Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Hej på Er

 

Kan  instämma att kvaliteten kanske varierar. Jag har ingen tidigare direkt erfarenhet av Rydsbåtar då detta är den första. Det är som du säger viktigt att noggrannt granska båten innan köp. Själv är jag lite av en pedant och faktiskt bytt ut några skruvar, mest för att det skall se bättre ut men även i ett förebyggande syfte.

 

Skötseln av båten är A och O för att den skall hålla bättre men detta gäller förstås alla båtar och märken.

 

//Mac

 

På land kör jag tyskt och i vattnet känns det tryggt med svenskt :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Japp såklart gäller det alla båtar. Kul att höra att du är nöjd iaf. det är det viktigaste.

 Själv kör jag svenskt!? på Land och finskt i vattnet. Har alltid åkt tyskt på land innan men det är ju fel forum att förklara varför jag gjorde misstaget och hamnade i Torslanda träsket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Klangbros!

 

Det blev leverans igår tisdag 24/10. Regn, regn och åter regn. Två kompisar följde med. För min del var det Helly Hansen seglarställ med avtagbar fleecejacka gällde. Kompisarna frös rejält. Vi gjorde ett stopp på öde klubbholme med en takförsedd dansbana. Jag grillade korv på en engångsgrill och kompisarna steppade för att få upp värmen. Riktigt mulligt faktiskt. Kompisarna var väl inte riktigt i sitt rätta jag, men efter en Irish Coffee framför en öppen brasa på kvällen såg de riktigt pigga ut.

 

Färdtid med rejäla omvägar i varierande hastigheter, kanaler och fjärdar ca: 4 timmar. Sammanfattningen i regnvädret kan blir aningen diffus. Men...

 

Båten är lättdriven med stor bärighet i aktern. En tyngre motor än Mercury 90 ELPTO (136kg) är inga problem. Båten har av vissa ansetts såsom framtung vilket är fel. Vi ställde oss tre personer vid fören och båten tippade rejält framåt. Det hela beror på att stäven är så pass vass och därför inte har någon större bärighet. Det har man igen med råge när man åker i hög sjö. Den vassa stäven gör att man klipper höga och långa vågor effektivt. De långa vågorna fick vi erfara från ett antal Vaxholmsbåtar. Testade att dra på ordentligt efter några svall. Inget att rekommendera med svärföräldrar ombord. Å andra sidan beroende på vilket resultat du vill ha. De trillar åtminstånde inte ur båtensmiley-embarassed.gif\.

 

I 25-30 knop går båten väldigt bra. Vi satt tre personer bakom styrpulpeten. Nu hade vi även en extradyna som jag satt på. I efterhand kan tänkas att den förlänge orginaldynan (inget jag tänkte på då). Men... Vi satt skyddat och bekvämt. Ergonomin vid körning är riktigt bra. Något jag tycker är viktigt är att man även lätt kan stå upp och köra utan att fastna mellan pulpet och säte. Jag med min lite dåliga rygg gillar inte att vara tvungen att sitta i sätet a´ la bilkörning. Min 14-åriga son tycker annorlunda. Han sitter å andra sida inte på degen.

 

Jag fortsätter i ett inlägg nedan (datorn hänger sig lätt).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag spårade ur(13.gif\), så åter till ca: 25knop.

 

Något som är utmärkande för båten är att den går lätt i sjön. Våtytan är förvånansvärt liten även i lägre hastigheter. För en båt i samma storleksklass måste man ha en relativt högre fart för att få den att lyfta ur vattnet optimalt. Nu kollade jag inte varvtalen vid olika hastigheter. Men de var låga. Det verifierar även bränsletanksmätaren som inte rörde sig mycket under resans gång. Den går med andra ord snålt. Det kanske verkar luddigt uttryckt. Det var inte prioritet nr.1 att kolla alla fakta, utan det är bara baserat utfrån de båtar jag kört tidigare. Jag återkommer med lite mer info.

 

Nertrimmat testade jag snäva svängar. Den vassa stäven fick vattenkontakt med ett riktigt bra bett. G-krafterna var överaskande påtagliga. Där går det garanterat att få svärföräldrarna överbord. Det gäller bara att de står upp1.gif\.

