Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Ringhede

Byta tändstift

Rekommendera Poster

Har en Mercruiser 4.3L V6:a i min båt.

Hur ofta bör man byta tändstift på en sådan motor?

Hittar inget bra om detta i servicemaualer mm.

 

På vissa ställen har jag läst att man ska byta varje år efter vinterförvaring, behövs det eller blir de så oljiga av konserveringen att man måste byta?

 

Och när det är dags, tipps om bra fabrikat?

mvh Roland 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om man vill vara försäkrad om bästa prestande utan onödigt ökad bränsleförbrukning så tycker jag helt klart att du ska byta varje år det gör jag!

 

Kostnaden är såpass liten i förhållande till ett par liter bensin per år!

 

Alternativet du har är att skruva ur tändstiften, rengöra dessa med bensin och ställa in rätt elektrodavstånd med bladmått. Vanligtvis 0,89mm

 

Fabrikatet ska du använda orginal enl tillverkaren, det står skrivet på ventilkåpan i de flesta fall annars skriv vilken motor du har så ska jag ta reda på detta åt dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mercruiser 4,3L V6:a förgasare med 190 hk årsmodell 2002 (sötvattenkyld)

 

Antar att det kan vara något skumt med stiften då motorn glödtänder när jag stänger av så det är nog dags att byta.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo. Har en lika dan motor fast en -99:a och har samma problem, den glödtänder ibland när man ska stänga av den.

 

Kan det bero på att den får för fet blandning så att den sotar ?

 

Och bör man åtgärda detta genom att öka luftblandnigen/sänka bränsle eller räcker det med att byta till varmare stift (lägre siffra lägre värme bortlednings förmåga=högre temp i förbräningsrumet) ????

 

  Och vilka stift skall det vara enligt tillverkaren, har ingen instruktionsbok.Märke och nr. ?

 

 

                               

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många timmar håller stiften i bilen? Hur många timmar kör du på en säsong? Jag tror man kan köra på samma stift fyra till sex säsonger eller fler utan att vara orolig för drifts problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

starta motorn på våren och varmkör den på dom gamla stiften sedan byter du till nya.

 

Byta varje vår alltså då har du ett nekymmersfritt båtåkande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter vart annat på min, men kompisen som har en precis likadan maskin som jag har inte bytt på 3 år och d går utan problem så jag vet inte riktigt om d är nödvändigt att byta varje år.. Finns ju bättre och sämmre stift på marknaden så kvalitet varierar säkert men varje år är överdrivet anser jag då stiften inte lever så värst mycket tuffare i ett maskinrum än under huven på en bil och hur ofta byter man där? ja inte är d varje år iaf... Motorolja filter och olja i drevet samt bränslefilter byter jag dock varje år..

 

!!!MVH REXCO!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj glömde en liten följd fråga.. Jag har positiva erfarenhetr av NGKs Stift bra kvalitet och bra pris en fördel när man har 8 burkar...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med stift är en känslig fråga.  Frågar man en mekaniker, kommer svaret omedelbart, NGK.  Samma svar om frågan ställs till någon av våra verkliga proffs på området offshore i Roslagen.  Frågar man en återförsäljare av mercruiser får man veta att det ska sitta ac-delco i motorn.  Men även där kan man få svaret sätt i NGK, men säg inte att jag har sagt det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo det är klart mekanikern svarar NGK (möjligtvis att de kan vara bättre på extrema motorer) de är ju fyra gånger så dyra hos marinan!

Jag tycker att Ac Delco har funkat bra för mig, har även hört mig för tidigare på amerikanska forum om vad de kör på.

Just my 2 cents...

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där förstår jag inte.  På mekonomen tar de 47 spänn för ett NGK-stift, kosar ett AC dryga tian bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det lät billigt!? Är du säker på att de är för marint bruk - rostfria?

Annars menade jag att på marinor tar de hutlöst betalt för NGK, iaf där jag hört mig för tidigare.

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar inte att byta stiften varje år, men om dom ser bra ut och du ställer in elektrodavståndet så ska de funka i en sesong till. Är du osäker? Byt!
 
Någon jämförde sin bil mot marinmotor, gör inte det då det sällan stämmer. De har två helt olika arbetsmiljöer, varav marinmotorn får ta grymmt mycket mer stryk.
 
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nåt nytt med skilda stift för marint bruk??? har alltid kört på normala stift, byter vartannat år. Men skall ju försöka hålla vattnet utanför cylindrarna\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ /> kommer det vatten in så är ju rost på stiften ett litet problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det inte finns.  Stift är stift är stift.  Åtminståne enligt de mekaniker jag känner.  Olika stift för olika motorer, visst.  Men inga speciella stift för marint bruk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resonerar du på samma sätt när det gäller andra reservdelar till din motor?

Självklart olika stift för olika motorer.

Marina motorer arbetar ju under andra förhållanden samt på andra varvtal och last m.m jämfört med bilmotorer..

