Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
e79peter

flatbottnad båt

Rekommendera Poster

hej farför är de inte bra med en båt som är flat botten?? och blir det någon skilnad om man har en köl!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är bra med en flatbottnad båt om användningsområdet är tänkt att vara innomskärs dagar det inte blåser för mycket. Då kan en flatbottnad båt gå mycket fort på relativt liten effekt. Om det sedan börjar bli lite vågor kommer båten att dunsa en hel del då den inte klyver vågorna speciellt bra. Resan kommer inte att bli speciellt behaglig.

 

Alternativet är en v-bottnad båt med skarpa slag. V-bottnen klyver vågorna mjukare så resan blir behagligare och man kan fortfarande hålla en hög hastighet.

 

Min båt är rundbottnad och kan inte riktigt plana. Vill man åka fort är inte rundbottnade båtar att föredra då det krävs relativt hög effekt.

 

Snipans skrovform gör att den suger sig fast i sitt eget svall. En tumregel är att en 6 meter snipa gör 6 knop, en på 8 meter 8 knop osv... Fördelen är att de är riktigt bränslesnåla och sjödugliga.

 

En köl är att föredra om du seglar. Sen vet jag att det finns segelbåtar utan köl men med centerbord. När man går för motor fälls centerbordet upp och båten kan plana. När man seglar fälls det ned och fungerar som köl men avdriften brukar vara ganska stor på den typen av lösningar... Jag tror tillverkaren McGregor har några alternativ.

 

Ska man se på frågeställningen utifrån säkerhetsperspektiv är det alltid bättre med en köl då den rätande axeln blir större. Dvs kraften som behövs för att en båt ska kapsejsa behöver vara mycket stor om båten har köl och om båten väl kapsejsar vill en båt med köl resa sig i upprätt läge igen.

 

De bästa

/Wille

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...