Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gulan

Var går gränsen för en snipa-kapten?

Rekommendera Poster


När tycker ni att det är direkt olämpligt att motionera era snipor?

Hur mycket vind anser ni att era snipor tål utan att det blir i närheten av risk för olycka?

Jag undrar eftersom vi varit ut i 10-12 m/s och det gungade rejält, vid direkt sidovind var det inte alls särskilt bekvämt.

Jag tror inte att det blir aktuellt med utfärd för oss om SMHI varnar för mer än 8-10 m/s och då skall det dessutom vara vackert väder för övrigt.

Just nu är det 28 och olidligt varmt på land så lite mer vind skulle inte skada:-) Det är inte utan att man skulle vilja sitta i båten och njuta av det ständiga luftdraget.

Birgitta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Landkrabba, det är ju först när vinden närmar sig 8-9 som det är nån vits med att gå ut från hamnen och hissa segel.8.gif\
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så mycket segel finns det väl ändå inte på en snipa.

Det närmaste man då kan komma är en motorseglare, där förvisso flera modeller har just snipskrov.

 

Nej, i mer än 10 m/sek är det nog olämligt att få sjön i sidan på en snipa.

I de flesta båtar är nog 10 m/sek i mesta laget (frånsett då segelbåt).

Å andra sidan använder oftast segelbåtar ändå bara seglet när det blåser mindre än 5 m/sek.

Tur att det finns motorer i segelbåtar annars skulle nog flertalet förbli bryggseglare.

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog tror jag att båten tål det, det är väl värre med besättningen... För jag måste ju hålla med om att det inte är särkilt bekvämt när det rullar som en snipa gör i sidvind.
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi hade en rigg på vår gamla Nidelv 24 och det måste jag säga gav en fantastisk effekt. Oerhört mycket stadigare gång. Inte så att man ens med bästa välvilja i världen kunde kalla det segling, men enormt mycket stadigare gång. Just rullning i sjön är snipans främsta nackdel, vilket ett stödsegel reducerar kraftigt. Vill man ha en snipa är en rigg ett stort mervärde, anser jag.

Numera har vi segelbåt och det är en helt annan känsla. Att kunna titta ut på morgonen och kunna säga: Härligt i dag blåser det såpass att det skall bli underbart att komma ut på sjön, istället för: Hu, idag blåser det litet för mycket för att vi skall kunna ge oss ut på sjön!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag som trodde snipan var en sjöduglig båt smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst är de sjödugliga - de tål som regel betydligt mer sjö än dess besättning. Men, de rullar ordentligt i sidsjö. Det är en rörelse som de flesta personer upplever som obehaglig. Det är detta som stödseglet minskar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du tänkt ha en båt som bara tål hög sjö?

Vad är det du vill eller saknar med din båt?

Annars så har du en sån här, om du nu inte visste redan det!

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vadå, tål den inte lugn sjö om den är sjöduglig?

Jag vill ha semester. Nej, jag saknar inget med min båt. (Hur kom min båt in i tråden förresten den klarar minst 25 sek/m) 21.gif\

Tack, men jag visste det. 1.gif\

 

Tjo!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter.

Jomenviss,Wille, är jag en landkrabba men man kan inte begära mer av en människa som bara åkt segelbåt vid två tillfällen, kanot i stilla vikar, bilfärja över norska fjordar och stora båtar modell silja line. Lilla stora snipan har hunnit ta mig ut på en övernattningstur och fyra dagsturer hittils. Tack och lov så är jag inte sjösjuk men visst är det mycket trevligare att åka båt när vinden är lagom och solen skiner.

Jag tror också att allt beror på till vilket ändamål man köpt sin båt. En del vill ha äventyr och lite häftigt väder  och andra vill finsegla i vackert väder och vi tillhör den senare kategorin. Men som sagt, vi har provat att vara ute i rejäl blåst och vet hur det är och vet också att både vi och båten klarar det bra men inte 17 kommer jag att medvetet välja den vädertypen.

Landkrabban Gulan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...