Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Förstår att du är inbiten Rydsfantast så jag ber återigen om ursäkt för att jag presenterade känd fakta här. Ska aldrig säga ett ont ord om Ryds igen utan bara göra v ågen så blir alla gladaGlad

15 år sedan???!!! Tja vi hade nyligen en 07 här som var söndersprucken både lite här och där och vad vår plastexpert sa om tillverkningen och laminatet i denna båt törs jag inte återge här eftersom du inte vill höra det.

Så vi lägger ner och ha en bra valborg.

Kliv inte på luckorna baraFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gissar som vanligt fel... Jag är nämligen långt ifrån någon  inbiten fantast av RYDS. Tycker snarare att det är ett prisvärt alternativ för de många människor som vill ha mycket båt för pengarna, istället för att ha top of the line.

Det var ju ca.15 år (i början på 90-talet) sedan det jättestora problemet med de Danska båtägarna, som du själv tog upp, inträffade. Har du efter det bara råkat höra talas om en enda båt som haft problem med plasten är väl inget att beklaga sig för. Har du koll på hur många båtar RYDs levererar varje år så borde du själv inse att det inte är något stort problem. Det handlar ju om tusentals... Dessutom står ju RYDS för återställande av den reparationen, då det handlar om garanti.

Självklart tål jag kritik, men då ska den vara konstruktiv och motiverad, och inte i klass med uttalanden om att båtar från en tillverkare idag är skit, för de hade minsann en modell för 15 år sedan som var dålig, och liknande...

Skriv gärna vad din plastexpert tycker. Han har ju enl. dig koll på tillverkningen hos RYDS. Vad är det för kritik han har mot den, och gäller det just 568:an, som den här tråden handlar om, eller är det andra modeller han har koll på? De tillverkar ju t.e.x inte alla båtar på samma sätt.  Jag har ju bara hört och läst positiva omdömen om deras moderna sätt att bygga båtar, så därför kunde det vara intressant att höra om det finns något negativt med t.e.x. vakumgjutningen av skroven mm.

Trevlig valborg på dig också din gamla gnällspikTungan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska ni inte bli osams pojkar! Solen skiner ute och det är dags för sjösättning.

SeaRay jobbar väl antagligen hos någon kollega i branschen och har väl inte så mycket annat att göra än att skriva skit om konkurrenter, men det brukar vara så att det slår tillbaka efter en tid.

Givetvis kan det som jag skrev tidigare uppstå fel på våra båtar då vi tillverkat ca. 2600st/år de senaste åren. Vi dock har aldrig under 50års tillverkning fällts i reklamationsnämnden för att vi inte fullföljt våra garantiåtagande.

Är det någon som är intresserad av ett fabriksbesök för att studera vårt unika sätt att tillverka båtarna, så kan jag för forumets  skribenter (även SeaRay) arrangera ett datum ganska omgående. Slå ett mail till mej på ibsab@telia.com så får vi se hur stort intresse är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Trådens skapare och huvudsakliga ursprungsämne är RYDS 568 GT och dess runtomkring diskussioner.
Huruvida RYDS har bra/dålig kvalitet på plast är en intressant fråga i sig som bör behandlas i egen separat tråd då det är en generell diskussion, inte enbart för 568an som diskuteras här.

Pajkastningen och glåpord hör inte hemma vare sig här eller på annan del av Maringuiden. Det är inget trevligt att läsa för någon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst alla inlägg och tänker inte heller göra detta. Utan krasst konstaterar att jag har igår både kört och åkt med en RYDS 568 GTFörvånad!

 

Faktiskta omständigheter: Vattentemp okänd, lufttemp 16 - 17grader celsius. Det blåste  kring 4 - 5 m/s. Vi körde i skyddade vatten varför våghöjden var några dm. Ombord var vi två fullvuxna. Bränsletanken var i det närmaste full. Motor Yamaha 115 fyrtakt , körd sträcka ca 17M samt virestyrning.

 

Det fanns inget att anmärka på i någon hastighet. Ok, på tomgång och upp till 5 - 6 knop var man tvungen att styra något för att hålla kursen. Men i 20 - 25 knop kändes det riktigt bra, inget onödigt skvätt eller annat. Det kändes tryggt och bra.

 

Frågan om fart lämnar jag öppen utan konstaterar bara helt kort att med denna motorn i häckenoch fullt skafft blir man inte ofta omkörd. (ifall det nu kan vara något att sträva efter). mvh/Nitro

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det inlägget!

