Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Hej Alla

Jag såg detta på mässan. Bra Ryds! Ni lyssnar på oss.

Pelle om du fortfarande läser tråden, Det verkade som aktersektionen bakom föraren gick att öppna/fälla då denna verkade vara som någon form av lös sektion. Eller var det en första modell eller prototyp som Ni visade på mässan?

Är den typad för 150hk nu?

Klart intressant faktiskt om det går att få dit en 150 hästars maskin.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går att få dit 150hk på denna båt....jag så sjukt nöjd med min 175:a på 568:an men skulle inte förvåna mig om de snåltypat den till 135....Nu väntar vi till våren sommaren så vi kan åka ut och njuta och då är detta hemska lappmögel glömt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vill inte säga att all båtar är bra det är inte så svårt och tillverka en båt som är redig gjord för DNV test och sen tillverka båtar av mindre kvalitet för försäjlning.

När jag pratade med transportören som hämtar de i Poland fanns det redan sprickor i skrovet efter transporten.

Så Dnv certificering betydde inte ett skit i det här fallet.

det kan väll inte kosta så mycket mer och tillverka ett redig skrov, kanske det är dags och tillverka de hos Cresent igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först villjag tacka för berömmet av 618 GTI. Sedan undrar jag om du albatar var nykter eller är det bara kunskap som saknas när du skrev ditt inlägg. Det är just sådan inlägg som gör att man saknar vilja att deltaga i debatten här. Eller som Stenmark sa dä ä ingen idee å prat mä de som inte begrip eller vill begrip 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha Javisst.

Det är kvaliteten som säljer i längden inte säljaresnack.



Senast ändrad av alubatar | 13 februari 2011 | 18:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet min käre Brutus är inte mitt vad du kallar säljsnack, utan din okunskap eller skitsnackande.

För att ge några svar på dina påståenden:

DNV certifikerar våra båtar och i det ingår bl.a körtester.och uppföljningskontroller i fyra dagar / månad.  Detta är en kostnad på ca. 1,5 milj / år som vi tar enbart för att ha en exstern kontroll förutom vår egen.

Undra vilken Polsk transportör du har pratat med. Vi tillverkar enbart tre modeller roddbåtar i Polen, de tillverkas just på Crescents fabrik. Dessa transporteras på järnväg till Danmark och Sverige. Kanske var det stinsen i Knohult som du pratade med. Alla andra modeller tillverkas i Ryd Småland Sverige och levereras med våran egen bil eller via andra svenska transportörer. Mej veterligen så har varken vi eller våra partners några Polska chafförer. Är du säker på att det inte var smålänska han pratade.

Innan du skriver något som inte har paserat hjärnan igen, så är du välkommen att ringa mej på 070-6046464 så får du fakta i stället. Tror att det skulle hjälpa upp ditt ansende betydligt.

Hälsningar

Pelle Svensson

Rydsbåtindustrier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jjaa vill va me å svara på denna lina ...................................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jjaa vill va me å svara på denna lina ...................................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att du bemödar dig....

Svar på tal.......Härligt Pelle!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Macro. skulle själv välja en annan båt ,

har inte följt eran länk, försökte läsa in mig på den men gav upp efter ett tag, min erfarenhet är att välja något annat men smaken varierar, se inlägg från gustav angående 568, bra tycker jag

om du skall byta upp dig, ring till Ryds och lös en gratis båt, du har 50000 träffar under 568, du har garanterat sålt mer 568 än Huges Marina

Nu snackar vi marknadsföring på hög nivå! I forum som träffar rätt i prick, båt mm

Mvh Rickard,

ps, MaCro jag jobbar med ekonomi/finans och inte hos annan båtleverantör.

 



Senast ändrad av kad300 | 03 april 2011 | 01:55



Senast ändrad av kad300 | 03 april 2011 | 02:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo jag tror många som köpt båt kikat på forumet innan och att vad vi skriver kan påverka. Jag hoppas och tror dock att de flesta håller med.

Jag håller fortfarande fast att för dessa pengar så finns inte så mycket bättre. Jag såg vad som skrevs i den andra tråden. När det gäller att gå tungt i vattnet 568 så bör man dock ha max motor 115hk och gärna lite tyngre motor. Detta gör att båten får ett bättre läge i vattnet. Båten går då lätt, mjukt, torrt och stabilt. Kör man båten med för lite bakvikt (ex liten motor) eller motorn monterad på fel höjd så kommer den inte i rätt läge. Dock så skulle 568:an lätt kunna hantera en 135-150hk motor och de som testar med för liten motor ex 75-90hk kommer bli besvikna.

Angående luckor som skramlar lite så måste man komplettera båten med riktiga tjocka gummilister då detta saknas från början. Jag har även ersatt en del skruv på båten bl.a runt instrumentpanelen till rostfria torx då de svarta orginalskruvarna inte höll måttet.

Vilka alternativ finns det?

