Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Woppe

Köpa Bowrider. Ryds/Askeladden/Uttern/Yamarin/vad?

Rekommendera Poster


Hej!
Jag och min familj ska byta ut morfars gamla Camo Plast mot en fräschare båt.
Vi har tittat en del på Ryds 520gtx, Askeladden 535 Bowrider, Uttern T55, Yamarin 5150,5220 osv, men vi kan inte riktigt bestämma oss för vad vi vill ha. Vi bor vid en mindre sjö (Glafsfjorden rättare sagt, om det säger någon nånting), alltså blir det inget annat än korta vågor.
Skulle ni kunna hjälpa oss att välja båt? Det behöver inte vara just någon av modellerna jag räknat upp; ni får gärna komma med förslag på andra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Du måste nog själv bestämma hur och på vilket sätt ni tänker använda båten. Är det för att bada, åka längre dagsturer, övernatta, fiska från eller allt mixat.

 

Ni är nog rätt ute vad gäller båtens storlek, båtarna på drygt 5 meter är både behändiga i storlek och vikt. Det man kanske bör ha i åtanke är hur många är vi ombord, dvs bärigheten. Denna kan ifall familjen är stor en begränsning.

 

Men som sagt, tänk till, vad skall ni bruka båten till? Sedan är det bara att söka efter en båtmodell som uppfyller era förväntningar./lycka till med båtköpet./Nitro

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle nog säga att Ryds 515/520 GTX är ett alldeles utmärt val i klassen. Den ligger nog i rimligare prisnivå än de andra.

Skrovet 515 gtx är dessutom mycket lättdrivet och planar lätt.

 

Men som sagt....beror på hur mkt stålar ni vill punga ut med.

Men i klassen 150 000 kr är Rydsen klart prisvärd, och för dom pengarna kan du glömma de andra märkena.

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bella 530 Excel har du också i den klassen liksom Finnmaster 5300 Open.

Buster XL kanske kan vara nåt också.

 

Ryds 520 GTX med t ex Mercury Optimax 75 hk är nog ett klokt köp inte minst ekonomiskt borde den bli hyfsat billig (beroende på hur mycket extra tillbehör du behöver köpa till). Vet ej om kapell etc ingår men det bör man ju ha och kanske en båtupptagningsvagn el trailer. Sen finns det ju en hel del mer el mindre kul att ha tillbehör till 520 GTX enl Ryds tillbehörskatalog som man kan kolla in på deras hemsida.

 

Har själv en bowrider (Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115) som jag åkte med från Säffle till Arvika över bl a Glafsfjorden för nåt år sedan. Jättefin tur. Men brukar det inte kunna blåsa upp en del och ganska höga vågor på Glafsfjorden? En mindre båt runt 5 meter kan få det lite kämpigt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! På vår marina ligger en amerikansk bowrider Crownline Br180, ser kanon ut, allt i nyskick. Prislappen är 165000kr om jag kommer ihåg rätt men då ingår stereo och trailer, jag vet inte vad de båtarna som du tittat på kostar men de jag sett på nätet har kostat mera.
Om du är intresserad så finns de på nätet under www.dalbobatar.se båten finns under erbjudande. (kollade nyss) 
//Apollo 11 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pengarna inte är ett hinder och du vill ha en Bowrider så skulle jag rekomendera en Uttern T55 MCM eller CMD. Ligger lite högre i pris än de andra men brukar finnas en koppling mellan pris och kvalitet. 

Den har en inombordare vilka inte är så stöldbegärliga samt ger lägre försäkringspremier.

Den första MCM är en bensinare och CMD är en diesel.

En annan stor fördel med att ha inombordare är att man får en bra badplattform på denna typ av båt och är kanon då man ska bada direkt från båten.

 

Har själv Uttern så därför är väll man lite frälst över det fabrikatet, men Utternbåtar är mycket kvalitetsmedvetna tillverkare.

Har haft en Uttern 5202 (S52) och har nu en S64 då jag tyckte att den första blev lite för liten på västkusten och trång med folk och packning. Tycker du även ska kika en del på stuvutrymmen i de olika fabrikaten.

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen!
Angående glafsfjorden, så kan det väl blåsa här också, men vanligtivs ligger den ganska lugn.
Vi är faktiskt rätt inne på uttern T55, verkar vara en fin båt. Men vi får se vad vi får tag i! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska använda båten till vattensporter så rekommenderar jag att du jämför Rydsen och Utterns planingströskel. Det lär enl uppgift skilja sig markant till Utterns nackdel.

