Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Latoja

Hur många batterier??

Rekommendera Poster

Har fått lite olika råd om hur många batterier jag behöver till min båt. Det är en DC med få strömförbrukare och jag kommer i princip inte att använda någon ström när båten ligger still utan det handlar egentligen bara om att jag behöver startbatteri. Ska man satsa på två batterier eller räcker det med ett??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder någon ström när du inte kör så klarar du dej med ett batteri. Däremot så kan det vara bra att ha ett extra om du skulle glömma någonting på och stå på ett olämpligt ställe där du inte har tllgång till landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett extra batteri är en liten kostnad för att att känna sig säker.

 

Koppla ett för start, ett för förbrukning så vet du att du kan dra på stereon när du ligger i någon viksmiley-cool.gif\

 

 

//Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med HKBoat!

 

Glö inte att du ckså behöver installera en 1-2-both brytare till dina dubbla batteribankar.

 

Då slår du över till 2:an när du ligger till och pumpar stereo

och kan i nödfall, om det skulle behövas, starta båten i läge

both så nyttjas båda batterierna som startbateri.

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Jag är lite misstänksam mot manuella brytare som kan glömmas i fel läge.

Naturligtvis kommer man att köra slut på strömmen ute på den obebodda ön i havsbandet i tron att man har ett fulladdat batteri kvar för att sedan upptäcka att man glömt brytaren i läge both.

 

Ska man ha två batterier, koppla med Skyllermarks relä-kit och glöm sedan bort att du har två batterier. Bara att köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det är bästa att inte låta snålheten bedra visheten - två batterier får det bli. Har en 1-2-both-brytare, men Skyllermarks skiljerelä verka onekligen tilltalande.

 

Tack för tips!

 

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan det bästa alternativet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan istället för ett skiljerelä eller manuell brytare, sätta in en underspänningsbrytare som kopplar från förbrukningen när spänningen sjunker till en viss nivå. Kvar i batteriet/batterina finns så mycket kräm att man kan starta motorn. Bättre förklarat i en annan MG länk http://www.maringuiden.se/forum/;thread=89389 eller  http://www.batteknik.se
tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...