Jag har själv funderat på att byta några gånger men tappat intressset då jag inte hittat något som är bättre, mer prisvärd samt trailerbar. Man måste betala närmare 350-400 tusen och för att få mer knop och lite mer komfort med saknas ändå en del. Yamarin 61 kikade jag på ett tag med den saknar dels rostfri tank, och är inte så trevlig för en familj att sitta i.

Utrymmet, de höga  friborden och komforten i fören på 568:an är det inte många båtar som slår. Men visst finns det alltid mer att önska. Typad 135-150hk motor exempelvis, fjädrade stolar. soffa bak och sidpulpet. Problemet är dock att det inte finns inget alternativ på marknaden som har kombinationen. Nordkapp enduro 600 är nära men har sjukt låga fribord vilket gör den livsfarlig med småbarn. Dessutom har teaken i de exemplar av 600:an jag sett varit av ganska dålig kvalitet.

Jag lovar och skriva och kommentera när jag hittar ett alternativ. Förr eller senare blir det av. Vi får se vad det blir för båt...

//Mac 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten så enormt bra jag testat den i alla tänkbara väder friborden håller all sjö borta. Håller med att den för klent typad bara 115hk det är det minsta man ska ha på denna båt. Den alldeles för tung för mindre motorer. Den borde varit typad för min 150hk. Jag kör med mina 175hk och den går ljuvligt makalöst bra i sjön. Jag kör den från April till november ibland i väldigt kraftig sjö. I år har jag hissat motorn ett hack och ska se vad det gör med rostfria proppellern Enertia som är något alldeles extra. Jag har aldrig upplevt någon båt jag åkt i eller ägt som kommer i närheten av 568 när det gäller klara alla de tuffa turerna på sjön. Då skulle man isåfall behöva köpa upp sig rejält men för mig det räcker hur bra som helst. Sen är den dessutom väldigt snygg i designen. //havstulpan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ny här på forumet

Intressant tråd.

Har nyss skaffat mig en ryds 568 med nya utseendet som jag ska sjösätta för första gången denna säsongen.

Har aldrig kört modellen tidigare men med tanke på era inlägg jag läst i efterhand så verkar det vara en bra båt.

Ska bli lite spännande att testa när den åker i till våren.

Ha det

 



Senast ändrad av ovekill | 05 april 2011 | 17:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har min 568 legat i sjön några veckor och den är väl helt ok.

36.5kn fick jag upp den i, med optimax 90hk och standard prop.

Ingen raket precis, med det går ju frammåt iaf.

Jag funderar lite på att testa programmet från 125hk optimaxen i motorn, är det någon som testat det?



Senast ändrad av ovekill | 15 maj 2011 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tanke har slagit mig. Det bör ge en god effekt.  smiley   Jag har en 115 Optimax med en Laser II prop. och kan komma upp i 42kn under mkt optimala förhållanden. Men de fattas något och det är nog 10 hk till. Att båten klarar mer kraft är det inga tvivel om,  även om den bara är typad för 115hk vilket man skall vara medveten om. Dessutom så gäller inga ev. garantier om man börjar mickla med motorn. Om jag inte missminner mig behöver man dessutom byta ut oljetanken för det räcker inte med att programmera om chippet, det behövs mer luft och då måste man tydligen skapa lite mer plats.

Det finns en på denna tråden (eller en snarlik )som chippade från 75-115 på sin 568 och var mkt nöjd med det.

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var jag, och jag blev mycket nöjd.

Det var bara en strypning i luftintaget som behövde plockas bort. En plaststrypning som sitter monterad med ett plastbuntband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nafen! :-)  Det stämmer upp till 115hk, men jag tror det behövdes lite mer justeringar om man gick upp till 125hk.  // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magne

Nu skall det införskaffas ny propeller igen. Funderar lite på en Stiletto Advantantage II 17p eller 19p alternativt en Turbo 2 2 18p.

Har sökt som en tok på nätet utan resultat så det lutar åt en ny. Stiletton skall tydligen vara ett vasst alternativ till laser II, ganska jämn med Enertia. Skulle helst vilja få tag i en 18p så jag kan få 4-taktaren är varva ut till sina 6000varv. Tyvärr finns inte varken laser eller stiletto i 18p.

Har du sett något test på Turbo 2 2 ?

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar verkligen Stiletto/Turbo-propparna. Har haft ett flertal men vill varna för att de är snålt specade i pitchen. Den värsta gick med -12% i slip. Köp med bytesrätt rekommenderas starkt.  Vill oxå varna lite för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Mac ! 

Det låter spännande!  Nej jag har inte tittat i den riktningen. Jag spanande som sagt en hel del på en fyrbladig Trophy plus där jag var ute efter en jämnare gång. Till det var jag inne på att jacka upp motorn från 115 till125. Men det har inte blivit något med det.

Jag tror inte heller att min optimax riktigt orkar med Laser II 19. Visserligen går det att får upp varven men det beror nog på att jag trimmat ut den så långt att den börjar dra luft.