 

Sen är det pengafrågan...ska du köpa ny eller begad båt ?

En ny T 55.a ligger på mellan 260-300 000 kr beroende på motorval.

 

Detta är åtminstone 50-60 000 kr mer än vad Ryds 520 gtx kostar.

Samma skillnad lär te sig på begad båt ...minst !

 

Men som sagt det är kassan och användningsområdet som styr.

De bägge är fina båtar.

 

Anledningen till att jag nämner detta är att vår stuggranne bytte bort sin Uttern d55 mot en Ryds 515 gtx just med anledning av att skrovet gick tungt. Han påstår att det är stor skillnad.

Detta har jag oxå fått bekräftat att en återförsäljare som säljer bägge märkena.

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bra orsaker varför en Uttern är något dyrare.

 

Olika skrovformer mellan båtar påverkar planingströskel samt hur de beter sig i sjön. Ibland kan det ena vara till nackdel men då till fördel för andra egenskaper.

 

Försök att få provköra de olika alternativen så blir du klokare.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella och Yamarin är snäppet bättre i kvalitet!

Men service av motorn är ändå en sak som styr.

Vad finns det för båthandlare i Arvika? Vad säljer dom?

Det är viktigt att kunna lämna in motorn på service.

I Karlstad har du också Atlantic-båtarna. Bra prisbild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Intressant det där med planingströskeln!
Vi kommer antagligen köpa en begagnad båt, vilket gör de dyrare modellerna mer attraktiva än om man skulle köpa nytt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i helgen och kollade på Bella, verkade vara fina båtar! Har ni några synpunkter på de båtarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vilka/vilken Bella båt har du siktat in dig på? Och med vilken motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag skulle rekomendera dig att köpa en glastron mx 175. Alternativt en bayliner 175. dessa båtar ligger mellan 150-175.000 och har inombordare på 135hk. betydligt bekvämare än motsvarande nordiska båtar och på glastronen så har du livstids garanti på skrovet...
//Mårten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glastron verkar vara en bra båt faktiskt. Tittade lite på den när jag skulle köpa båt.

 

När det gäller inombordare så skall ni räkna in underhållskostnad för motor och drev. Utombordare är lite billigare. (obs beror på hur händig man är själv)

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock så är det betydligt billigare att försäkra en båt med inombordare. Så det jämnar nog ut sig...
//Mårten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Kolla in Stingray 180RX, kanonfin bowrider med en inombords bränslesnål 4-taktare till ett väldigt bra pris!

 

http://www.stingrayboats.com

 

Tror den svenska dealern finns i Stockholmstrakten men jag har även sett endel annonser på blocket.

 

Lycka till!

Peter

post-9260-1394234685,8158_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

530 excel är det vi kikat efter. Var och kollade på en 600 twin (de hade inte 530 inne). Den såg väldigt fin ut. Vet ni vad dom skiljer båtarna åt? Återförsäljaren sa att det bara var utrymmet mellan bakre soffan och de främre stolarna (förarstolen och den andra).
 
Angående de amerikanska båtarna känner jag mig, och framförallt mina föräldrar, skeptiska till dessa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skeptiska ????

Då handlar det om okunskap ...eller hur !

 

Nr 1 på en bow-R  är att det INTE är fasta mattor , bara knäppin !!

För det kommer alltid in vatten , regn , när man badar, o.s.v

Innombordare som tidigare nämdes är helt klart att föredra

-Lättare att meka med, allt är låttåtkommligt.Olja stift m.m

-Billigare försäkning (mycke billigare)stöldrisken!!!!!

-Bättre plats i båten då man kan utnyttja motorhuven som soldyna

-Härligt med en badbrygga

-Hittar du en båt med back2back säten så har du fått solsängar .TOPPEN

-och en sista sak , tänk på att det nästan alltid är kallt på sjön när man kör .Har du ungar så skulla jag föredra att inta köpa bow-r . Det vindskydd som en ruffad båt ger är guldvärd. TALAR AV EGEN ERFARENHET

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det kan mycket väl handla om okunskap, eller kanske snarare generalisering. Far min driver ett båtvarv (som dock gör segelbåtar) och han har av naturliga anledningar en hel del kontakter inom båtvärlden, och känner till mycket konstigheter om båtar - som har fått sin märkning - men som det ändå händer mycket konstigt med. Detta hamnar på grund av ekonomiska intressen inte i pressen.
 
