Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Nissed

Avgasgenomföring AQ100

Rekommendera Poster

Gäst Nissed

Hej, är på jakt efter en avgasgenomföring till ett aq100 drev, den är ju separat från drevet till skillnad mot nyare drev där avgaserna går igenom drevet. Är det någon som har bytt drev eller vet var det går att få tag på en genomförinng så hör av er.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns hos alla marinfirmor. Eller så knallar du in till en rörmokare och köper samma sak för 1/3 av priset.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej, det är inget hole in the wall 14.gif\ utan det är ett original avgasutsläpp till aq100 jag söker, ser ut som ett S eller möjligtvis ett U från sidan.

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stövel heter formen. Men varför strula med sådant svindyrt plasthärke när du kan få en rostfri genomföring som håller i evighet för inga pengar alls????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Nisse är ute efter original avgasrör. Det består av en invändig krök/vattenlås, en utvändig vinkel och en bit avgasslang ner till en kombinerad avgasstövel/kylvattenintag. Det är nog svårt att hitta begagnade i bra skick, de brukar ärga sönder mellan avgas- och vattenkanal med dålig kylning som följd. Kolla med Drevia eller i annonser på t.ex. Blocket efter begagnade.

 

Man kan ju också som Janne skriver använda en vanlig genomföring för avgaserna och montera ett separat kylvattenintag genom botten. Ljuddämpningen blir visserligen lite sämre men jag tror att det finns avgasstövlar av plast att montera utvändigt över genomföringen om man vill.

 

Mvh

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, drar du ut utsläppet under vattenytan i akterspegeln går båten supertyst till du går upp i planing, då hörs det lite extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gurrika:

Jag har samma problem. Hittade du någon lösning?

Avgasen brukar det inte vara något problem med, men kylvattenintaget i samma stövel brukar inte funka.

Låt avgaserna gå ut som idag, och gör ett nytt intag för sjövatten till kylningen i botten på båten.🛠️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...