Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Muren

Stabil 12V till platt TV digitalbox

Rekommendera Poster

Hej !

Det e ju fotbolls VM till sommaren. Har köpt en digitalbox och skall även köpa en LCD-TV. Båda dessa apparater kräver en ganska statil 12V ( /-5%). Vi motorgång eller landström går ju spänningen lätt upp till 14V och det lär dessa apparater inte klara. Har letat efter en 12/12V omvandlare utan att hitta någon. Är det någon som har hittat en sådan ? Etta alternativ är ju att använda en 220/12V inverter men denna har ju onödigt stora förluster, fläkt som surrar etc.

 

Tack för ditt svar

Kalle Muren

Hanse 342

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clas i sjön har i komponentform, 36-1023, 29kr, att bygga på, tål 2A.

Hur är det annars med 32-7733? 129kr. Mascott har nog 12V-12V omvandlare också (inte bara 24V-12V) Kolla på tex ELFA.

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

slakta en gammal dator ta nätdelen där har du helt ren 12 volt på nätdelen du får även 3.3 och 5 volt på köpet och mer amps än vad du behöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite dåligt att stabba 12 volt till 12 volt. Måste till en omvandlare av typen switchat som drar upp spänningen till minst 16 volt konturnerligt. För en stund har du som sagt 12 volt och i nästa stund 14 volt och 2 volt över 12 volt funkar inte och absolut inte när spänningen dalar neråt mot 12 volt (du får brum i likspänningen). Oavsett hur du än gör, så måste du upp i spänning för att stabba på 12 volt och då helst utan större förluster. Vanliga sättet med trissa och diod är uteslutet tillika regulatorer som Clas Olle säljer. Typ 7812 och liknande. Omvandlare är det enda som funkar. Kan finnas omvandlare på ElFA i moduler.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ELFA har en 12V stabilisator som ger 13,2 V ut för 10-16V in.

 

Fast, kolla bruksanvisningen för både TV och box, talar den om kan drivas av 12V i båt/bil så borde prylarna tåla den normala spänningen i ett blybatterisystem, mellan 11 V och 14.4 V.

Som någon sa, varför tillverka en TV som drivs på 12V om den inte går att koppla in direkt utan kräver dyra stabilisatorer?

 

Ett tips är att INTE ha TV och box inpluggade i 12V när du startar motorn. Under start fladdrar batterispänningen väldigt mycket och kan möjligen ge problem för känsliga apparater.

 

Simplast lär kanske vara en 12V / 220 V inverter. Men den ska vara en sort som din digitalbox tål. En del billigare ger någon sorts fyrkantvåg som kan ge vissa elektroniska manicker frispel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Kalle

Välkommen till detta forum.

 

Jag köpte en mascotkonverter 8862-12/12 av Elfa. Funkar perfekt. Jag tror att den drar viss tomgångsspänning, vilket även antennförstärkaren gör, så jag kopplade in dessa över en ledig switch på instrumentpanelen för att slippa onödig strömförbrukning. Man tittar ju oftare INTE på tv än tvärtom om du förstår vad jag menar.

 

Anledningen till att tv- ocha andra tillverkare gör grejorna i 12 V med tillhörande 220/12V-konverter är ekonomisk.

 

Lycka till

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör både box och TV utan stab direkt på batterierna och har gjort så i flera år. Funkar klockrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis....

 

De flesta sådan här apparater har inbyggd stabb och funkar bra på 10-16V, bara att köra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå !

 

Har oxå köpt en 8862 12/12V Mascot ! Hur gjorde du när du justerade den utgående 12 volten ? Behöver man belasta omvandlaren något vid justering eller funkar det att göra detta olastat.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj

 

den ska inte justeras. Visste inte ens att det gick att göra. Utspänningen ligger konstant på 13,2 V. Detta ska den ge vid inspänning 10-16V.

 

Viss elutrustning kan vara känslig för spänningstoppar, uppkomna vid tex landströmsladdning eller generatorladdning. Detta förhindras m hj a en inverter (stabb).

Är själv ingen elexpert men detta rekommenderade sharp´ s genagent vid min förfrågan.

 

Brgds

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

datanätdels alternativet var bara från 110 och 220 volt.  I övriga fall ska 12V produkter tv mm klara normal laddspännings variationer med den egna inbyggda spänningsstabiliseringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som sagt löst det med en Mascot DC/DC omvandlare. Anledningen till min fråga från början var att min lev. av TV antenn (UFO) och digitalbox, TV-man i Gbg sa att dom varit med om att flre LCD TV brunnit upp pga av för hög 12V så att bara köra på var inget altenativ för mig.

 

Kalle Muren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Karl,

 

Har ej monterat 8862-an ännu. Anledningen e att jag är osäker om den räcker till att driva en platt TV. Den lämnar ju 3A kont. och 4A i topp och de 15-17 LCD TV-ar jag tittat på drar enligt spec 40-50W. Vad har du för TV ? Hur mycket står det att den drar ? Hur funkar det med 8862 ? Funderar på om jag måste byta till en 8860 som e på 100W ?(känns ju onekligen lite stort och mycket)

 

Tacksam för din input

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fattar inte vad ni ska med DC/DC till ?????? Bra grejer har inga problem.

 

Dagens generatorer med elektronisk reglering ger inga farliga toppar.

 

Landström kör ni väl via elektronisk laddare.

 

Enda gången ma behöver vara rädd är om någon fläskar på en starhjläpsbooster.

 

Har kört skämar i bil utan probs....

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Kalle

 

Jag har en 15 lcd i båten. På baksidan vill jag minnas att strömförbrukningen är uppgiven till 2,7A. Antennförstärkaren drar ganska litet, så för mig räcker det med 8862. Iaf har detta funkat bra hittills, ca 10 timmars drift sammanlagt.

Lycka till!

Karl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...