 

Motorn var bättre än jag hade föreställt mig. Tidigare provkörning gav inte samma positiva vibbar. Tomgången var helt OK. Min gamla 90 ELPTO från början av 90-talet var inte en rolig historia. Den satt på en HT-båt med relativt skarp v-botten och hög planingströskel. Antingen var det 7knop eller 20knop. Vid 7knop blev man garanterat rökförgiftad.

 

Med Rydsmotorn på tomgång även med lite extra TCW 3 olja i tanken, var rökutvecklingen inget som störde. Jag trodde det skulle bolma ordentligt med extra TCW 3:n i tanken.

 

Klippet i motorn var mycket bra! Där får 4-taktarna se sig rejält slagna på fingrarna.

 

Men.. Det fanns även nackdelar. Det återkommer jag till i nästa inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Och så till nackdelarna: När jag trimmar ner motorn från optimalt läge så får jag hålla emot rejält åt vänster(babord). Antagligen en justering av styrskäddan(tror jag det heter, minnet sviker).

 

Vid optimalläget av trimmningen går styrningen lekande lätt. Men från optimalläget till övertrimmning är steget inte lång. Det märker man framförallt när man kommer ut från lungt vatten till lite hårdare sjö.

 

Vill man bibehålla trimmet med en liten våtyta är det bra nära att det släpper. Kommer det en stor våg släpper det garanterat. Nu blir det kanske betydligt bättre efter en justering av skäddan. Det kommer inte att vara lika märkbart när man trimmar ner.

 

Den blir inte kraftigt tungsstyrd om man trimmar ner lite grann. Det är nog mest att jag störs av jag måste hålla emot åt babord. Trimmar man ner max så blir den givetvis mer tungstyrd.

 

Att det är så nära till övertrimmning att det släpper kan även bero på att motorn är hissad ett steg. När jag tittade på motorn kontra skrovbotten första gången, tyckte jag att motorn såg ut att var lite väl högt hissad. Jag reagerade inte nämnvärt på det. -Alla andra 568:or var ju hissade ett steg. Det kanske är bra för att uppnå bästa topphastighet. Men kanske inte för att bibehålla bästa greppet i lite högre sjö. I regel trimmar man ner stäven i riktigt hög sjö. Men det är inte för att propellerns grepp ska öka, utan för att båten inte ska slå och hoppa så mycket.

 

 

Jag testade toppfarten 2 gånger. Tre personer och inte allt för mycket packning(ett par reservdunkar, ankare m.m) ca: 50kg gav på loggen 36,5 knop. Efter resan tog jag en solotur och loggade 38 knop utan packning. I.o.m att motorn är såpass rå är det klart godkänt.

 

Återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad varvar motorn vid max?

 

Du tyckte att propellern släppte lätt....min släppte på samma sätt. Byt ut aluminiumpropellern mot en rostfri så slipper du problemet. Jag kör Ballistic och kan trimma upp till halva trimmätaren utan att det släpper. Aluminiumpropellern går dock något mjukare vid lägre farter jämfört med Ballistic. 

 

//Mac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

 

Hej MaCro!

 

Det var så korta sekvenser i.o.m. att motorn var ny så ville jag inte pina den.

 

Ärligt talat! Jag stirrade på loggen hela tiden så jag varken såg eller hörde någonting annat. Det enda visste var att leveranskillen konstaterade efter sin provkörning att den låg inom varvtalsområdet.

 

Vad har du för storlek på din Ballistic nu? Jag såg i tidigare inlägg att du exprimenterade med olika storlekar.

 

Jag trimmar till drygt första(1/4) strecket på trimmätaren. -Det är lite är lite skillnad.

 

 

Vilken hissning har du nu? Du höll väl på och testade dig fram även där.

 

 

Låt säga att du skulle timma ner till första strecket. Hur känns styrningen då?

 

Det blev många frågor. Det skulle vara hyggligt om du kunde svara på någon.

 

Jag har tittat en hel del på Ballistic. Kenty på Kentys Motorsport rekommenderar en Ballistic till 568:an. Han är ett aktat namn inom båtracingkretsar och kan sin sak. Han kupade till några proppellrar åt mig tidigare. Det var otroligt vilken skillnad det kunde bli, före och efter.

 

Jag ska för att kunna trimma ner lite mer kolla med honom om det inte räcker med att bara kuppa proppen. Eller om han tycker jag ska sänka hisset alt. prova en Ballistic.

 

 

Mvh Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peaky

 

Jag kör med Ballistic 13 3/8 x 19. Kolla vad motorn varvar vid maxfart innan du beställer ny prop. Motorn varvar nämligen 2-300 varv mer med Ballisitc jämfört med alu. Det finns alltså risk för övervarv.

