Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Yama-40

Köpa båt

Rekommendera Poster

Hej! Jag skall titta på en båt som jag ev. tänker köpa. Hur kollar jag att gelcoat etc är ok, och inte bara snyggt överlackad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en inombordare, halvplanande snipa, 26 fot. Är även tacksam för andra tips att kolla efter. Det sitter en AQ120-motor i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det jag har kollat o fortätter kollar när jag köper, eller har köpt båt är.

 

1.- Kolla så det inte är vatten i olja, mycket förekommande, o att det inteläcker in nånstans.

2. kolla när motor är bytt, om den är det, eller hur den är servad, o vem som gjort det m.m Kvitto.

3. Kollat drevet, när det är bytt, o varför , om inte, hur det är skött, bytt drev olja m.m.

4. Begära ett båt lyft. så du själv me ögat kan se om det är skador på skrovet...känna me handen m.m.

5. be att få alla uppgifter (kvitton) på vad som är köpt, och gjort på båten.

6 . Kolla så inte båten är sänkt, alltså tagit in vatten , legat på botten mn.m.

 

 

Har haft 3 st båtar. inte snipa me, daycruiser båtar. på 2 av dom har drevet rasat, o då snackar vi drev som varit högst 5 år gammla. en av båten hade vatten i oljan i motorn, o det lagades, men fick fortf. in vatten i oljan. Så bästa är att ha me en kunnig som vet, o ser vad som kan göras, o vad som är fel. Det jag lärt mig gällande båtar, är att skenet bedrar, att ögat blir kär i båten, men under ytan finns massa skit. Men visst, sen ska man åckså gå på nitar för att lära sig, men som också kan kosta massa pengar. Så skrovet är nog det jag minist skulle kolla gämförelse me det andra till att börja me. Utan motor, går ju ändå ionte båten....ofta det som kostar pengar me.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd på det hela och tänk såhär:

 

Vad är OK för mig?

 

När det gäller populära båtar så är köpare ganska chanslös. Ställer du villkor och krav är sannolikheten stor att han/hon som står på tur i kön efter dig hinner köpa den före dig.

Säljaren kommer förmodligen att säga ”det är ett gäng som har ringt och vill tita på båten”. Vill du chansa?

De få gånger vi har chansat har båten blivit såld.

 

Senaste båtköpet avgjordes efter att känslan var helt rätt. Säljaren kändes trygg, pålitlig och jordnära. Båten verkade OK.

I vårt fall var det en Saga 27. Priset var rätt och hade vi tvekat hade vi inte fått den. Det är jag övertygad om.

 

När det gäller mindre populära båtar är det fritt fram att ställa villkor tills man blir blå. Då kan man krypa runt överallt och göra en riktig utforskning. Samtidigt finns risken att någon mera seriös plötsligt slår till och köper båten.

 

Viktigt att tänka på är att en populär båt är lättare att sälja. Det finns alltid folk som inte kommer att krypa runt utan kommer att se sig själva på en ö ute i skärgården (drömma bort dvs) och därmed kommer de köpa båten ovillkorligt. Därför känns ett sådant köp lugnare, även om det visade sig vara ”grisen i säcken”.


Lycka till!

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min båt köptes via båtfirma (Riddarfjärdens, rekommenderas).

Där var det ordning och reda på papper, båtlyft för bottensinspektion ingår (betalas av firman) och kontakt med besiktningsman förmedlas.

OK, mitt köp var ju ett antal hundratusen så några tusenlappar för kompetent besiktning kändes inte fel.

 

Att avgöra ev plastpest kände jag mig inte kompetent att utföra, kändes betydligt bättre att låta ett proffs titta.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten, en Finmar 800 Family, med en AQ120B-motor. Utvändigt var den ok, men invändigt blir det många timmars jobb. Motorn gick ok. El- och kylsystem var nytt, kapellet 2 år gammalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du går med i någon båtklubb så har de ibland besiktningsmän som är ganska duktiga och intresserade annars kan Du söka på nätet så finns det hjälp att tillgå.

Som tidigare kommenterat så kan det vara värt att lägga ut några tusenlappar för att veta att Du får en bra båt och bra motor men någonstans finns ju givetvis smärtgränsen på ekonomin.

 

Av någon anledning brukar man kunna titta på säljaren och se hur han reagerar om Du tar med en besiktningsman.

Nog så viktigt att komma i håg är att kolla så att Du köper av rätt ägare.

Finns ganska slipade bluffare, tyvärr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...