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartcraft: Ja du måste ha paddelhjulsgivare och för att  få det exakt visning även pitotgivare för att få in fart i ditt instrument.När du har båda givarna så kalibrerar du i instrumentet när pitotgivaren ska gå in istället för paddelhjulsgivaren för att mäta hastigheten. Plus dessa kabelhärvor jag nämnde för dyra pengar (hade de varit snälla hade de monterat en komplett härva på en gång), de är smarta smile...Mercury.

Laser ll: Min motor sitter i 3:e hålet nu dvs. du har 2st fria hål på översidan. Normala montaget från nytt är ett fritt hål motorn sitter i då i 2:a hålet. Förstår det blir krångligt...

Sen har jag haft äldre RYDS båtar HAJEN oich 530GT, jag utnyttjar båtarna maximalt från tidig höst och till isen börjar lägga sig. Nu har jag 568:a och jag är otroligt nöjd med alla jag haft, inte upptäck några defekter i skrov utan tvärtom båtar som ger förtroende. Jag kan tänka mig att de flesta kända fabrikat och dess ägare säger detsamma om sina båtar. Så för mig har det varit solklart med RYDS. Men visst smaken är som baken och det ska får man givetvis acceptera. Och inte bara vara ute för att smutskasta på varandra. Forumet är inte till för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citatet är från tredje inlägget i den här klassiska tråden.

kul att någon svarade till slut

Hehe...

Har du några synpunkter på responsen nu MaCroGlad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe.. Helt otroligt faktiskt..

Hade aldrig räknat med att vi skulle hålla på så här länge. Ibland känns det som man inte är riktigt klok som sitter här knappar i samma tråd kväll efter kväll Cool

Men kul är det iallafall :)

Och tack till alla för Era intressanta inlägg, svar och nya idéer. Det nya spåret med Laser II har faktiskt öppnat lite nya nya möjligheter för oss knopdårar.  Kanske går det att få någon knop till Skrattande.

//Mac

post-19420-1394235891,9999_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpan.

Du kör med 20 Laser II om jag förstod rätt ?

Vilket varvtal hamnar du på?

Min fyrtaktare klarar maxvarv på 6000 så en 19 kanske är mer lämplig. Vad tror du?

Jag är lite rädd att fyrtaktaren kan bli för slö med 20. Jag varvar idag som mest drygt 5800 med ballistic 19 hissad ett steg.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om 568GTi inte blir den av Ryds mest tillverkade modellen, så är det nog i vart fall den mest omskrivna tack vare forumet.Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 6000 som maxvarv (4-takt). Så kan 19 kännas ännu bättre men jag ligger på gränsen nu skulle jag montera 19 så är det risk motorn slår av pga övervarv. Ska någon gång prova med original 19 propellern se hur den beter sig...för att hissa motorn inget men gör på en kaffekvart precis. Men 20 Laser ll känns som det rätta för Optimax 115hk för mig och min körning. Och naturligtvis propellerlås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att läsa diskussionen med olika proppar. Skall ta en tur till propellertrim någon dag. :D

Ni med dynsatsen, hur gör ni med dem i hamn? Låter ni dem sitta kvar eller tar ni med hem eller hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara de 2 bakre dynorna med i båten de sitter kvar under pulpetöverdraget tidigare förvarade jag dem i en plastsäck i utrymmet under soffan baktill. Men det funkar kanon tackvare pulpetöverdraget. Fick hjälp av min snälla flickvän som sytte ett nytt i kapellväv istället för originalet i nylon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kör med kapellöverdrag modell lyx rejält o bra. (lite 556 på knapparna bara). Där under kan man låtadynorna sitta kvar. Det börde väl gå att knö in ev fler dynor. Men jag har bara till akter soffan. Ang Laser II stigning 20  verkar ju vara rekomendationen vilken diameter har man lämpligast?

 

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den pratar man alldrig om finns bara en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag stör mig på att batteriboxen skymmer delvis regnlänshålet. Är det någon som kommit på något knep? Jag funderar på att hissa upp batteriet ett par cm för att det skall rinna ut bättre och att det inte samlas skräp där inne.

