Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
glha

Motor till Höga Rodd 510

Rekommendera Poster

Några frågor:

 

Har precis varit och tittat på en ny Höga Rodd 510, har funderat på en 60 hk/4-takt. Säljaren hade Johnsson och sa att det är samma som Suzuki.

Jag har hört att Suzukis motorer är bra och har bra vrid.

 

Räcker detta alternativ,för vi tänker mest ha den som bad/utflykt och för fiske. Hur planar den med folk i båtens och om jag åker själv i den?

 

Det skiljer trots allt lite pengar och gå uppåt på motorerna.

 

/GH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om Johnsson och Suzuki är samma men jag hade en Suzuki 50 hk till min Bella 490R i ca 1 månad förra året. Det var för klent när båten närmade sig maxlast (planade inte) och på tok för lite vid vattenskidor.

 

När jag skulle byta upp mig funderade jag lite på 60 hk Suzuki. Men den var betydligt tyngre så vinsten skulle i stort sett ta ut sig mot 50. I stället blev det en Mariner Optimax 75 hk.

 

Slutsats: Underdimensionera aldrig motorn till båten...

 

PS.

Men är det frågan om fiske så är fyrtakt att föredra. Och åker ni aldrig vatteskidor eller planerar att maxlasta båten så räcker nog 60 hk fyrtakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, man vill helst inte behöva byta motorn direkt pga att man valt för lite. Har kollat vidare lite nu, bla på Evinrude 75 E-tec som ett alternativ. Verkar vara ett vettigare alternaiv, dessutom att den bygger på helt ny teknik.

 

/GH

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror E-tech är ett bra val. 2-takt med direktinsprutning. Bra bränsle-ekonomi, tyst men bra klipp i starten. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår förra båt var en 5-meters styrpulpet (Ockelbo B16) med en Yamaha 50 hp fyrtakt och kompisen hade en Bella 490 med likadan motor. Trots två familjer (fyra vuxna och en hög med ungar) i samma båt så planade bägge båtarna utan problem. Wakeboard, vattenskidor, ring m.m. fungerade utmärkt och toppfarten låg kring 30 knop. Författaren till föregående inlägg måste haft något fel på motorn.

Tycke, smak, pengar och användningsområden ska naturligtvis avgöra, men jag skulle välja en mindre fyrtaktare framför en större tvåtakt för lägre ljudnivå och bättre bränsleekonomi. Det du beskrivet ovan låter som en jättebra kombination - Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har själv bestämt mig för en HR510 i dagarna, mitt motorval blev 90hk Suzuki 4-takt. Vill inte underdimensionera, men som sagt blir köpet lite dyrare då.

 

Jocke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Har haft en Suzuki 4-takt 60 hk och var mycket nöjd med den.

Dock skulle jag rekommendera större motor på en HR 510.

Väljer du fyrtakt skulle jag säga 90 hk, medan 2.takt el optimax kanske du kan nöja dig med 75 hk.

 

60 hk / fyrtakt är i klenaste laget på en 5.10 lång HR. Hade lika motor på en Ryds 510. Det räcker till 30 knop, men det blir kännbart vid lite lastning eller vattensporter.

 

Min uppfattning är att det var i underkant med 60 hk fyrtakt på min Ryds 510 gti. Köp större motor.

 

mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Dom går nog bra båda två skulle jag tro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...