Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
stalas

Yamaha 60 hk -93 trim-problem

Rekommendera Poster


Hej!
Jag har en yamaha 60hk fårn 93 som för tillfället sitter på en uttern 5000. Jag har två problem med denna.
1. Då jag kör i hög hastighet så hörs ett klickande ljud då jag skall trimma motorn. Vad är detta för ljud och hur åtgärdar man det?
2. I slutet på förra säsongen så fick jag problem med att motorn gick bra på låga varv men när jag skulle dra på så gick den istället ner i var och nästan stannade. Hur kan man göra här, tack så mkt på förhand.
 MVH/daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2, Något liknande har hänt mig, om din motor har Autolube kan det vara den som sätter stopp för höga varv.

I olje behållaren sitter en nivåkännare som slår till om du har för lite olja kvar, ett såkallat halta hem system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du fått klarhet i fråga 1? Jag har en Yamaha 50 -95 (GETOL=samma block) med samma problem. Speciellt är att det endast uppträder efter en stunds körning med full gas. Efter det trimmar den inte ner längre, bara upp. Det enda som hjälper är att stanna, trimma upp till tilt läget. Sedan kan man trimma ner igen. Jag tror inte att det är fråga om kontaktfel, reläerna är just bytta. Motorn hålls inte heller i tiltat läge utan på en vecka vid bryggan är drevet nere i vattnet igen. Misstänker oljenivå eller dåliga trimventiler. Jag har inte kollat än, men hoppas på oljenivån...

Tänkte bara kolla om det klarnat för dig.

/Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...