Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Eken

Service 2 takt

Rekommendera Poster

Är helt ny på detta med båtmotorer, har precis införskaffat mej en beg Suzuki 2cyl 2 takt och tänkte höra med er som kan vad det är man brukar göra på en sån här motor för att hålla den vid liv.

Impeller har ja hört nåt om att man ska byta, är det svårt?

Olika oljor, vilken sort och vart samt hur ofta byter man sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har haft en Suzuki DT65 (1991) förr. Den hade 3 cylindrar.

 

Impeller är inte direkt svårt att byta men då måste få lös alla skruvarna som håller växelhuset mot riggen. Och får lös växelstångens koppling under motorkåpen (lite svårt att komma åt men det går). Växelföraren skall vara i neutralläge innan du tar isär kopplingen. Finns Clymer resp Seloc gör det själv handböcker på engelska som troligen täcker din årsmodell.

Om du inte vet när impellern (gummiskoveln i vattenpumpshuset) byttes senast så är det nog dags nu.

 

Bra sprängskisser på Suzuki utombordare hittar du i PDF på http://www.brownspoint.com (Parts Look-Up)

 

Där hittar du även reserdelsnr som du kan behöva veta om du skall beställa delar hos nån i Sverige t ex Marinshopen säljer delar till Suzuki (även på postorder).

 

Oljor:

Du skall varje höst (du får göra det nu) byta växelhusolja. Du lossar övre luftskruven och den nedre så rinner det ur. Kolla så oljan inte är mjölkaktig för då kan det kommit in vatten i växelhuset (t ex genom otät packbox). Du fyller på genom nedre hålet (låter bakvänt men så gör man) tills det rinner ut ur övre luftningshålet. Byt helst tätningsbrickan när du skruvar i nedre skruven så det verkligen blir tätt.

 

Om du inte har Oil Injection system med behållare under motorkåpan som du fyller på marin 2-taktsolja för automatisk blandning av olja i bensinen utan du istället blandar i bensintanken direkt skall du blanda 50:1 (bensin:olja) dvs 2%.

Använd vanlig 95 oktan bensin och marin 2-taktsolja. Det finns biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja som t ex OKQ8 Marinbio (använde jag till min Suzuki och det gick bra).

 

På hösten skall du vinterkonservera motorn genom att spruta in konserveringsolja det sista du gör när du kör motorn på spolmuff på land. Spruta in konserveringsolja tills den storknar och stannar och med bensinslangen borttagen. Förgasarna skall du dränera på bensin om du kan. Bensin som blir kvar över vintern i förgasarna kan bilda ett hartsliknande ämne så gör att förgasarna blir igenbeckade när du skall starta till våren.

 

Spruta i vattenfast fett i alla smörjnipplar du hittar på motorn.

Smörj även alla rörliga reglage (kullänkar osv).

 

Ta lös propellern och smörj in propelleraxeln med vattenfast fett så du får lös propellern i framtiden också (risk för rost annars). Sätt på ny rostfri saxsprint sen när du monterar tillbaka.

 

Nya tändstift NGK B... med korrekt gap är bra att börja med på säsongen.

 

Förgasarna finns alltid risk att de beckat igen över vintern som nämts men har du tur funkar det när du drar igång den nu. Annars får du göra ren förgasarna och det finns även förgasarrenoveringskit om det behövs.

 

Bränslefilter finns under motorkåpan, gör rent eller byt filtret.

 

Se över alla bränsleslangar både på motorn och slangen till bensintanken inkl bensinblåsan. De kan bli lite spröda av tidens tand och kan börja läcka så småningom. Kolla att bensinkopplingen är tät, både på motorn och den som sitter på tankens bensinslang som går till snabbfästet på motorn.

Den kan bli otät om den är gammal. Glöm ej öppna luftskruven på bensintanken innan du drar iväg ut på sjön.

