Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
primouza

Arbetstemperatur på motorn..?

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Som säkert alla redan läst så har jag haft strul med tempen på min motor.

Detta är nu åtgärdat pga en felmonterad termostat.

 

Men när vi var ute och åkte igår så såg jag att tempmätaren visar en arbetstemp på ca: 75-80°C...

 

Ska inte motortempen ligga runt 65°C iom att termostaten öppnar vid 65°C?

(Jag har sjövattenkylning)

 

Det ska tilläggas att tempen ligger stilla vid 75-80°C när man kör båten på ca: 3500RPM

 

Ligger man på tomgång (700RPM) så visar tempen 65-70°C ungefär...

 

Eller detta kanske är normalt...vad säger ni som vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har en termostat för sötvattenkylning och inte sjövattenkylning.

Nackdelen med det är att saltvatten blir ganska aggresivt med såpass hög temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...nä det är en 65°C termostat....

Jag tror nästan att tempmätaren visar lite mycke...

Eller att det inte är full-bra flöde genonm limporna eller nåt..

 

Nån annan teori?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltermostater är väl märkt ca 80, men arbetstempen ca 90-100 grader, eller hur? Kolla med IR-termometer eller lägg emot stektermometern på tempgivaren på din och ngn motsvarande motor och jämför faktiska temperaturerna! Sen vet du ;-)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man tolka detta som att det är normalt att tempen är över 65°C på mätaren?

 

Vad har ni andra för temp på era mätare när ni kör marchfart?

(Ni med sjövettenkylning då)

 

Kan ska tillägga att jag kör endast i sötvatten...om det spelar nån roll.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor ska ju arbeta så varmt som möjligt utan att koka, bilar brukar ju hålla runt 90 grader, vanligt så öppnar biltermostater runt 87 grader så din motor torde ju inte gå för varmt i alla fall, snarare tvärt om, ju varmare ju mindre slitage och lägre förbrukning, dock inte så den kokar, en bilmotor brukar anses vara driftvarm över 80 grader, hur det fungerar på båtar är jag osäker på men någon båtreparatör borde det finnas som vet?....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så blir vattnet(saltet i vattnet) mer aggressivt mot kylkanalerna mm vid högre temperaturer. Dvs de rostar fortare.

Därför har sjövattenkylda marinmotorer en lägre arbetstemp.

Vinsten är högre med lägre temp än högre arbetstemp och mer rost som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Arbetstemp på min gamla MD1A är ca: 75-80 grader  varierar lite efter vilken sjövattentempen är då den är sjövattenkyld, gått i bräckvatten 30 år (Norrlandskusten) numera i rent sötvatten (Storsjön) så jag tror att du har rätt temp på din. 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...