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magne, sätt ett par möbeltassar av gummi på batteriboxen. Då rinner vattnet fint ner i hålet. Hade varit en billig och enkel grej att haft standard. Så hade man sluppit den bäverdamm som batteriboxen är orginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också klämt under ett par rejäla gummitassar, så regnläns-hålet ej blockeras.Märkte en klar förändring mot innan på hur fort vattnet rann ut. Rekomenderas varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mac

I vår debatt kring 19 och 21 tidigt i denna tråd var ju en av de saker som konstaterades att det var synd att det inte fanns en 20s Ballistic

Kanske är 20 Laser det perfekta valet till en 568.Guld

 

//Thorax

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kan göra en stigningsändring på en propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller propellern Laser II så säger Pelle att man tappar 400varv mot orginal aluminium propeller som brukar vara 19 tum vid samma hissning. Det innebär i mina ögon att 18tum borde vara den mest optimala propellern om man hissar 1 hål. Jag har svårta att se att man skall använda en 19tum eller större för att uppnå max varv. Som Pelle skriver biter Laser II bättre så varvtalet blir lägre. Är jag helt fel ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Håller med föregående talare. Med tanke på hur många fart jagande 568 ägare det tycks finnas, vore det intressant att gå till botten med detta. Vilken propeller ger max fart med 2 pers ombord i en bottenmålad 568  med en 115optimax resp 115 EFI, som körs tex Göteborgs skärgård, Stockholms resp i insjö? ( fler kombinationer, givetvis om det finns underlag).

Är det en LaserII 20' eller en LaserII 19' (Finns det en sådan?) som är bästa valet för max fart? 

Eller, det kanske finns en ännu bättre prop?

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde en 18tum Laser II vara det optimala för en 568 GTI 115hk Optimax.

Nu har jag också en fråga ang Ryds 510gti med 75optimax som också har 19tum aluminium som standard. Är det samma som gäller för denna modell också.

Detta borde vara en fråga som Pelle borde veta bäst då Ryds och Mercury är deras område.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det mycket propellersnack i denna tråd som egentligen handlar om frågan om någon provkört 568.

Så snälla börja inte blanda in andra rydsmodeller och deras propellrar i denna tråd. Kanske starta en ny i stället.

Jag vill ha tips om även annat som gäller den båttypen som vi alla gillar.

// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen,

 

I väntan på fler propeller inlägg ( relaterat till 568:an) så kan jag ställa en fråga om något helt annat.

Var placerar man lämpligen flaggan utan att den är i vägen? Jag har draggen liggandes i facket på/i/vid akter däck. Och mitt för bad bryggan funkar det ju inte..

Magnus  Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm verkar faktiskt extremt underligt att man skulle tappa 400 rpm med samma stigning.

Fördelen med en rostfri propp b.l.a är ju att man kan bearbeta matrialet på ett bättre sätt och på så vis få ett tunnare gods som faktiskt klarar kavitationer bättre en std alu.

Detta borde medföra att varvtalet ÖKAR mellan 2-400 rpm vilket också finns redovisat i den här tråden.Detta gällde i alla fall för Ballistic stålprop

Toppfart e ju kul men def inte hela grejen med en stålproppCool

Jag säger bara Take off alltså tiden för att få 568an i plan.Halverade faktiskt tiden vilket var såpass märkbart att det var omöjligt att skiljas från den lånade propellernSkrattande

Känner inte till Laser II så jag kan inte direkt utala mig,men det verkar ju som flera här i tråden är nöjda.

Det skulle dock vara intressant med en fördjupning kring varvtalsförlusten som är lite mer utförlig än att den biter mer

 

Thorax

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iridium eller vanliga pluggar?

Kan det vara så att Iridium stiften ökar toppfarten 0,2 kts?Tungan

Kostar skjortan gör de i alla fall,är det värt det även om det inte nu skulle öka toppfarten

men kanske förlänga serviceintervallet?Får lite olika svar av olika båtnasare!

Vad säger experterna i 568 tråden?

Thorax

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att följa tråden.men varför diskuteras det så mycket om farter och olika propellar.Att sitta på en bänk i 35´ till 40 knop är ju inte en så speciell trevlig eller sjösäker upplevelse.

Jag har själv haft en så jag vet,men som en rejäl praktisk familjebåt med goda stuvutrymmen samt ett lättdrivet skrov med goda sjöegenskaper funkar dej ju bra.

men handen på hjärtat hur är det med kvaliteten egentligen.Jag menar skrammlande luckor ,glapp dörr till badbryggan ,ett batteri som måste stå på möbeltassar annars funkar inte självlänsen ordentligt  Gelcoat som släpper.utrymme för tex sjökort som vattenfylls vid regnväder osv..Ni som har en kan säkert lägga till någonting mer på listan,men är det inte ganska märkvärdigt att problem kvarstår från år till år.

Ryds tar ju upperbarligen inte till sej kritiken.

Lite tråkigt på en annars bra båt.



Senast ändrad av bodpat | 13 maj 2009 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Äntligen sjösatt !

Det blev en del nya grejer på båten: Garmins bränslefödesmätare, Ny motor &smatcraft motitor, kablaget i installationsrör och hydralstyrning. Bilder ligger i sjöboden

/ Magnus

post-27982-1394235923,4649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...