Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
alphyddan

Gamal bensin=dålig fart

Rekommendera Poster

har någon erfarenhet av att blanda gamal bensin/ca 5 år) och ny?

Båten går i 24 knop och ska lätt göra 28 enligt förra ägaren.

Kan det vara så att 40 liter gamal och 100 liter ny samt lite tripack inte är nog.

 

mvh sara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Gammal besin tappar oktan talet, exakt hur mycket det gör på en båt kan skilja. Ska motorn gå hyggligt på gammal soppa får man ändra på tändning. Hur bra 5år gammal soppa är vet jag inte men det brukar pratas om 4-6månader innan den tappar märkbar effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 år gammal bensin är inte bensin längre.

Kör upp det du har utan att varva för mycket, du kan fylla upp med lite högoktanig soppa när du får plats. Det är skadligt för motorn att varva mycket med dålig soppa, förbränningen blir för långsam med knackning som följd. Är det en tvåtaktare spelar det mindre roll dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

När jag köpte min båt hade den ståt i 5 år och det va rätt mycket bensin i tanken. På premiärturen körde jag med den bensin som fanns redan och har därefter tankat i nytt utan att märka någon större skillnad. Tomgången har blivit lite bättre när den är kall men det kan bero på att jag finjusterat förgasarna efter hand. Min motor är en VP 151 C.

I min förra båt tankade jag i bensin som stått ca 2 dagar i solen i en halvt genomskinlig dunk och den bensinen både luktade skit och fick motorn att stanna på tomgång.

Min slutsats är att bensin som inte utsätts för solljus håller betydligt längre än vad de flesta skrönor säger..åtminstone märker en vanlig lekman ingen skillnad. Däremot bensin som blir utsatt för solljus bryts ned på några dagar.

 

mvh

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Bensin går att lagra länge under rätt förutsättningar, det har lagrats bensin i bergrum under mycket långa tider. Mycket bensin i en tät tank går oftast bra, det smästa jag hört är den genomskinlga dunken ståendes i solen. Men står det gammal bensin i tanken brukar det räcka med att fylla på med ny bensin och köra vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Bensin är ett kolväte som består av molekylkedjor av en viss längd. Över tiden går dessa molekyler ihop och bildar längre kedjor och då får bensinen andra egenskaper. Den raffinering (cracking) som gjorts av oljan går således långsamt baklänges.

 

2. Vet inte varför det skulle gå saktare heller men man bör inte varva med för lågt oktan pga knackningsrisken.

 

Det är väl fler än jag som sparat soppa över en vinter någon gång i en halvfull dunk och inte kunnat starta med den sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga lite off-topic: Hur är det med diesel? Vad har den för åldringsegenskaper?
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men om du reverserar crackningen så blir det ju längre kolkedjor. Längre kolkedjor har väl inte lägre oktantal per automatik.

 

Jag har hittat  10 år gammal bensin som det gått skitlätt att starta på.

 

Om din bensin inte går att starta på så beror det på att du har lagrat det i otäta kärl så alla korta lättflyktiga delarna av bensinen har avdunstat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, längre kolkedjor har lägre oktantal. Det är just vad oktantalet beskriver, medellängden på kolkedjorna i soppan.

 

Visst har lagringen stor betydelse för hållbarheten, ska man lagra soppa bör det vara i en full tank så luft och kondens inte påverkar. Då kan den hålla i åratal. Dock skulle jag vara tveksam att använda 5 år gammal soppa som trådstartaren gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så enkelt är det väl inte att medellängden på kolkedjorna är omvänt proportionell mot oktantalet, oftast är det ju tvärs om. Då vore det ju busenkelt att ta fram högokating soppa, bara att cracka lite extra. 

 

Det är ju kolkedjor som är grenade eller cykliska som har bra oktantal, inte korta kedjor.

 

När ni säger att oktantalet sjunker så skulle det alltså innebära att grenade och cyckliska kolkejdor omvandlas till mera raka kedjor under lagringen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crackingen går ut på att slå isär långa molekyler till kortare och då skiktas oljan i olika fraktioner. En av dessa heter isooktan och har molkylkedjor av en viss längd och oktantalet beskriver blandningsförhållandet mellan detta och någon annan av dom där fraktionerna som jag glömt vad den heter.

När medelmolekylen är precis så stor är det 100 oktan, är den längre så är det lägre oktantal och tvärtom.

Långa molekyler = lågt oktantal.

Lågt oktantal har högt energivärde men förbränns långsammare, funkar därför inte i en högvarvig motor. Förbränns det för långsamt kommer det inte vara klart i tid och motorn motarbetar sig själv med knackning som följd.

