Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
tarald

Grill

Rekommendera Poster


 

Grillen som Peter länkar till är samma som SXK-s

 

Jag skrev i en annan tråd ang SXK-grillen som diskuterade båtgrillar. http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=2252

 

Jag har en SXK-grill som jag köpte 2001. Nu tillhör jag inte grillfolket trots att jag har varit både scout och scoutledare i många år. Jag har kanske använt grillen 5-6 ggr både i land och på båten.

 

Tycker det är svårt att få fart på glöden. Grillen kan inte ta in luft under utan kolen ligger i en tät rostfri bunke.

 

På det två båtar jag använt den på passade inte pulpitsfästet utan jag har fått modifiera både puchpiten och fästet. Än så länge bara provisoriska lösningar.

 

Grillen skall gå att använda till rök också. Det har varit dåligt med makrillfisket i Östersjön, där jag tillbringat de senaste 5 åren. Nu har jag seglat hem den nuvarande båten till västkusten, så vi får se om jag kan få testa rökfunktionen på lite småmakrill till sommaren.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet tyvärr inte var man hittar just den grillen.
Men som van grillare ser jag ju direkt att den måste vara jättesvår att få till en bra grillglöd i, eftersom det inte finns några hål för syre att komma in genom.
 
Det finns en annan grill som jag tror heter Cobbs Grill, jag har sett den på olika båtmässor och jag tror bla. Hjertmans för den i sitt sortiment.
Den förbrukar extremt lite kol och så byggd att den inte blir varm på utsidan, man kan tom. ha den på ett bord.
 
/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är kanske ett bra alternativ. Kika in på : www.fogas.se/rwdx/files/grill.pdf

 

Snygg grill för båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon gasdriven kombination av rök och grill?

 

/Gunnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


SXK-grillen fungerar bra, men man måste tänka sig för när man apterar den.
Den har som någon påpekade inte något luftintag i botten, utan luften tas uppifrån och sugs ned längs med väggarna. För att det ska lira så får man se till att inte täcka hela grillgallret med biff, utan lämna en spalt i gallrets periferi. Bunken är kraftigt konisk och jag gissar att syftet är att den ska bli kallare i ytterkant, vilket är bra för syretillförseln.

Ett annat tips; när du hällt ned kolen / briketterna i bunken, skaka den ordentligt så att det finkorniga koldammet lägger sig i botten - det har en tendens att hämma luftgenomströmningen. Och ett tredje; grillar du i land, se till att ställa den på det medföljande fundamentet - dels skyddar du underlaget från hettan, dels kyler inte marken kolen från undersidan.
Konstruktionen kan tyckas egendomlig, men det finns en klar fördel med att slippa hål i botten om man lagar mat i båten med grillen på relingen - det  ramlar inte ur glödande partiklar på däck. 
-Ivan
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...