Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
orven

Oväsen från rodret ?

Rekommendera Poster

Har en snipa (Tresfjord), som plötsligt började att föra oväsen från aktern. På årets jungfrutur, om man bortser från sjösättningen, så började det att banka från akter. Då jag var ensam på havet (för ögonblicket, så la jag styrbords roder för att båten skulle gå i en cirkel. Vid detta förfarande så försvann ljudet och jag blev konfunderad då ljudet återkom när jag rätade upp henne. Girade åt babord och ljudet låg oförminskat kvar. Upprepade manövern och det var tyst åt s-bord. Jag var inne på att rodret lossnat på något vis och körde på tomgång till hamnen (inget oljud på tomgång). Väl där, så gick jag igenom allt och kunde inte finna något glapp. För att vara riktigt säker, så tog jag tag längst ut i armen där styrwiren är fästad och drog till för att på detta sätt finna vad glappet låg. Döm till min förvåning, jag kunde dra upp roderaxeln minst 5 cm innan det blev stopp. När jag sedan släppte axeln, så for den ner med en smäll, som var snarlik ljudet som hördes under färd.

 

Min frågor är följande.

Är det någon som vet hur detta roder låses, då axeln bara sticker upp ca. 10 cm från klumpen med smörjkoppen.

Hur mycket glapp ska det vara? Har kollat flera snipor på land och varitionen är stor och är då från 0 till 3 cm. och jag anar, att glappet inte ska vara större än 4 - 5 mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om jag har fått en egen sida, att skriva på.

Jättekul.

Tog i alla fall kompisen med mig ut på en provtur, då det är lättare att en kör och är observant på omgivningen. Typiskt nog, så höll den tyst. Inget bankande, eller något annat onormalt.

Ska dyka ner och kolla när det har blivit 2 - 3 grader varmare i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kul med egen sida, nu förstör jag det för dig...
Jag vet inte hur mycket glapp det ska vara, jag kollade på min snipa o där har jag i stort sett inget glapp alls. Kanske lagringarna som börjar ta slut? Berätta gärna hur det går.


 
MVH, G 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ska ta en mindre tur till helgen och håller mig på bra distans från öar och grund så man hinner slänga i draggen om nu f_n är lös igen.

Tar inte upp den nu som jag tänkt då den verkar vara vid sunda vätskor.

Som sagt det finns inget glapp i ovandel, förutom att man kan dra roderaxeln upp och ner. Ett par grader till i havet, så går jag i frivilligt 9.gif\ för inspektion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

längesedan du skrev i denna tråd.

fick du något svar på orsaken?

upplever samma problem med en westfjord26a

 

/ Jimmie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det vattenrörelsen från propellern som drar/håller ner rodret när det är lagt åt ena hållet, men rytmiskt lyfter upp bladet när det är lagt åt andra hållet. Vattnet bakom en propeller har en roterande rörelse, så på ena sidan rör det sig neråt, och på andra sidan uppåt. Avsaknaden av ljud på tomgång, när det inte kommer roterande vattenrörelse bakom propellern, talar också för detta.


Om du manuellt håller emot, försvinner ljudet då?


Äh, missade att det var en antik tråd. Men kanske funkar mitt svar även för gravplundraren! :D

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall endast vibrationer vid vissa varvtal och Roder i 0 läge. Vibrationer/slamrande ljud försvinner vid girar åt både BB och SB. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är väl att dyka ner, eller få nån köldtålig person att dyka ner, och kolla hur rodret uppför sig när man tar tag i det och vickar på det med handen. Kanske är det bara glapp i infästningen som går att lösa enkelt när båten är på land igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem för två år sedan. Det lät som att jag körde en gammal fiskestånka. Det bankade som tusan. I mitt fall var det glapp i roderfästena som fick rodret att slå, när jag körde rakt fram. Som tur var, var det på sista åkturen innan upptagning som detta uppkom. Det var vid upptagningen som jag upptäckte varför det bankade så ini he****e. Jag fick borra ur de gamla genomgående bultarna som höll fast rodret, och sätta dit nya, denna gång även med en låsmutter så de inte ska gänga ur sig. 

 

Mitt problem är löst, hoppas det löser sig för dig också 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...