Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FeGGeMan

Optimax 75 vs 90

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag hittar en del intressanta inlägg om Optimax 75 och 90 där det dels diskuteras i vilket effektregister 90:an har mer krut men vad gäller?

 

Är det på fullvarv den ger mer eller ger den mer effekt över hela registret?

 

Jag väger mellan Optimax 75 eller 90 hk på en Bella 512 excel, men den starkare känns bara aktuell om den gör att båter lättare drar upp en vattenskidåkare eller går tystare i marchfart

 

Nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten är ju samma. Drar upp vattenskidåkare borde helt klart vara så att 90 hk är bättre då vikten inte påverkar. Men frågan är om 75 hk räcker att dra upp en vattenskidåkare... Priset skilljer ju lite...

 

Dessa frågor borde en återförsäljare kunna svara bäst på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

 

Jag kan egentligen inte svara på dessa frågor eftersom jag inte vet hur effektkurvorna o.d. för respektive maskin ser ut, men jag skulle kunna tänka mig att 90-hästaren eventuellt klarar ett steg större stigning på propellern än 75:an. Detta gör ju att om du kör 90:an och 75:an lika snabbt bredvid varandra så torde ju 90 hästaren gå på aningen lägre varvtal och följaktligen aningen tystare. Dock brukar ju marschfarten bli aningen högre om man har högre toppfart.

 

Enligt ovanstående torde ju skillnaden i att dra upp en vattenskidåkare inte vara så stor eftersom man har högre utväxling på 90:an.

 

Om man däremot skulle använda sig av lika propellrar på båda så torde ju 90-hästaren vara både rappare och ha aningen högre toppfart (Förutsatt att inte 75-hästaren orkar varva ut fullständigt med den propellern eller 90hästaren övervarvar något).

 

Med detta vill jag säga att du troligen drar upp en vattenskidåkare med vilken motor som helst med tillräckligt liten stigning på propellern, men på bekostnad av toppfarten. Det handlar väl ganska långt om hur man prioriterar och vilka egenskaper man söker.

 

Mvh,

Stefan

 

PS. var har du hittat dessa diskussioner om Optimax 75 vs 90 (effekttegister o.d.). Jag är själv lite nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Stefan,

 

jag har läst om det dels i detta forum och dels i andra

 

Dock när jag försöker hitta det genom att söka på Optimax i forumet hitatr jag det inte, kanske kan det varit vanliga Mercuryn tvåtaktaren som diskuterades

 

Jag ska forska mer, dock är valmöjligheten för min del borta, båten är beställd med 90-hästaren  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis FeGGe!

 

Jag är helt säker på att du inte kommer att ångra dig21.gif\.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej FeGGe,

 

Tack för infon. Fanns ju en hel del intressant läsning där. Bara att skriv ifall du hittar fler.

 

Vet inte hur tusan jag kunnat missa den tråden eftersom jag brukar hänga med här på forumet 7.gif\.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad som stämmer, är det samma vrid på låg- och mellan-varv mellan 75 och 90, eller är det som min handlare trodde, att 90:an ger mer över hela registret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat betr. 75 Elpto vs. 90 Elpto, skiljer sig även vridet vid lägre varvtal. Detta p.g.a. större förgasare  och större avgasutsläpp. Vet ej betr. Optimaxen.
Har du kollat om vikten är lämplig till en Bella 512. En norsk test visar 90hk i 2-taktsutförande är lämplig. Jag återkommer om länken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte länka, det gick inte. Sök på Google (mercury 90 bella 512). Då hittar du en svensk test men skriven på norska (baat.aller.no).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...