 

Min varvar c:a 5800 med en utväxling på 2,07:1 (ballistic) jämfört med 5500-5600 aluminium std. Din motor har en annan utväxling 2,33:1 vilket gör att motorn orkar varva ur bättre. Jag tror att ditt rek.varvtalsområde är 5000-5750. Du bör då välja en propeller som gör att du hamnar mellan 5500-5750 för att få bästa resultat.

 

När det gäller hissning så kör jag med motorn hissad ett steg. Läs tidigare i tråden så har Thorax testat att hissa ett steg till. Detta gav c:a 1 knop men båten tenderade att gå på näsan och blev mer instabil.

 

När det gäller styrningen så drar båten åt höger när jag trimmar ner. Det finns en styrfena bakom propellern för att kunna justera just detta fenomen. Det beror vad jag hört på propellerns rotationsriktning. Med fenan kan du kompensera detta.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svaren MaCro!
 
Jodå, jag har läst era tidigare inlägg betr. stålpropeller. Jag var inte helt säker på det slutgiltiga valet av prop och hissning.
 
Jag ska ska ut på de blå idag, så jag återkommer med varvtal etc. Spontant tyckte jag att den varvade i det övre registret.
 
När det gäller styrfenan, om jag har uppfattat det rätt, så drar din båt också åt höger. Jag ska justera min idag.


 
Mvh Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att jag bevakar den här tråden med nöje...

Maken till besatta och inbitna Rydsägare får man fasen leta efter...

trimning, propeller , 1 knop hit eller dit ....helt underbart.

 

Tyvärr så kan jag som 18 GTS inte diskutera detta ..snyft ..men samma skrov har jag ...å visst är jag nöjd. Men utombordare slår inombordare i hastighet.. tippar att en 568 med 90 hk/ 2 takt är jämn med min 135 hk mercruiser.

 

Hur som helst ..ni rockar fett

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej stefanius!

 

I mina ögon är det alldeles lysande att kunna få lite info om vad skillnaderna mellan en inombordare/utombordare på samma skrov verkligen ger förutom en bättre försäkringspremie i inombordar fallet!

 

Har du provat andra proppar,stigningar?

 

Bytt viskositet på oljan eller sågat ur bänkarna för att lätta vikten?14.gif\

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thorax

 

Nej det har jag inte ...jag måste börja kasta det som väger :-)

Jag vet inte va jag ska säga, men jag får bara ut 37-38 knop max enl logg.

Men det duger, båten går ju som en raket i vattnet. Stabilt och tryggt.

 

Vad har ni i försäkringspremie? Är det så stor skillnad?

Jag betalar 2700 kr/år helförsäkring. Då har jag visserligen hela 10 000 kr i självrisk.

 

Vad betalar ni ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stefanius,

 

Jag betalar 3900:- med 5000:- i självrisk, har en 568 gt med 90 elpto som har Nautilock installerat. Så det verkar inte vara några enorma skillnader.

Däremot diffar det mellan försäkringsbolag, kollade med Trygg-Hansa de ville ha över 14000:- tror inte att de har så många båt kunder......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

 

Ser att du har en 90 elpto på din 568.

Hur är förbrukningen i marschfart med den motorn ?

 

Jag har fått pris på 568 med både 90 optimax och 90 elpto och funderar helt enkelt om det är värt 17000:- extra för optimaxen.

 

MVH

 

Pelle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande optimax / gammal hederlig 2 takt måste jag säga att satsa pengarna på en optimax. Stod själv i valet och kvalet gällande val av motor till Ryds 568. Till slut valde jag 115 optimax. Fick förvisso ett mycket bra pris (samma som för 90 hk) hos en annan återförsäljare så valet var givet. Tycker klippet är bra i motorn, går tyst vid march fart, ingen blårök, låg förbrukning, maffig helt enkelt. Enda nackdelen är ju priset. Men som med allt, man får vad man betalar för.

 

Lycka till med ditt val. Glöm inte att jag inte är partisk. Du får säkert bra argument av de som har ordinär 2t också.

