Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Peid

Wallas 1800 elektronik

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som har kretsschema till kretskortet i Wallas 1800. Behöver det för felsökning.

 

Tack på förhand.

 

Per I

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

Ventilationsfläkten går inte igång när jag startar värmaren utan måste startas separat men går då endast at köra 1/2 fart, dvs strömbrytaren nedåt.

 

Per I

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner jag inte igen. Ska kolla vad jag har i min dator. Har du sökt i forumet efter Wallas 1800 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har gått igenom alla inlägg utan framgång. Jag behöver veta vilka ketskomponenter som är aktiva vid styrningen av ventilationsfläkten. Troligen är det så att (vilket jag inte verifierat)att den fungerar tillsammans med värmekontrollen på 1/2 värme. I kontrollboxen finns ju inga komponenter alls utom strömbrytaren, som i och för sig kan vara felaktig men då borde ju den starta när jag startar värmaren. Alltså min slutsats blir att felet finns i kretskortet nånstans.

 

Per I

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid lite eftertanke. Finns det inte en automatsäkring på den. Kolla den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Denna manual har jag redan. Tyvärr saknas kretsschemat för kortet, vilket är synd på en annars utmärkt beskrivning.

 

Per I

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du automatsäkring för själva ventilationsfläkten?

 

per I

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av just denna mod. men jag drar mig till minnes att kompisen hade något knepigt fel på sin 1800 och då var det automatsäkringen som hade löst ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns en automatsäkring men den löser ut vid överhettning.

 

Tack för att du tog dig tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Men du kan utgå från det elschemat som finns och kolla om omkopplaren funkar i båda lägen. L och H. Kan vara ärg. Står färger på kablar och det är bara att följa och kolla anslutningar i bägge ändar.

Lycka till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har presis samma problem på min Wallas 1800S

Ventilasjonsfläkten fungerar endast på 1/2 fart.

 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

återuppväcker en gammal tråd med samma fråga, finns det komponentschema / lista till en Wallas 1800 från 1991?

 

På den jag har är ”allt” bytt av tidigare ägare förutom kortet, och på det har en kondensator läckt elektrolyt över två resistorer som ”brunnit upp” (bokstavligen brunnit av)... kondensator är lätt att hitta ny men de båda resistorerna är helt svarta och det går inte att se vilka resistansen de haft en gång i tiden. Om någon har antingen komponentlista och kretsschema alt. en bild på motsvarande kretskort där dessa två resistorer syns i bild med färger så är jag oerhört tacksam!

 

Mitt kort med de två resistorerna längst ned i bild..

 

 

IMG_1027.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett litet företag "Bil och båtvärmardocktorn i Spånga". 

 

http://www.varmedoktorn.com/

Där har det funnits handböcker, men i skrivande stund får jag inte upp dem.

Killen som driver företaget är ju i pensionsåldern och kan ju ha trappat ner!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du iallafall en bruks och installationsavisning!

 

Då kondensatorn läckt ut sin elektrolyt har en alldeles för stor ström gått genom den och även de brända motstånden. tre billiga komponenter att byta ut, om du vet dess värden, men det gör du ju inte... jag googlade på "Wallas 1800 kopplingsschema" men finner inget matnyttigt.

Förslagsvis kontaktar du Värmedoktorn för konsultation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎07 vid 22:39 skrev Johan_Danielsson:

en kondensator läckt elektrolyt över två resistorer som ”brunnit upp”

Det finns en orsak till att saker går sönder, i detta fall överbelastade. Att bara byta dessa komponenter utan att ta hänsyn till orsak och verkan kommer inte att fungera. När det gäller elektronik är det komplicerade förhållanden som kräver ett kopplingsschema och en kunnig tekniker. I dagens läge är det oftast billigare att köpa nytt. Då har du dessutom garanti en stund ...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

I dagens läge är det oftast billigare att köpa nytt. Då har du dessutom garanti en stund ...

Nja, det stämmer nog inte.

 

Jag har för mig att ett nytt styrkort kostar typ 3 500:- kronor och en konding och ett par motstånd kostar troligen under 35:- kronor. Kan absolut vara värt att pröva även utan garanti. Funkar det så är det ju bra, annars är förlusten liten.

 

Jag bytte en bränd konding i vår digitalbox, klart billigare än att köpa en ny. Tror jag pröjsade 12:- kronor. Den har funkat i två år till nytta och glädje både för oss och miljön.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

IMG_1027.JPG

Fördelen med gammal teknik är att den har diskreta komponenter (enskilda elektonikprylar) som går att löda loss och byta ut.

Elektroniken i en modern värmare skulle aldrig gå att livstidsförlänga på det sättet.

 

@Peid: Skyddsslangarna på kablarna från motstånden tyder på att det går en del effekt i dem. Köp effekttåliga motstånd när du byter dem! Å felsök i andra änden av kablarna så där inte finns en kortslutning. Det är ju inte säkert att komponentpajet är grundorsaken, det kan ju ha börjat i andra änden...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om mostånden bara blivit överhettade och om det går att mäta dem. Annars kanske finns någon vänlig själ som kan mäta på sin fungerande värmare. Kondingen är ju enkel att hitta en ny.