 

Sen vet jag inte om du har CDI box eller ej. Har du CDI box så har du brytarlöst tändsystem och behöver ej oroa dig om att ställa tändningen. I annat fall måste du ha koll på att tänsningen står rätt (en sån gör det själv handbok jag nämde brukar innehålla uppgifter om det i så fall, eller så lämnar du in motorn för kontroll av detta i sb med service).

 

Termostaten är också en sak som kräver lite underhåll. Den kan sättas igen av sand, lera osv och kan även fastna t ex i öppet läge (och då kyls motorn inte korrekt). Man kan ta loss termostaten och inspektera den. På termostaten är instansat en temperatur den skal öpnna och stänga vid. Det kan man testa i en kastrull med vatten på spisen med en termomenter i och termostaten hängande i en ståltråd.

 

Om du har fjärreglage (gas/växel reglage vid förarplatsen) kan man även öppna det för att kolla att allt står rätt till och även smörja upp de rörliga delarna där med vattenfast fett. Reglagekablarna brukar inte hålla i evighet men är relativt lätt att byta den dagen det behövs.

Noga är justeringen av växellägena fram-neutral-back och det brukar man kunna justera i så fall vid motorn. I neutral läge skall det gå att snurra på propellern för hand utan problem. När du växlar skall du växla distinkt (inte löst och försiktigt), det smäller till lite när du växlar men det är normalt.

 

Tomgång brukar man justera med motorn på tomgång och växeln i frammåt dvs i sjön.

På de fleta Suzuki 2-takt brukar det ligga vid ca 650-700 varv/min.

Om du inte har nån varvräknare så blir detta svårt att justera in, då får du justera lite på känn.

På fullgas med normallast i båten skall din motor varva enl max rekommenderade varv enl handboken (brukar vara vid ca 5500 varv/min).

Med byte av propeller kan man justera varvet (om motorn går bra i övrigt) genom att ändra stigningen, 1 tum ändring ändrar varvet ca 150-200 varv/min som tumregel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för en utförlig beskrivning på detta!


Glömde skriva att min snurra bara är en liten 6hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra instruktion på service av Suzuki. Jag har en Suzuki DT55 som jag bråttats med en del utan att lyckas komma på hur jag ska få bort växelstången eller vad det nu är som går igenom vattenpumpen/impellern. 

Alla skruvarna som håller växelhuset mot riggen har jag fått bort och jag har kikat på den gamla fina impellern, men sen var det stopp. Om jag förstått det rätt ska alltså växelstångens koppling lossas så högt upp som under motorkåpan och sen ska det bara vara att dra ner den undre delen av paketet tillsammans med växelstången? Inga andra grejor som ska lossas? 

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Japp, först ställer du fjärreglaget i neutralläge, sen följer du instruktionerna enl denna bild: länk

Använd fyrkanten (Utöka till normal storlek) i webbläsaren (Internet Explorer) för att förstora bilden. Den nedre delen av bilden behöver du inte bry dig om fast du kan se vad som händer om du skulle råka dra ur växelstången ur sitt läge - kulan och fjädern hoppar ur sitt läge och man måste riva hela växelhuset för att få tillbaka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt

Det var figur 10 med Clutch i sprängskissen det var frågan om alltså. Får se efter att ha spolat kylsystemet om det blir något härjande med clutchen före eller efter sommaren. 

Tackar

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo...
Det var ju jag som la upp bilden en gång i tiden.
Samma bild har jag nu tankat upp till ny plats:
http://www.algonet.se/~boem/Suzuki/suzuki.jpg
Dra inte i växelstången så kulan kommer ur sitt läge där nere i växelhuset för då är det bara att riva hela växelhuset och montera ihop sen. Onödig manöver som enkelt undviks om man är lite försiktig.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 14 juni 2009 | 18:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon!

Tackar så mycket.

Jag trodde inte någon skulle svara på mitt inlägg i den här gamla tråden.

Dum nog så startade jag ju en ny också om samma sak...

Återkommer med resultat och kommentarer senare / Crumar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...