 

Med vänlig hälsning Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gröndahl,

 

Köpte båten nu i oktober så jag hann endast med en tur på ca 2 timmar innan båten togs upp för vinterförvaring, därmed har jag svårt att svara på dina frågor angående förbrukning osv. Men vad jag kan säga är att visst var det lite blårök och lite ljudligare än en 4-takt vid låga varv (föräldrarna har en 510 gti med 75 hk 4-takt att jämföra med) men motorn räcker helt klart för båten, men man vill väl alltid ha mer men det är ju en kostnadsfråga. Köpte ett demo-ex till förmånligt höstpris och då var 90 elpto som satt på, vet dock inte om jag tyckt det varit värt dom extra pengarna för 4-takt/optimax om tillfället funnits.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att du inte hann åka mer.....;-(

Men så är det ju när man gör affär på hösten.

 

Svårt som attan att bestämma sig. Å ena sidan en modern tvåtaktare, å andra sidan så är ju mellanskillnaden en jädrans massa soppa.

Ja, ja....man får väl ägna tankemöda åt detta i-lands problem ett tag till...smiley-wink.gif\

 

Tack för hjälpen iaf....

 

//Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på är att från och med nästa år får inte gamla vanliga 2-taktare längre tillverkas. Detta bör innebära att de är kalla på beg. marknaden så småningom. Eller åtminstone att de sjunker rejält i pris.

 

Tror det är värt att lägga till de där 17kkr för en motor som fortfarande tillverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktare får tillverkas,

Men i Sverige får inte 2 taktare som uppfyller miljökraven inte längre beställas, men får säljas tills lagret är slut.

Men det finns många 2-t som klarar miljökraven och får säljas.

 

Jag tror att dom kommer va attraktiva som beg, då många inte kan ha för tunga motorer på sin gamla båt, eller inte vågar köpa elektronik motorer.

 

Men för 17kkr hade jag valt en Optimax.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mig veterligen inga konventionella 2-taktare som uppfyller kraven, utan efter nyår är det endast insprutad 2-takt (optimax, etec, hpdi och allt vad de heter) och 4-takt som får saluföras.
 
Vad beträffar andrahandsvärdena är det nog omöjligt att säga vilket håll det kommer att gå. Få jag känner som någongång provat en ny snurra är beredd att byta tillbaka till gammal teknik och ju fler vi blir dessto mindre bör suget efter vanlig 2-takt bli, å andra sidan minskar ju tillgången på dessa maskiner. Nettoeffekten blir svår att förutspå.
 
Tycker 17 000 inte är någon större mellanskillnad, även om det tar ett par år att köra in.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Sen finns det ju andra aspekter än bränsleförbruknigen,

 

Tystare, går lugnare, ryker inte(mindre) etc som kan va värt o tänka på.

 

 

Själv köpte ja mig faktiskt en Tohatsu 90 TlDI i helgen..

tänkte hänga den på en av mina 510:or.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på en fortsatt stark efterfrågan för konventionella tvåtaktare. Det finns många som vill ha en enkel, lätt och billig maskin hängandes på sin akterspegel. Dessutom är det fortfarande en väldigt effektiv maskin, vilket nyligen gjorda tester visar.

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror man ska ta det testets resultat med en nypa salt. Jag har inte själv läst just det testet, men av dem jag läst (i både svenska och amerikanska tidningar) har aldrig konventionell 2-takt varit i närheten av dess modernare kamrater. Litar framförallt mer på de amerikanska testerna än de svenska då de har resurser för att prova ut propellrar mm för att få testerna rättvisande.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftertraktade kan de ju fortfarande vara i viss mån även om de inte får tillverkas längre. Men om jag var spekulant på en sådan skulle jag ju se till att få den VÄLDIGT rabatterad, eftersom det ju är gårdagens teknik.

 

Optimax och liknande kommer säkert att sjunka lite i pris när vanliga 2-taktarna försvinner och så att säga ta gamla 2-taktarens plats i sortimentet.

 

Tohatsu TDI...menar du diesel utombordare nu? Kom gärna tillbaka med lite efrarenheter/recention när du provat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

TLDI skall det va.

 

Jodå, ska bli intresant, tänkte jämföra med min Yamaha 90.

Få se om jag hinner ut o köra lite i höst..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

TLDI skall det va.

 

Jodå, ska bli intresant, tänkte jämföra med min Yamaha 90.

Få se om jag hinner ut o köra lite i höst..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Diesel utombordare hade varit fint...

 

Det kommer nog inom ett par år eller vad tror ni??

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel-utombordare finns och har funnits. Problemet är vikten och kostnaden.

