Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jukkas

Import

Rekommendera Poster

Import varning.

Köpte en båt från usa via en sida på internet kanonfin båt som jag ce-märkt mm, båten hade en drifttid på ca 200 timmar.

det enda problemet är att jag kommer inte att kunna köra med båten på länge eftersom det mesta på motorn är totalt sönderrostat, den infon framkom inte utav säljaren. Den handlare jag köpte båten av informerade att båten och motorn var i kanonskick, dessutom stod det i annonsen att båten hade både varm och kallvatten det fanns enbart kallvatten inte ens några slangar till varmvattenkranen som finns där som prydnad.

Jag har försökt att nå handlaren men det verkar omöjligt att nå honom, jag har mejlat samt pratat med den sekreterare han har men han ringer inte mig i alla fall.

Jag kommer att informera på detta forum hur detta slutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej !

 

Tråkigt för din del, men detta visar bara hur viktigt det är att vara på plats och titta på objektet innan man bestämmer sig. Det gäller alltså att veta vad man köper. Ju billigare destu mer viktigt att man har en pålitlig person med kännedom om båtar som kan göra en koll. Dvs det kan löna sig att betala för en flygresa ca 15-20 tusen när det gäller en besiktning på plats.

 

Mvh/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har handlat av detta företag tidigare en gång och var då helnöjd,

var dessutom dit och hälsade på ett halvår efter den första båten jag köpte. Jag och handlaren hade mycket trevligt tillsammans, var bla.ute och åkte båt där med han och hanns fru. När jag köpte denna båt jag nu har trodde jag att det skulle vara likadant som med den första.

Till saken hör att när jag sålde den första båten skulle jag köpa något helt annat än den båt jag köpte men säljaren sa att han hade en mycket fin båt som skulle passa mig och som jag kunde ha i flera år och få igen pengarna lite till. denna båt var ca 70000 tusen dyrare än vad jag tänkt lägga ut. Den första båten var inte ce-märkt när jag sålde den och köparen ville inte betala hela summan förän detta var klart. Jag ce-märkte med hjälp av det företag säljaren hjälpte till med kontakten detta drog ut på tiden vilket ledde till att jag inte fick slutbetalning för båten.

Detta var inget problem tyckte säljaren av nya båten, betala vad du kan nu så löser det sig med tiden menade han. Efter ett par veckor börjar han att ringa mig att nu är det daggs att betala eftersom båten var på väg, det var viktigt att det kom in pengar för kostnader i Tyskland innan båten kom dit, detta ordnade jag. När jag så småningom fick pengar för den första båten stod den nya i Göteborg, jag betalade slutsumman en måndag och ringde och sa detta och jag informerade att jag på följande fredag skulle hämta båten jag sa att dom skulle kontrolera att pengarna har annlänt till dom och att dom skulle se till så att jag får ut båten på fredag. På torsdag ringde jag för att kontrolera att det var grönt att ta ut båten då sa dom att dom ej fått några pengar och att dom ej släpper båten.

Detta hade jag full förståelse för men jag bad dom kontrolera med deras bank, dom gjorde detta sa dom och det har inte kommit in några pengar sa dom. Nu var jag halvvägs till Göteborg och börjar bli lite frustrerad, jag viste att vid tidigare överföringar har det alltid gått fort med pengarna.

När jag kom till Göteborg var det inte ännu klart med pengarna enligt dom.

Jag gick till föreningssparbanken för att kolla upp detta, man kollade att jag betalt detta var OK, man tog kontakt med deras bank i USA där sa man att pengarna hade kommit för ett par dagar sedan, och det var nu jag börjar bli upprörd. Båten skulle ju bli kvar i hamnen hela helgen om det inte löste sig och sugen att ta in på hotell en hel helg var man inte så sugen på just då. Men tack vare Lisbeth i hamnen som ordnade så att en del fick jobba övertid på fredag eftermiddag så löste det sig. Tillbaka till detta med pengarna, När banken i Göteborg faxade över beviset på att jag satt in pengarna på måndag morgon,då först kollade man med sin bank att pengarna kommit. Där emellan var det en del dispyter som ingen vill höra.

Dom erkände att dom inte riktigt kollat upp det där med pengarna att dom hade så mycket att göra detta tyckte man ju var för jävligt. Nå när all ilska laggt sig efter en så där 20 mils körning kände jag att den relation vi hade innan detta hände den ville jag ha kvar.

Jag tog mitt sunda förnuft till fånga och ringde och bad om ursäkt för min ilska den godtogs.

Efter detta är ändå ingenting sig likt. Sekreteraren tror jag gör sitt bästa med att vara trevlig med mig när jag ringer men säljaren bör nog börja fundera på vad han håller på med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vänligen lyssna inte på personen som kallar sig SELOR. Vi på Quality Boats har aldrig haft med honom att göra.