Marina tändstift är tillverkade i ädlare metall.

De mekanikerna verkar inte bry sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller en hel del saker faktiskt, men inte allt naturligtvis.  Vad har du fått det där ifrån Persk? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Terra!

 

Alla större märken jag känner till har en marin-serie av tändstift, inget konstigt med det då i stort sett alla delar på en marinmotor förutom en del kosmetiska saker är marinanpassade.

 

http://www.sparkplugs.com/sparkplug411.asp?kw=Champion Stainless Steel Marine&mfid=0

 

http://www.acdelco.com/parts/sparkplugs/identification.jsp

 

http://www.hansenracing.se/kataloger/marinekat7_filer/sid_83-97_ElsystemTändning.pdf

 

http://www.fuckinggoogleit.com/

 

Om jag inte missminner mig helt så var du väldigt noga tidigare när det gällde korrosionsskyddet till ditt drev.. 

 

Some people drink from the fountain of knowledge, others just gargle.

 

-- Robert Newton Anthony

(Ovanstående citat är med glimten i ögat) ;)

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Undecided\ Men herre jösses mina Herrar. Självfallet vill Mercruiser att ni använder AC Delco tändstift. På samma sätt som Volvo Penta propagerar för Volvo-tändstift! Varför, jo för att AC Delco även är känt som Delco Remy och är ett GM företag som levererar motorer till Mercruiser.

Tror dock få vågar använda Volvo-t'ndstift (Bosch) i sina marinmotorer lika lite som Mekaniker skulle använda dem i sina privatbilar(de funkar sällan eller aldrig som de ska).

Att särskilja på tändstift för bil resp marint bruk låter som en skröna, men självfallet ännu en möjlighet för fabrikanten att sälja en produkt till överpris.

Samma visa finns i bilvärlden där den förekommer mer än ofta.

Eftersom det nu behandlas är Mercuriser borde egentligen Volvo stiften vara fantastiska då större delen av M´ s sortiment finns att köpa som just det Volvo Penta...

mvh hoppas ni inte blev allt för brydda av mitt inlägg...

(bil o marinmekaniker sedan drygt 30 år tillbaka)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att NGKs stift dvs dom jag kör på avsedda för just Mercruiser ska ha ett bättre skydd mot korrosion och rost än motsvarande stift avsedda för Landbaserat bruk..  D e vad jag har hört och jag har heller inte haft några problem med stiftena, dom allra flesta jag känner åker på NGK stift i sina inombordare och alla byter ju inte regelbundet om man säger så.. AC Delco stiftena funkar säkert lika bra och visst är dom billigare men jag kommer forsätta att köra på NGK då jag vet att d är bra stift.. Sedan så är ju inte just tändstiften någon större utgift i dessa sammanhang..

 

!!!NGK REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De mekaniker jag hänvisar till är inga hemmapulare precis.  Exempelvis Ante Malmgren, Norrtälje.  http://www.antesmotor.com/

Inombordsmotorer jobbar hårdare än bildito och därför ska man upp någon hårdhetsgrad.  Annars har inombordsstiftet en mycket trevligare och torrare arbetsmiljö där under durken än något bilstift under huven på en bil.  Stift speciellt framtagna för marint bruk är trams.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som startade tråden kan dela med mig om erfarenhet med problemet glödtändning som jag hade på min Mecruiser V6:a 4,3L  (förgasaremodell)

 

Gamla stiften var inte bra, orginal från 2002 och på tok för stora avstånd på elektroder

Bytte stift och kollade samtidigt tändningen,

Den stod inte rätt trotts service på auktorierad verkstad.

Justerade och jordade kabel enligt tipps på här på MG

 

Blev jättebra, slutat glödtända och startar bättre och dör inte så lätt vid drift strax efter startad kall motor. Även bättre att starta med varm motor. (surade lätt tidigare)

 

Kommer kolla tändning och byta stift regelbundet.

Jag satte i NGK av vanlig modell, alltså troligen inte marin och ser ingen direkt korrosion.

Om det ändå skulle bli lite rost så gör det inget då jag tänker byta relativt ofta.

Jag prioriterar bra prestanda och bra pris.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett vettigt beslut båtägare blir tillräckligt blåsta på pengar av företag som skriver marin på produkter och prissäter därefter! Det viktigaste med stift är rätt värmevärde o elektrodavstånd! Inte rostbeständighet som är en löjlig egenskap för tändstift, har man rost på stiften så kommer det vatten in i motorn och då kostar det nog mera än nya stift!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken, men hur skulle det komma in vatten i motorn om man får lite ytrost på stiften?

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden blir bara bättre och bättre, eller hur Ringhede\Smile\  När jag var barn så fanns det ett program som hette snillen spekulerar, ähum......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

´ Tja som ja ser det finns det två möjligheter: kondens om motorn står väldigt väldigt länge men då har man ju konserveringsolja i den. eller så läcker det in vatten nånstans .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...