Beträffande 2-takt. -De förväntningar jag hade på min Mercury 90 ELPTO har med råge infriats/överträffats. Ljudet är inga problem, avgaserna är relativt OK (utom vid kallstart), accet är suveränt plus att jag nästan kan ta gift på att den drar soppa i paritet med min förra Yamaha 115 4-takt EFI som jag hade på en Uttern 5602.

Betr. andrahandsvärdet, citerar jag en av Sveriges bästa återförsäljare/mekaniker av utombordare. ”-Återförsäljarna kommer att vara kallsinniga till att byta in en tio år gammal 4-taktare eller en direktinsprutad 2-taktare. De garantiåtagande för gamla motorer som vi har är nästan lika tuffa som när vi säljer nytt. En reparation av en 4-t. el. 2-t. dir.insp-motor blir alldeles för kostsam. Man tar inte den risken som åf. De 90 ELPTO vi skrotar är ofta vanvårdade och minst 20år gamla. Det som tar stryk på gamla mototrer är rost från kylkanalerna till cylindern. Vill man ha en pålitlig motor som håller är det 2-takt som gäller. Andrahandspriset blir väldigt bra.”
Tilläggas ska att en 20år gammal Mercury 90 inte kan jämföras med de som säljs nya idag.

Sedan att bensinkostnaden blir billigare är helt egalt eftersom det är totalkostnaden som gäller. Jag behöver enl. min åf. vinterkonservera och göra service först nästa höst. Det enda jag gjort i år är spolningen av kylsystemet. Efter det gör jag all service själv, vilket är en baggis på en 2-taktare.

En 4-taktare behöver lämnas in på service för oljebyte, ventilinställningar, kamremsbyte m.m.

Huruvida motorn dessutom kommer att hålla står skrivet i stjärnorna. Ingen vet. Honda är den enda som har lite historik. I övrigt är det mycket experimenterade bland utombordare. Se på Fichtmotorn som stjälpte hela OMC eller Yamaha som har varit tvungna att gå över till direktinsprutade 4-taktare. Deras förgasarvarianter tvärslocknade om t.ex. soppan inte var av bästa kvalite´ .

Grondahl2! Köp du en Mercury 90 ELPTO!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutligen funktions- och kvalitetsaspekterna, Ryds 568.

Under mina inledande turer var det inget som vibrerade och skapade missljud i båten. Däremot är det vissa detaljer som kan förbättras och andra som är riktigt bra.

Löstagbara lanternor är på både gott och ont. En fast topplanterna bländar ofta pga. att de inte kan tillverkas för höga. De fällbara topplanternorna säckar ofta ihop beroende på ständiga påfrestningar. Nackdelen med löstagbara lanternor som på 568.an är att de kan vara i vägen och skadas lätt.

Skruvar till luckor m.m. är ibland underdimensionerade men kan lätt bytas ut vid behov. Samtidigt är lite större skruvar en struntsumma för tillverkaren.

Luckorna till stuvutrymmerna känns klena, utan att vara det. Mycket beroende på att de är så stora. De täcker i vissa fall även delar av stuvutrymmernas framsida
Fjädringen som ska hålla luckorna öppna är klena och lär bytas ut. Det är lätt att göra själv, men ändå och likadant där, en struntsumma för tillverkaren.

Stuvutrymmet i aktern är för litet för att rymma ett ankare. Bara tamparna får plats. Jag saknar även en inspektionslucka till kölsvinet, vilket å andra sidan inte så många båtar har.

Resten är i mitt tycke väldigt bra. Lätt att kliva ombord, mycket stuvutrymmen, bra planering, bra ergonomi, sjöegenskaperna m.m. I stort sett en väldigt genomtänkt båt. Som exempel: För montering och placering av t.ex. sjökortsplottern har man förstärkt ett område på pulpeten med drygt 1cm i lamineringen.

Snyggt, men kanske lite overkill, med barnvänlig ”dörr” till aktern, själv av gammal vana så kliver jag över den. Jag är för lat för att pilla med öppningen :-)

Så slutligen. Nää… Till alla belackare. Kvalitetsmässigt är 568:an helt OK!
Ps. Till MaCro: Styrfenan är justerad och styrningen är neutral over hela registret. Men... En hydraulstyrning och stålpropp skulle inte sitta ivägen. Då blir båten närmast perfekt. Ds.

Mvh Peaky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...