att inte vurpa och hålla grejerna på plats, lite överlevnad AKA action!

 

Jag har seglat lite 11m, Smaragd och en del mR6 men faktiskt inte många större båtar mer än under cruising. Melgesen tilltalar mig på att (för att citera Micke Olesen) allt går så snabbt att man måste ha gjort det innan man börjar..

 

Skulle gärna segla X-99 men det känns som en massa problem med logistiken vid träningar om man ska organisera 6 man. Vi är 4 och det ställer till det ändå vid extraträningar och bortamatcher.

 

Var däremot sugen på att köpa cruising/smårace men det känns så vidrigt dyrt så fort man vill bygga trim eller kör sönder något..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hej calle!

 

Jag har garna stallt upp om jag hade varit hemma men just nu ar jag pa Azorerna och seglar ;)

 

Men jag kommer hem nog hem om nagra veckor, beror lite pa vindra och vader.

 

Men om du behover besattning sa ar jag garna med och seglar nar jag kommer hem!

 

Har garna av dig pa davidssm@chl.chalmers.se

 

Mvh Marcus


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...