Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Vicke

Diesellukt och svart vatten i kölsvinet.

Rekommendera Poster

Hej.


 

Har en Saga 27 från 1973. Båten har en ny VP motor (MD2040) och ett nytt backslag. Allt är varvsinstallerat och fungerar mycket bra. Ett par saker oroar mig dock och jag vill därför höra mig för om någon kan besvara mina frågor.


 

1) När man kliver in i båten så möts man av dieseldoften. Inte för att det är störande men jag vill gärna ta reda på om det ”skall vara så” eller om det är något läckage som spökar. Jag har kontrollerat anslutningarna till motorn och har inte funnit någonting defekt. Slangarna och rör är hela och är inte blöta.

Det jag misstänker är att tanken i båten är en plasttank som efter sina 33 år har blivit mättat av diesel. Låter det rimligt? Kan det vara en välinplastad plasttank som Saga från 1973 är utrustad med?


 

2) Vattnet i kölsvinet är svart. Jag har klättrat runt motorn med en trasa och har konstaterat att den inte läcker. Någon installationsmiss är möjlig men ännu har inte jag identifierat den. Om jag häller vattnet ut i sjön blir det genast fettringar på vattnet, som om det var blandat med olja eller diesel. Det jag hoppas på är att det är spillolja som förra ägaren har slarvat med vid oljebyte. Skall göra rent i utrymmet för bättre kontroll. Men även här undrar jag, kan det vara att dieseltanken (om det är nu av plast) har fått någon spricka och läcker sakta ut i kölsvinet? Det skulle även förklara diesellukten. Har någon tipps för var jag kan leta och vad det kan vara?


 

3) Har kört med båten i ca 9 timmar (Sthlm – Trosa) och tycker att oljenivån i motorn har sjunkit något. Jag har ingen erfarenhet av dieselmotorer men tycker inte att oljan skall minska. Det gör den inte i en bensinmotor. Som tidigare nämnt, jag har inte funnit några läckor.


 

Är tacksam för alla vägledande tipps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med en ordentlig rengöring av motor, backslag, motorrum, kölsvin mm mm med avfettningsmedel och en diskborste. Eftertvätta sedan med t ex Ajax, diskmedel, bilschampoo eller liknande följt av eftersköljning. Spraya sedan alla kontakter med 5-56 eller motsvarande.

 

Då borde du få bort det mesta av lukten. Det är också lättare att se om du verkligen har ett läckage och i så fall var det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett litet läckage på avgassystemet. Det avgående kylvattnet blandas med avgaserna och blir säkert svart av sot och luktar lite diesel. Det behöver ju inte läcka just vid motorn utan vattnet rinner ju ner i kölsvinet ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!


 

Var iväg igår och tömde kölsvinet på all vatten. Det var inte mer än en halv hink men det var krångligt nog att komma åt för att tömma.


 

Vattnet var inte svart. Det var en tunn oljehinna som låg uppe på och därför såg det så svart ut. Efter att ha fått bort all vatten spolade jag rent ett par gånger med vanligt sötvatten. Därefter fick jag åla mig fram och tillbaka för att komma åt och torka bort oljeresterna från under motorn.


 

Efter rengörning tog vi en sjötur och var iväg i 40 minuter. Efter att ha kommit tillbaka var det fortfarande rent och fräscht i motorrummet. Jag misstänker att det är vid senaste oljebyte som en del oljan rann ner i kölsvinet, det vore billigast så.


 

Vad gäller diesellukten så misstänker jag att det är ljuddämparmattor som har sugit i sig en del lukt. Ca 3 cm i nedkanten längst hela mattan är den blöt. Kan det vara diesel? Kramar jag ut det så är det mycket fettigt och luktar diesel. Kanske var det så att vid motorbytet så är det en del diesel som rann ut och absorberades av dessa mattor. Hur som helst tänker jag riva ner de gamla mattor och ersätta de med nya. Undrar om det är någon större skillnad mellan Biltemas och Sea & Sea’s mattor. Kanske har något ett bra svar?

Såg dessutom att Biltema har 3 mm tjocka gummimattor som verkat lämpa sig för att ljuddämpa motorutrymmen. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa?


 

Vad som gäller tanken så verkar det vara en plåttank. Den ser dock mera galvaniserad är rostfri ut. Kan det stämma att en del tankar, förr i tiden var gjorda i vanligt galvaniserat stål?


 

Tackar för er omtanke och era råd.

Ang. smaka på vatten så är jag inte det minsta sugen på det. Men jag förstår syftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en aningen gammal tråd.

 

Efter 15 år med en liten HT-båt blev vi med 26 fots plastsnipa för några veckor sedan. Efter att ha letat hela sommaren utan att hitta det vi sökte hittade vi tillslut modellen vi letar efter. Vi visste inte att den fanns då vi haft för lågt tak på blocketsökningarna. Så båten kostade oss dubbelt så mycket som vi tänkt lägga, men det är väl ofta så det slutar. Vi tyckte ändå det var värt det då vi ansåg att det var den perfekta båten för vår familj. Det blev en Nidelv 26, vi var inställda på 24:an först, innan vi visste det fanns en 26:a.

 

Vi blev fartblinda när vi äntligen hittade det vi sökte, så vi slarvade lite med kontrollen. När vi hämtat båten konstaterade vi direkt att det luktar extremt mycket diesel i den/om den. I kölsvinet fanns väldigt mycket svart vatten, precis som hos trådskaparen. Kölsvinspumpen var trasig i båten när vi köpte, det kan vara en anledning till att så mycket vatten blivit liggande. Det visade sig när vi fick ut vattnet att det inte var så svart som vi trott, men det var svart gegga i botten. Men helt klart var det en del diesel i vattnet. Jag har lytt råden i tråden och kört avfettning och Yes följt av riklig genomsköljning med vatten. Använde en toaborste fasttejpad på ett kvastskaft för att komma åt under motorn akterifrån. (Ruggigt nöjd med lösningen). Det blev riktigt bra. Nu återstår att se om vi blivit av med dieselstanken. 

 

Men nu till min fråga: I min iver att bli av med dieselstanken (vi skulle aldrig kunnat använda båten i det skicket) så gick jag lite bananas med vattenslangen på slutet.   Jag försökte såklart undvika känsliga delar, men kan inte vara säker på att generator och startmotor inte fick sig några duschar. Jag har tagit loss alla kontakter jag hittat på motorn (det finns fler än jag trodde) och sprutat 556 på dem. Motorn kommer inte startas under höst, vinter och halva våren. Kan jag ha förstört startmotor/generator? Det är väl generatorn jag är oroligast för. Batterierna togs ur innan saneringen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver vara orolig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev FinaKillen:

 Jag försökte såklart undvika känsliga delar, men kan inte vara säker på att generator och startmotor inte fick sig några duschar. Jag har tagit loss alla kontakter jag hittat på motorn (det finns fler än jag trodde) och sprutat 556 på dem.

5-56 är ingen universalsmörja för allt som många tycks tro, det är mer lösningsmedel för att få loss saker. Den ger ingen bestående fuktutdrivning och smörjning. Efter ett par veckor är det ofta kliniskt rent från fett m.m. och att ha det på elektriska kontaktytor utan efterbehandling kommer på sikt i värsta fall få motsatt effekt.

 

WD40 är bättre men bäst är spray avsett för elektriska kontakter (kontaktspray) eller kontaktfett. Om du inte vill ha problem framöver så gör om det snarast med rätt typ av spray/fett.

 

När det gäller generator och start så är det nog ingen större fara, som redan sagts. De torkar ur, och en del stänk tål de. Du spolade ju f.ö. med färskvatten.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...