Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
Seafl0wer

landstigning - vad säger Lagen?

Rekommendera Poster

Hej!

En fråga till alla lagkunniga!

Får man gå iland på en holme som ligger på EJ fågelskyddat område (inget fålskyddsområde på ett antal distans) under ca Maj-Juni (häckningsperioden). Denna holme förutsätts uder landstigningen härbärgera en koloni skrattmåsar som är fridlysta i regionen. Den som landstiger förutsätts lämna fåglarna ifred, dvs tex. inte förstöra ägg eller bon (= olaga jakt).

Det handlar alltså INTE om vad som anses lämpligt eller ej, utan vad lagen säger, och om en polisanmälan kan vara befogad i scenariet ovan!

Berätta gärna vad ni tror, men är ni 100% säkra på vad lagen säger, betona gärna det då!

Orsaken till att jag vill veta vad som gäller är en diskussion mellan mig och en granne :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ej skyddat område eller på annat sätt skyltat så ser jag ingen anledning till varför man inte skulle få gå iland.

Du kan ju alltid slå en signal till Naturvårdsverket och höra vad dom säger.

//Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Självklart får du gå iland,även på fågelskyddat område skulle jag tro att du får gå iland. Observera ( skulle jag tro ),för vad jag fick lära mig när jag tog kustskepparn va,du får inte ha hunden lös och att man skulle vara aktsam framförallt vid häckningstider 1 mars till 20 augusti.

Mvh

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt, landstigning är tillåten!
Fick även detta svar från Karlstad Kommun:
Om ön inte ingår i ett fågelskyddsområde eller i ett naturreservat som har särskilda bestämmelser som förbjuder landstigning så kan det inte röra sig om något  lagbrott. 

Så man slipper väl skaka galler i sommar 26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...