Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Daniel71

Läsö

Rekommendera Poster

Hej

Jag har tänkt att börja semestern med en tur till Läsö med familjen som består av 2 vuxna och 2 barn (6 och 4 år). Då jag hittar förvånansvärt lite om ön på nätet frågar jag här: Vart skall man gå, Västerby eller Österby? Var är det trevligast, mest barnvänligt, affärer, shopping?

Hur är inseglingen till respektive hamn?  Det är ju ganska grunt runt ön. Är det en prickad ränna från öppet hav? Räcker kortet 92 (eller är det 93) eller finns det något bättre över Läsö? Många frågor, hoppas några blir besvarade här iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel

 

Österby är absolut mest barnvänligt och trevligt tycker jag (att det dessutom är närmare från Göteborg är ju inte heller fel).

Insegling sker normalt så att du letar reda på Laesö Trindel (kardinalmärke) och sedan går ner mot Engelsmannen (röd prick). Med pricken på babordssidan kan du sedan gå mot hamnen.

Jag rekommenderar absolut att du skaffar danskt sjökort (tror det är 102 som visar Laesö).

 

Ha en trevlig tur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, var på Läsö senast nu i helgen och seglade hem igår. Vi låg i Österby hamn som är en mycket fin hamn, skyddad och med mysiga krogar, affärer och lång sandstrand precis bakom piren. Vad gäller inseglingen så är det lika enkelt som föregående skribent skriver, se bara till att hålla ut från ön en bra bit tills du rundat pinnen utanför hamnen. Bilden tagen med mobilkamera i Lördags kväll.

post-4587-1394234685,9439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bussen mellan Österby och Västerby är gratis!

Smidigt om man vill se mer på ön än bara hamnen

//Life

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Österby är kanon trevligt. Toppen för barn. Affär, lekplats, grillplatser, bra duschar etc. För att inte tala om den underbara stranden.
Vi hyrde cyklar nåt år och cyklade runt hela ön som inte är så stor.
 Lägg dig absolut inte bland fiskebåtarna bara, de blir INTE glada!
 ha det gott!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...