Därför får man ofta svaret att oktantalet beskriver knackningsmotståndet, men det är bara en effekt av oktantalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skickade frågan :

Jag undrar hur lång lagring av besin i en dunk eller tank påverkar besinens egenskaper, går motorn lika bra eller tappar man effekt om bensinen har stått i en dunk eller tank ett halv år?

Till OK/Q8 och fick följande svar:

 

Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med gammal bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

 

Med vänlig hälsning

 

Per-Martin Roos

OK-Q8 AB

Teknisk Service & Utveckling

 

Ja då fick man lära sig något nytt igen, alltid trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

spar länge och den hartsar sig sen sätter den igen allt men vid hartsning luktar bensin skit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej oktantalet har INTE att göra med energivärdet.

 

Oktantalet är bara ett mått på knackningtåligheten. Tillsätter du tex tetraetylbly ökar oktanen men energiinehållet förändras inte.

 

Samma sak när du reformerar bensinen, när du grenar eller gör kolkedjorna cykliska så ändras inte energivärdet men oktantalet ändras uppåt.

 

Refrenspunktren är 0 oktan för n-heptan och 100 för isooktan.

 

Det är tvärs om med förbräningshastigheten som du nämner också. Om bräsnlet brinner för fort blidas en stötvåg/flamfront som rör sig för fort, vilket i sin tur ger som ger knackning i motsatta sidan mot flamfronten pga att kolven inte hinner börja röra sig nedåt innan hela volymen är förbränd och tycket blir för högt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det väl väldigt mycket tyckande och troende här. Någon från Ok Q8 pratar om butan i bensinen. Butan är i normal lufttrycket vi har en gas och finns tamejfaan inte i bensin sådetså.... Oktantalet är viktigt för att få olika motorer: Hög eller lågkomprimerade att gå bra men det har väldigt lite att göra med startvillighet. Lågoktanig bensin är den bensin som är mest lättantändlig och högoktanig bensin är svårantändlig. Oktantalet är ett mått på hur blandningsförhållandet mellan ISO-oktan och N-heptan förhåller sig. Ett högoktanigt bränsle är tänkt att fungera i en högkomprimerad motor där kompression och arbetstemperatur är höga. Detta bränsle måste vara stabilt och får inte självantända under kompressionsfasen utan det ska tända av gnistan därför måste det vara mindreexplosivt än ett lågoktanigt bränsle gjort för lågeffektmotorer.

Oktan och Heptan är långa kolvätekedjor ju mer du blandar i bensinen desto mer svårantändlig blir bensinen.Om nu någon bensinfe skulle trolla bort oktanen under förvaring med kapsylen på dunken så blir den i så fall bara mer explosiv Visst blir bensin sämre med åren men sluta skylla på oktantalet den processen är en helt annan sak och mycket mer komplicerad

 

Hälsn Thomas. Lärare i Fysik kemi biologi och matematik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj aj aj..... det går utför med de svenska skolorna, sådant där får du inte lära barnen för det var inte många rätt där.....

 

Oktan och Heptan är långa kolvätekedjor ju mer du blandar i bensinen desto mer svårantändlig blir bensinen

 

Fel fel fel

 

Om du blandar i oktan som har 100 i oktantal så stiger oktantalet till max 100. Om du däremot blnadar i heptan som har oktantal 0 så sjunker oktantalet. Drar du i 50% heptan har du dragit ned oktantalet till 50 oktan, inte bra.

 

Butan är i normal lufttrycket vi har en gas och finns tamejfaan inte i bensin sådetså..

 

Fel Fel Fel....

 

Butan (C4H10) finns i två isomerer CH3CH2CH2CH3 och CH3-CH3 -CHCH3 de har kompunkterna -05 och -12 grader.

 

De är alltså gasformiga vid rumstemperatur, men så länge du har korken på i bensindunken så håller de sig lösta pga ångtrycket. De finns alltså i bensinen och gör motorn mer lättstartad.

 

Har du aldrig märkt att de blir tryck i en bensindunk som står så det pyser lite när du tar av korken, det är bla butanen som är på väg att avgå som gas.

 

Om du lagrar bensinen utan lock/tryck så kommer all butan att avgå (som kolsyran i en läsk) och motron blir svårstartad.

 

Även isobutan är oktanhöjande och vid avdusntingn kan oktanhalten sjunka, men har du bara locket på så sker det inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fick höra något nytt om gammal soppa från ett företag som brottades med problemet, det skulle vara alkoholen som nu finns med i bensinen som är boven och den ändrar form vid lagring vilket gör att modern bensin med alkohol är känslig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...