Om du behöver hjälp med att testa så finns jag till hands smiley

// magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu hänger jag inte med riktigt, menar du att stiletton ligger lite i snett vad gäller pichningen. ex en 19p är som en 20p etc. Detta har jag också läst på lite forum. Jag blev dock lite förbryllad när du nämnde att det skiljer sig i slip??

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålla MaCro...

Vad är det för priser på propparna? Är det svårt att byta propell själv?

 

//Ribb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, den effektiva pitchen är betydligt högre än den uppgivna. Den värsta, just en Stilleto Advantage I gick som sagt med -12% slip. Negativ slip är ju såklart omöjligt så den effektiva pitchen bör ha legat runt 3-4 tum högre än den uppgivna. Pitch för pitch i sin serie beter de sej dock normalt, dvs varje hopp ger 3 - 400 rpm..

Stilettona har väldigt progressiv pitch och på det dessutom rejäl cuppning. Att en propp med för låg uppgiven pitch får låg, obefintlig eller t o m negativ slip är ju bara en följd av matematiken. Jag upplever oxå att det är främst Turbo/Stiletto-propparna för de små 4,25 husen på 3-4 cylindriga snurror som är snålast specade. På de större 4,75 propparna för V6-husen har jag åtminstone aldrig fått negativ slip..

Eftersom du pratar om Advantage II och Enertia antar jag att du har ett 4,75 V6-hus på din snurra men även här kan du räkna med att en Stiletto är snålt specad och köp med bytesrätt rekommenderas starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Så en 17 Stiletto kanske skulle passa perfekt eftersom jag egentligen skulle vilja ha en 18. Jag vill gärna plocka ut de sista varven i 4-taktaren då jag varvar dryga 5500-5600 med 19 RF-prop.

Jag blir dock lite tveksam till att stilettopropparna har ett slip på 12%. låter mycket!

Svar på din fråga. Nej jag har inte v6 huset men jag har läst lite jämförelser mellan Enertia och Stiletto. Dessa tester var mycket riktigt på v6:or eftersom Enertia inte finns till de små husen.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Priser för rostfri prop är c:a 3000 för begagnat och 5-6000 för nytt. Nej det är inte svårt att byta själv bara man har koll så brickorna hamnar rätt.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här båten är lika stor, kan kundanpassas och kostar inte mer än 150000:-

Det är bara trösklen bak som saknas på den här bilden om man vill ha en större motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan nog stämma. Skulle nog börjat med att testa en 17 Stiletto i detta fall. Men som sagt bytesrätt är viktigt. Tror inte du förstår riktigt där, den slipade MINUS 12%, propellern transporterade sej alltså 12% längre per varv än vad den enligt den uppgivna pitchen kan göra. Eller om man så vill båten gick 12% fortare än vad den egentligen kunde göra på det varvet.

Som jag skrivit innan är detta omöjligt och den verkliga pitchen är alltså högre än den uppgivna. Kört även andra Stilettoproppar men just dom små tenderar att hamna på den negativa sidan slipmässigt, oftast inte lika mycket som denna värsting men ändå. Vad du kommer slipa är ju så klart svårt att sia om. Vad har du för propp idag och hur är växelhuset växlat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Just nu sitter det en kass Blackmax på no. Sålde alla RF-propellrar i höstas. Har tidigare haft Ballistic 19p och den varvade ur rätt bra eftersom den drar lite luft i höga farter. problemet med Ballistic tycker jag var att den bara fungerade över 30 knop och att den var känslig för tung last i accelerationsstadiet.

Har även haft en Laser II 20p och testat med en laser II 19p. 20 tummaren var alldeles för hög stigning och båten varvade inte ur. Laser 19 fungerade bra i acceleration och gav bäst toppfart av de proppar jag testat hittlils. Dock tycker jag dessa propellrar ger lite vibrationer vid lågrfartskörning vilket är märkligt.

Jag har nu sneglat på en Stiletto Adv. II eller en turbo 2 2 4-blad. Det lutar nog åt en 3-bladig eftersom jag vill ha bra toppfart. Drömmen hade varit en 18p Enertia men den finns bara till de stora växelhusen tyvärr.

Motoruppgifter:

Mercury 115 EFI:

Utväxling: 2,07:1

Rek varvtalsområde 5500-6000 varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MaCro,

skulle du vilja förklara lite mer om detta som du skrev :

problemet med Ballistic tycker jag var att den bara fungerade över 30 knop och att den var känslig för tung last i accelerationsstadiet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att du svarade Macro så det tog tills nån annan skrev nåt här innan jag såg ditt inlägg. Om man räknar lite på det så skulle 0-slip på 17 Stiletto ge dej drygt 40 knop o 6000 rpm. -5% skulle ge dej drygt 42 knop vid 6000 rpm. Teori såklart men det är alltid nyttigt o räkna lite innan man bestämmer sej.

Vad gjorde du för fart o varv med 19 Laser II? Hade du PVS på den o isf vilka pluggar? 4-stånkor är ibland inte så glada i öppna venthål o de fånar sej i lågfart o en bit upp i planingsfart. Min egen Yamaha F150 går nästan alltid bäst med venthålen pluggade på propparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...