Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Baseman

350 Magnum

Rekommendera Poster

Jag har haft lite strul med min motor (350 magnum 300hp bravo one drev 1.36) för att varvtalet varit för lågt vid full fart 3800 rpm och det borde ligga mellan 4100-5200. Blocket och drevet är bytt förra året och i år har jag testat olika proppar för att se om det va problemet. Jag har pratat med de firmor som bytte drev och block och de säger att de är rätt inställda och de skyller på att de e den andra som har fel om det nu är fel någonstans. Jag har just nu en mirage plus

15 prop och den får jag upp i 4000rpm provade först en 17 som det borde vara om man hör med alla prop firmor men då gick den långsamare. Så min fråga är om någon vet vart man ska börja leta i motorn om det kan vara något i drevet som strular.

 

/Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på din utväxling 1:36..

Har du dubbelkollat med någon marinfirma att det är rätt för din båt ?

( bara för att börja någon stans ) Men helt klart är att 3800 är för lågt.

Min första fråga : är det samma utväxling som på ditt gamla drev ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet blev stulet innan jag köpte båten så jag vet inte vad som satt på innan. Men förra ägaren och de som satte dit drevet säger att det är samma. Jag har pratat med lite andra firmor angående utväxlingen och ingen säger att det är fel fast ingen har sagt att det är helt rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Utväxlingen låter enl.mig helt galet!

Mercruisers Alplha drev ligget oftast på 1:50 eller 1:62 till V8.

VP:s på 1:61.

Denna infon vad den jag fick utav Wahlborgs marina nät jag skulle byta i höstas.

Kolla med någon annan Mercruisers verkstad än dom du pratat med tidigare.

Har tyvärr ingen erfarenhet på Bravo drev men låter konstigt att det skall skilja så pass mycket.

 

Lycka till

Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruisers alfa drev utväxling 1.32 är till bigblock motorer ex 454 satt

orginal på viss sea ray pachanga 32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligast på Bravo1 är 1,5-1.

1,36-1 är väl vanligast på dieslar om jag inte har helt fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...