Scheman verkar vara sällsynta på Wallas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla snabba och bra svar!

På ett norskt båtforum finns schema och komponentlista:

https://baatplassen.no/i/topic/19274-wallas/

 

Det ser ut att stämma mycket bra med den 1800 Sail jag har, alla kondingar är exakt samma och de stickprov jag gjort på andra komponenter stämmer också med mitt kort.

Nu beställt nya motstånd (det var 1 Ohm, 1W effektresistorer som brunnit av pga kortslutning eller överlast pga trasiga kondensatorn) och alla elektrolytkondingar för totalt 63 kr. Byter i veckan och återkommer med resultat...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min wallas som är en 2000 dvs lite äldre modell skrotade jag kortet helt. Anslöt en kabelstam till alla delar i värmaren och drog in den in i kabinen då värmaren sitter i ett stuvfack.

För att styra det hela köpte jag ett Arduino kort och kopplade till motorstyrning, reläkort och display. 

Har även en fjärrkontroll kopplad till arduino kortet.

 

Wallas 2000 har en bränslepump, fläkt, glödspiral samt avkänning av om värmaren är varm.

 

Lite programmering krävs för att få det att funka.

 

/Mikael

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev mikaelno:

På min wallas som är en 2000 dvs lite äldre modell skrotade jag kortet helt.

...

För att styra det hela köpte jag ett Arduino kort...

...

Lite programmering krävs för att få det att funka.

 

/Mikael

Kul!

Om du har lust så beskriv gärna lite mera vilka komponenter du köpte och lite grovt hur programmet ser ut så kan ju andra hänga på. Använde du motorstyrkort eller körde du fläkten på fullvarv.

 

En Aurdino är ju 1/10 av priset för ett nytt kort (eller ännu billigare) och så kan man koppla till olika typer av kommunikation (WiFi, Bluetoth, mm.) och annat.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaelno:

För att styra det hela köpte jag ett Arduino kort och kopplade till motorstyrning, reläkort och display. 

Såg någon som gjorde på samma sätt med någon Eber el likn. Smart, det är ju ingen rocket science direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Såg någon som gjorde på samma sätt med någon Eber el likn. Smart, det är ju ingen rocket science direkt.

Nä absolut inte, det är väl bara det att det är lättare att komma igång om man får en liten puff framåt i starten så att man slipper börja på noll om man inte är så insatt i Arduino och tilläggskort (sk. "sköldar").

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör ett Arduino Uno kort med 

L298N Dual H-Bridge Motor Controller

RELAY SWITCH MOTOR CONTROLLER

315MHZ RF Remote

Opto input

Blue IIC I2C TWI 1602 16x2 Serial LCD Module Display for Arduino

 

Bränsle och fläkt styr jag via motor controller, Relät använder jag för glödspiralen och opto för att övervaka att värmaren är varm.

 

Har byggt in det hela i en kopplingslåda från Biltema.

 

RF remote har 4 knappar så en för av, en för på och de andra två för att öka/minska farten på fläkten.  När man minskar farten på fläkten skall man också minska på bränslepumpen.

 

Egentligen har jag tänk att bygga om och ta bort display och remote och köra med bluetooth till mobilen. Men det har inte blivit av.

 

Finns mycket exempel kod på nätet för de olika komponenterna som man kan kopiera och modifiera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en äldre variant, utan en massa elektronik. Bara några strömbrytare och ett mostånd att variera effekten (fläktvarvtalet) med. Det finns scheman i manualen.

http://www.wallas.fi/flippingbook/1800B/files/mobile/mobile.html#1

Jag har kompletterat med ett relä så att strömmen till glödtråden går direkt till batteriet (med en säkring förstås).

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag har en äldre variant, utan en massa elektronik.

Sådan har jag haft ett par stycken. Relä glödspiral och bränslepump löser ev framtida problem.

Sen satte jag dit ett tidrelä som kör glödningen i 45 sek (fick ont i tummen av den tröga knappen).

För att helt automatisera starten belv det också ett tidrelä som kör värmaren i några minuter eller tills den röda lampan tänds. Det har fungerat perfekt, en gång missade den tändningen. Då kopplade jag röda-lampan till en ingång på mitt larm så att jag fick ett SMS om att värmaren verkligen värmde. Det var ju nödvändigt eftersom jag ofta startade värmaren via larmet. Skönt att komma ned till en varm båt när man ska fixa lite vintertid.

1800B är en riktigt bra värmare med extrem livslängd. Med lite teknik så har den blivit ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet när man fixar nåt själv sådär är att man inte lägger nån energi alls på funktionssäkerhet, alltså att grejen i te ska kunna skada sig dig eller båten. Om man tex sänker fläkten men inte bränslepumpen, vad händer då?

 

jag vore lite nervös för att pilla på nåt så säkerhetsmässigt som en värmare. I all fall på den nivån.

 

Förutom funktionssäkerhet så har tillverkaren tänkt på vilka felmoder som kan uppstå. Vad händer om en lödning släpper? Kanske blir två motstånd sotiga men inget mer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...