Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sumpan77

Funderingar om direktinsprutade \"2:taktare\".

Rekommendera Poster

HEJ På ER MOTORBÅTSENTUSIASTER!

Jag undrar hur direktinsprutade 2 taktsmotorer som Evinrude              e-tec, Mercury Optimax, Tohatsu, Selva m.m fungerar i låga farter, typ trollingfart och tomgångskörning. Finns problem med oljerök? Ojämn motorgång eller hög ljudnivå från motorn etc. Fungerar det bra att fiska (trolla) med en sådan motor på 70-90 hk? Eller är en fyrtaktare att föredra. Hur är det med bränsleförbrukningen jämfört med fyrtaktarna på höga och låga varv. Tacksam för era erfarenheter om detta eller annat positivt eller negativt om dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-taktare har förvisso blivit bättre med åren när det gäller gång och förbrukning. men jag skulle nog ändå satsa på en 4-taktare för ditt ändamål(fiske, trolling, mm) - Mjuk gång, upplevs som mycket tystare, lägre förbrukning.

 

En 2 taktare är förstås roligare och rappare men detta kan du till viss del kompensera genom att köpa en lite större 4-taktare.

 

När det gäller förbrukning så säger alla motorförsäljare att det inte är någon skillnad mellan en ny 2-takt och en 4-takt. Men i de flesta tester så har 4-taktare en avsevärt jämnare förbrukningskurva.

 

Vilken motor har du funderat på att köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på Evinrude e-tec 75hk. Nackdelen med fyrtakt är att de väger så mycket om man ska ha mellan 70-90hk. 170-180 kg i bak på min Runnö 19 tror jag blir lite för mycket. Alternativet vore att köpa en 60 hk fyrtakt som väger runt 110kg, men då skulle jag nog bli besviken på prestandan. Har en 70hk Johnson 2 takt från 87-idag och båten gör mellan 25-30 knop, går bra men är törstig och inget vidare på låga varv. Vore det inte för vikten så hade jag köpt en Yamaha 80hk fyrtakt direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj!

E-tec 75 går alldeles utmärkt på låga varv............jag trollar med min.

Jämn gång,ingen rök,tyst o snål får du på köpet.

Man tror på det när man ser och hör.................

Lycka till med ditt val!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj!

E-tec 75 går alldeles utmärkt på låga varv............jag trollar med min.

Jämn gång,ingen rök,tyst o snål får du på köpet.

Man tror på det när man ser och hör.................

Lycka till med ditt val!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag beställt en Evinrude E-TEC 75hk efter att jag haft problem med att starta min gamla Johnson från 87. Känns inte värt att hålla på och laga den mer nu. Ska få den nya motorn i början av nästa vecka. Ser verkligen fram mot detta, känner mig som ett litet barn på Julafton!!! Har investerat i ny stävögla klass 3, samt hänglås klass 3 och Kätting i klass 3. Sen kommer det naturligtvis sitta ett godkänt motorlås på motorn. Vore inget vidare att bli av med båten och få hela sommaren förstörd. Återkommer med mina åsikter och erfarenheter om denna motor förhoppningsvis nästa vecka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag haft min E-Tec 75hk cirka 2 veckor. Är mycket nöjd med denna motor! Den går tyst, ingen ryckig/ojämn gång på låga varv, snabb acceleration, ingen synlig oljerök (tar knappt ingen olja), lättstartad behövs ingen chokning eller handgas utan bara att vrida på nyckeln och den startar direkt. Första servicen är om 3 år och när jag ska vinterkonservera motorn så sköter den det själv.

Bränsleförbrukingen är cirka 40% mindre i marchfart jämfört med min gamla motor, i trollingfart och varvtal under 1000 rpm är den otroligt bränslesnål och drar då mindre än 1 liter i timman. En nackdel med motorn kan för den riktigt kräsne vara att det förekommer lite vibrationer från motorn när man kör på låga varvtal, detta är det enda negativa jag har att säga om motorn hittills.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst karlVanHeinkel

ska du ha en hundring för den gamla motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...