Hur som helst, så pratade jag själv med en av pappas kontakter förra helgen, och han berättade om hur inredning satt fästa med vinkelbeslag i båtarna av ett visst märke med amerikansk nationalitet. Självklart inget fel med detta, men tyvärr var det så stort avstånd mellan själva beslaget och det som var fastskruvat att skruven precis nådde in i det som skulle sitta fast.
Stil, javisst. Kvalitet? Tveksamt.
 
Sen kommer vi till andra-/tredjehandsvärdet. Eftersom amerikanska båtar faktiskt har sämre rykte här i Norden än våra egna skandinaviska båtar, sjunker dessa i pris en hel del, så att köpa en båt av ett - i norden - väl etablerat märke kan vara ett bra val om man tänker på ekonomin i ett långsiktigt perspektiv.
Angående inombordare så står vi och väger mellan det och utombordare. Eftersom utbudet av begagnade bowriders inte är så stort, får vi nog nöja oss med det vi hittar. Dock har jag hört att försäkringspremien inte lär skilja sig så mycket mellan inom- och utombordare om man har motor av större modell eftersom dessa ändå väger så mycket att det är svårt att bära iväg med en sådan. Detta har jag dock bara hört, och har ingen säker källa till än.

Problemet är väl att inombordare är mer känsliga för vatten som kan komma in vid oöm körning, och det lägger sig och gör motorn svårtstartad eller kanske t.o.m. förstör motorn över vinterförvaringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

fick min Bella 530 Excel levererad i första helgen i maj och har varit ute flera gånger i veckan (vädret till trots). Här är lite observationer:

 

Mycket nöjd med köpet! Har en Mercury 115hp 2-taktare och har fått en pigg båt om man vill pressa på lite och en behaglig båt att marscha fram i 25 knop med samtidigt som man prata i sittbrunnen. Skiljer bara dygt 500 mellan 90hp och 115 hp och det tror jag det är värt. När jag lärde mig hantera powertrimmet bättre (trimma ner i sjö och svängar etc) tycker jag att Bellan är riktigt stabil för sin ringa längd.

 

Vi har en 2-åring och när det blåser lite kör vi med kapellet uppe. Lite mer vindfång men funkar annars helt perfekt. God sikt runtom även med kapellet uppe. Öppnar fliken ovanför förarplatsen så jag kan stå upp vid behov.

 

Eftersom båten är bred för sin längd, 226 cm, känns sittbrunnen rymlig och vi har suttit fyra vuxna kring bordet och käkat (bordet är litet så lite grejer får man ha i knät...) Förresten uppskattar vi de höga räckena kring sittbrunnen i fören som gör att det är lätt i och ur och känss tryggare när man sitter där under färd.

 

Negativt är att plottern skymmer trimmätaren, svårt att montera på annat sätt. Badstegen har inte levererats ännu (restnoterad på fabrik). vindrutetorkare inte standard (feltryck i Bellas katalog, min handlare fixade utan kostnad ändå!).

 

Vad jag vet är modellen slutsåld i hela Sverige och leverans tidigast till hösten vilket ju är trist. 512 Excel är en helt annan båt (30 cm och 20 cm smalare, ingen plats för bord etc så det var aldrig ett alternativ för mig). 600 Ocean eller 612 Excel är bättre alternativ tror jag.

 

Motsvarande Yamarinägare är säkert lika nöjda så det är ju detaljerna som avgör. Sedan är man ju förstås alltid per definition nöjdast med valet man själv gjort!

 

Lycka till!

 

/Per

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det låter ju lovande med bellan.
Yamarin tycker jag inte riktigt om på grund av att jag inte sitter så bra som förare. Jag har långa ben.
 
Återförsäljaren jag pratade med sade att det var [x antal graders bottenvinkel] vilket jag bedömde som ganska mycket. Är det det? Jag hittar ingen info på bellas site.
Planar bellan tidigt?
 
För övrigt så har vi fått erbjudande om en askeladden 585 explorer med 135hp, som vi tänkte vi kunde köpa och ha tills vi fått tag i det vi verkligen vill ha. Har ni några erfarenheter av den modellen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Bella 530 Excel har den en bottenvinkel på 19 grader om jag minns rätt. Kan plana ner till 13-14 knop beroende på last och fördelning förstås. Upplever ingen störande planingströskel.

 

Mvh,

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...