Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ohlander

Motorstorlek på Bella 510 R

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om någon har erfarenheter om Bella 510 R, går den lätt i vattnet och upp i planing. Räcker det med 50 hk eller ska man ha större?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tror att det är för lite med 50 hk om du har tänkt att använda båten till att dra vattenskidor med. Har själv en Bella 510R med en Mercury 75 Optimax och det fungerar bra. Jag tycker att det är lätt att få upp båten i planing.

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär av mitt misstag!

 

Köpte i maj 2005 en Bella 490R med 50 hk Suzuki fyrtak.

Vattenskidor: Glöm det!

Vill du lasta båten närmare maxvikt? Glöm planing!

 

Inställer med Anders. 75 hk Optimax är en underbar motor. Bytte efter en (1) månad... Men vilken skillnad. Nu gör min (nypolerad botten utan färg) 38 knop. Den har dessutom en ruskigt säker gång när deet blåser lite.

 

Lycka till med din Bella. Men glöm 50 kusar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Jag tror att det är för lite med 50 hk om du har tänkt att använda båten till att dra vattenskidor med. Har själv en Bella 510R med en Mercury 75 Optimax och det fungerar bra. Jag tycker att det är lätt att få upp båten i planing.

 

/Anders


--------------------------

Anders,

jag såg att du hade en Bella 510R, är det skrovet liknande 512 Excel eller är det helt olika modeller?

 

Är 75 hk precis lagom för modellen/erna eller skulle den komma ännu mer till sin rätt med Optimax 90 tror du?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej FeGGe!

 

Vet ej säkert om det är exakt samma skrov men allt tyder på det om man kollar på Bellas hemsida. Samma längd och bredd på 510R, 512 Europa och 512 Excel. 510R väger 420 kg och 512 Excel 520 kg.

 

Vi är fem i familjen och jag tycker att Optimax 75 räcker till bra, toppar 35 knop med familjen.21.gif\

 

Med tanke på att Excelen väger 100 kg till så skulle nog jag välja Optimax 90.

 

/Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en 512 Excel med Suzuki 70 hk 4-takt. Toppfarten ligger på ca 32 knop med två personer och går upp i plan mycket lätt. Har inga problem med att plana med fyra i båten, dock är det förstås lite segare upp i plan än med två personer. Vad det gäller att åka vattenskidor blir det kanske lite väl segt om man drar upp med en skida och om man väger mer än 80 kg, då behöver man sätta någon längst fram i båten. Ska man åka mycket med full last eller dra upp tyngre personer på EN skida så skulle jag rekommendera 90 hk. Vet dock inte hur det fungerar med 75 hk 2-takt, dessa kanske är rappare i accelerationen.

 

Mvh jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

75 hk och 90 hk väger lika mycket. En sak har jag lärt mig den dyra vägen. Köp inte för lite motor. Röstar på 90 om inte priset avskräcker.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne på att gå upp på 90-hästaren med, det skiljer inte fasansfullt mycket pengar heller, men kan jag få några oönskade bieffekter ändå som högre bränsleförbrukning eller annat eller är det en ren win-win situation med fler hästkrafter när vikten ändå är densamma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Bella 510 R med en 90 Hk Yamaha 2-takt vilket är max vad man får hänga på. Kraft och acceleration i överflöd där det inte är några som helst problem att plana båten i över 30 knop även med 6 fullvuxna personer, dra upp vattenskidor etc. Jag skulle som övriga rekomendera att inte köpa en för liten motor - dock är det inte nödvändigt att hänga på 90 hk som jag har gjort.

 

Mycket nöjd med båtens egenskaper i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Iller,

 

jag har faktiskt gjort i princip samma val som du, en 90 HK tvåtaktare, Mercury optimax 90, och den passar kalasfint till båten, nästan 40 knop med 4 vuxna och 3 barn i båten tycker jag är ok  :)

 

Inte hunnit prova vattenskidorna och wakeboarden, men det skulle förvåna mig om det inte går som en dans

 

Däremot har jag efter ett par veckor i vatten märkt att toppfarten sjunkit flera knop, går det så fort att slemma ner skrovet så att farten sjunker eller beror det på nåt annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sjunker ca 4-5 knop på en säsong.

Det är nog flera saker som bidrar till det.

Plasten är inte 100% tät. Båten blir tyngre med tiden i vattnet.

En viss beväxning och en propeller som inte är helt perfekt efter en sommar är några saker som påverkar farten.

Jag brukar som sagt få upp båten i ca 38 knop vid sjösättning, 33-34 innan upptagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min har sjunkit runt 3-4 knop på en vecka, toppade 41 knop utan pressa mer än några sekunder och inget labbande med powertrim mer än att trimma upp 25%, en vecka senare får jag labba för att nå 38

 

Säkert helt normalt, eller ska jag fundera på om något är galet nånstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog inte den sjunker mer, kanske några knop till sett över hela säsongen.

Kommer du inte upp i 35 om ytterligare en vecka så bör du nog börja undersöka saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...