 

Mvh,

 

Quality Boats, Inc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selor,

 

Vänligen kontakta oss.

 

Mvh,

 

Quality Boats, Inc.

0200 919089

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänligen blanda ej ihop Quality Boats med Unique Boats.

 

Mvh,

 

 

Quality Boats, Inc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det samma kvalitet på den sk CE-märkningen ... 15.gif\
(sök på CE här på forumet så hittar du tonvis med fakta mm)
Men!

Vi dör av spänning för att veta om Quality boats är inblandade eller ej ... 3 st dementier på rad!!!

Har man sagt A så får man säga B ... så papperen på bordet nu jukkas smiley-cool.gif\
ps.
Medans jag kompletterade det här inlägget dök det upp en dementi till, så jag korrigerar siffran till 4 nu! Jukkas ... vad heter firman?
ds. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kontakta gärna oss om ni har några frågor angående CE Märkning.

 

Mvh,

 

Quality Boats, Inc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla på maringuiden. Detta handlar inte om Quality Boats.

 

Hoppas att detta inte stört er på Quality Boats.

 

Åke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan garantera er all att Åke Lustig (Jukkas) ej har köpt sin Båt genom oss. Om ni andra som ej anger era namn har några åsikter om oss, vänligen kontakta oss antingen via email: qualityboats@usqualityboats.com, eller telefon: 0200 919089.

 

Mvh,

 

Quality Boats, Inc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore bra om detta klarlades lite mer.

Jag har aldrig kommit på tanken att köpa en båt osedd. Vet inte om det är en förutsättning för köp av båtar från USA och via dessa agenturer.

 

Skulle då vara intressant att veta vilken firma detta handlar om oavsett om de rättar till förhållandena. Dock har jag viss förståelse för om du inte vill hänga ut dem innan din del i affären är över. Tror dock att det aldrig kommer ske fullständigt, tyvärr. Mitt råd är att kalla in fullt juridisk stöd på en gång!

 

Lika intressant är då de som haft BRA erfarenheter av dessa firmor. Ni, om ni finns, har inte synts så mycket här på MG. Visa er nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Sea Ray 230 SD -95 under hösten 2004 av Boats International Inc i Florida, Fort Lauderdale.

 

Har gjort flera båtaffärer förut och jag måste säga att denna gick otroligt smidigt. Försäljaren påtalade de fel och brister som fanns på båten och mailade en massa bilder på exteriöt, interiör och närbilder på defekterna. Vi gjorde dessutom upp ett kontrakt där han intygar att han påtalat alla fel och brister som rimligen kan finns vid besiktning. Om det visat sig att det fanns fel som INTE påtalats innan, skulle jag ha rätt till prisavdrag. Jag betalade handpenging när handlaren kunde uppvisa ett cargo number dvs ett fraktnummer som bevisar att båten är lastad och skickad. Med detta nummret kunde jag även söka min försändelse via internet.

 

Båten tullades in via Tyskland som brukligt, för vidarebefodran till Göteborg. Betalade resterande belopp och hämtade ut båten.

 

Har nu brukat båten i en säsong (2005) och precis lagt i den i år. Är helnöjd med denna och jag köpte den (inkl frakt, tull, CE, moms osv) för en spottstyver mot vad jag hade fått betala för en likvärdig båt här i Svedala.

 

Så alla ni messerschmittar som sågar allt vad import heter i allmänhet (och amerikanska båtar i synnerhet), här har ni ett levande bevis på att det faktiskt finns de som är nöjda med sin affär.

 

Nu vill jag ändå inte uppmana folk att bara klicka och köpa via nätet! Använd sunt förnuft och har du möjlighet, åk över och besiktiga själv. Se till att få ALLT på signerade papper. I USA är man livrädd för signerde papper då dessa är ett perfekt bevismaterial i en stämningsansökan. Gör bara affär om allt känns rätt och du får de svar du vill ha. Om det finns några som helst tveksamheter, AVSTÅ! Det finns fler handlare och massa båtar, köp inte fösta bästa.

 

Lycka till!

post-4833-1394234643,879_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jasså inte!

 

Men men, jag har lagt Quality Boats bakom mig så jag väljer att inte

kommentera ert utspel.

 

Men är det inte lite lågt att smutskasta Unique Boats, närman så att säga sitter i samma ... jag du vet.

 

Lycka till med båtexporten. Som dom säger på Bilia Haga norra, Den siste idioten är inte född än, det kanske är tur det?  8.gif\

 

Lev väl!

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig köpt en importerad båt eller så men jag tycker ändå att man ska hålla sig till svenskt så långt det går.

 

Det går faktiskt att hitta båtar (svensksålda) som kostar ungefr lika mycke som en importerad då dessa båtar enl mig ofta har kraftigt överpris.

