Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
teebees

är 2-komp färg vattentät?

Rekommendera Poster

hej.

 

är den vattentät? anledningen till frågan är att när jag slipade min båt(en eka som ska ligga i en norrlandssjö 4mån) på utsidan så kom glasfibret fram på vissa ställen. blir det vattentätt där om man målar med 2-komp grundfärg och sedan några lager 2-kompfärg

 

sedan en sak till. måste vanligt glasfiberspackel torka i 1månad ochså eller är det bara att måla över.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-komponentfärg är inte vattentät

ska du ha tätt så grunda med epoxy minst 2 varv

glasfiberspackel skall ej användas under vattenlinjen förden drar åt sej vatten men använd epoxy med fyllnadsmedel

 

Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåkompfärg är nästan tät, dvs det blir ett halvgenomsläppligt membran. Du kommer att få blåsor under vattenlinjen i färgen pga osmos, det som en del kallar böldpest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

När jag renoverade min bohusjulle i plast (bilden till vänster) var förutsättningarna ungefär som du beskriver. Några småskador spackade jag upp med Plastic Padding Elastic, över och under vattenlinjen. Sen målade jag hela skrovet med Geishield - epoxigrundfärg. Friborden penselmålade jag med en 2-komponentslack och botten med en bottenfärg.

 

En eka som du måste måla om är väl inget utställningsföremål. Du kanske inte skall måla med bottenfärg överhuvudtaget utan drar upp den efter varje användande.

 

Hade det varit min båt hade jag inte brytt mig om om det blir ett och annat märke med tiden. Det är ju ganska lätt att slipa över och måla om efter några år om underarbetet är riktigt gjort.

 

Jag hade målat ett par lager med epoxigrundfärg (grå) och ett eller två lager 2-komponenslack över hela båten om jag inte skulle bottenmåla.

 

ha´ t sô pen´ t

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det står på färgen att den är vattenbeständig innebär det att den är vattentät? det är en topcoat om det har nån betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du skrev i din frågeställning 2-komponentsfärg, det är något helt annat än topcoate. Gelcoate är polyesterplast som man blandat färgpigment i. Topcoat får man om man blandar i lite vaxupplösning 2% i Gelcoate. Detta för att Gelcoaten skall torka och inte få en klibbig yta man blandar i vax. Gelcoate är lite tätare än polyesterplasten, men inte helt vattentät.

 

Skall det va helt vattentät är det Epoxi som gtäller.

 

Men för en eka, som är i behov av ommålning, duger det gott med topcoate. Slipa skrovet, tvätta av med aceton, måla med topcoate. Du skall inte ha någon grundfärg.

 

Att den är vattenbeständig betyder att den tål vatten.
 
Glasfiberspackel kan du måla över med topcoat direkt efter att det härdat (tex ett dygn) det är samma matrial.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...