 

Jag har 3 kompisar med skräckexempel...

 

* En Regal -98 som ser ut som skit rent ut sagt...möglig, rostig motor, sliten etc

 

* En SeaRay -01 med solblekt skriv, trasig gelcoat (spräckt på sina ställen) rost motor även denna

 

* En Bayliner -03!! som ser för jäklig ut i skicket...

 

Alla dessa är importerade från florida av olika firmor (tänker inte hänga ut nån handlare)

 

Däremot tycker jag som i ovan nämda mail att man ska GIVETVIS åka över och kolla hur det ser ut innan man köper...det verkar enl mig IDIOTISKT att köpa båt via email och bilder utan att klämma och känna på dom innan!!

 

Jag menar jag blir förbannad om jag ska behöva åka 10 mil med bilen för att kolla på ett objekt som säljare utlovat ska se jättebra ut och sen är det ett vrak när man väl kommer fram...

 

PS. Jag har även sett svensksålda båtar i bedrövligt skick...när jag köpte min så kollade jag på 6st andra av samma modell innan jag köpte denna...

 

Och mellan 1-10 så klassar jag min egen till 9 ungefär medan snittat på dom andra (svensksålda) var 3 eller mindre...

 

Så mitt råd är att verkligen kolla båtarna innan ni köper dom...det är stor skillnad på vad vissa kallar Mycket fint skick och vad jag kallar detsamma!

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren har nu varit i kontakt och jag väntar på besked från honom.

Åke.

 

Jukkas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Kul att höra. hoppas han tar sitt ansvar!

vill gärna veta hur det går!

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Åke!

 

Hur gick det för dig?

Blir det något båtåkande i sommar?

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

Har nu satt in en helt ny motor i båten, väntar fortfarande på delar från säljaren i USA.

 

Min förhoppning är att provköra till midsommarhelgen.

 

Åke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla som läser detta forum.

 

Hoppas att ni alla har haft en lika skön båtsommar som vi längs norrlandskusten.

 

Det har löst sig mellan mig och företaget som jag köpte båten av.

 

Detta tog ett tag, dels pga av mig för att jag varit på mitt sommarställe i ca tio veckor.

 

Jag har fått ihop ca 48 timmar i min båt hitills denna sommar men hoppas på några till.

 

Mina prylar som jag behövde från handlaren i USA är på väg och ska monteras i under hösten.

 

Hoppas detta inte stört i onödan för er som säljer båtar från USA.

 

Jag kommer att importera fler båtar från USA i framtiden om det inte blir allt för kompliserat med CE-märkningar m m.

 

Om det finns någon som är intreserad av att köpa en Volvo 5,0 med 205 timmars gångtid kan ni ringa mig på 0705593020.

 

Motorn är blästrad och målad och har helt nya krökar och mycket fina limpor. Den har förgasare och tändsystem, nya ventilkåpor och nytt oljetråg. Pris ide 20 000:-

 

Hej då,

 

Åke Lustig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig för dig! Kan ju bara säga att jag importerade båt i våras och har efter 70 tusen och 5 v semesters meckande lyckats åka 2 tim, sen rasade ena motorn.

Ska man importera måste man åka och kolla på båten, jag gjorde inte det och nu får jag lida för det! Det låter fint när man pratar med säljaren, men så fort pengarna är överförda är man ju körd. Min båt va en sophög och firman (Acbworld) gör inget för att kompensera! Jag tror inte alla är skurkar och det finns nog många som köpt fina båtar. Frågan är om man vågar chansa. Jag kommer inte göra om det! Hade dom kompenserat mi hade jag nog tagit hem fler båtar, det mesta gick ju smidigt. Bara båten som va skit!

Iaf Åk och kolla innan man plockar upp plånboken är nog ett bra tips!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke med Florida importerade båtar är väl också att deras båtsäsong är så mycket längre, pågår väl året runt. I SE är säsongen 4-5 månader om året, det ska mycket till för att slita ut en båt i Sverige. Sköter man båt och motor så håller dom 20-30 år eller mer. En USA båt borde vara slut betydligt snabbare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag håller med. Båtarna slits ju mkt mer där. Även deras starka sol, salta vatten sliter ju hårt. Och jag tror dom ser på båtar mer som slit och släng. Dom vårdar inte sina klenoder som vi gör. Kanske har med att vi har ju en lång säsong att pilla å fixa. Men å andra sidan så ligger inte deras båtar i särskilt mkt. Dom tar ju ju oftast bara en sväng sen plockar dom upp båten igen. Våra ligger ju iaf i sjön ett antal månader!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa båt i USA behöver ju inte betyda att man köper båt i Florida.  Själv är jag på jakt efter en större båt och letar runt the great lakes i norra USA.  Samma klimat som i Sverige och sötvattenkörda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...