Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Amator

Givare till knopmätare

Rekommendera Poster

Knopmätaren verkar visa OK i lägre farter. Men över ca 12 knop verkar det som om den hänger sig och inte hänger med trots att farten bevisligen ökar. Har en Crescent 525 Ht med 40 hästars motor (inköpt i fjol) och jag har nu sett att givaren sitter på skrovet strax till höger om propellern (sett bakifrån). Är detta fel plats? Kan denna placering vara orsak till problemet och i så fall var bör jag placera givaren?

Är väldigt tacksam för goda råd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde kanske också ha talat om att motorn är infälld på denna båttyp, vilket gör att givaren sitter i höjd med propellern och bara ca 1 dm till höger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av mätare du har?

vad jag har förstått så finns det två varianter,

en wire-styrd med en liten propeller och en tryckmätare som ser ut som en fena med ett litet hål där den känner av vattentrycket.

 

Ett vanligt fel på tryckmätarna är att det kommer in sjögräs och annan skit i mätarn och själva tryckhålet , som gör att mätarn visar fel eller inte visar alls. Bara att rensa ur mätarn så att det blir fri väg för vattnet genom mätarn och upp till tryckslangen. 

 

På en wiremätare kan man behöva smörja upp wiren ibland.

 

Placeringen är väl kanske inte den ultimata, då mätarn kan störas av propellern. men jag har svårt att tro att det är det som gör att den stannar vid 12 knop. men om du vill flytta så är det bara att sätta den längre ut mot kanten. 

 

Lycka till!

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min sitter oxå på höger sidan på min 525.

precis köpt den, ska testa båten i helgen. plana din båt ut med 40 hk motor? eller står den rakt upp i luften

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha du bilder på din 525? skulle varak kul o byta ideer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Billy tack för ditt svar.

Mätaren är av litet skovelhjultyp som snurrar lätt när den nu är på land. Det ser inte ut som någon vajer är inblandad och jag har en fundering på om det kan vara någon sorts induktivgivare. I vilket fall skall jag flytta den lite längre bort från propellern för att se om funktionen blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle.

Jag köpte min båt ifjol så jag har bara prövat en säsong. Båten är ju av sk. halvplanade typ och jag tycker den fungerar bra med 40 hästars motorn.

Min båt har två små manuella trimplan så att man skall kunna optimera fart och bränsleekonomi. Det är emellertid inte helt lätt att få till rätt vinkel på dessa och motorn så att man uppnår detta eftersom det är känsligt hur många personer man är och var de är placerade i båten. T.ex kunde jag vid ett tillfälle i sommras då vi var 4 i båten få en mycket markant farthöjning med samma gaspådrag om en person satte sig på fördäck.

Tyvärr har jag ännu inte någon digitalkamera så att jag kan skicka bilder. Jag har bara pappersbilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok. den typen var ny för mig.

men hoppas det löser sig när du har flyttat den.

Glöm inte att sedan berätta hur det har gått här på MG ;)

 

//Billy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2.gif\ Tjena Grabbar. Jag hadde en crescent 525 förra året, Jag var nöjd med båten, stabil och rymlig, hela familjen campade i den 5 pers. Modellen är halv planande, inte gjord för att plana. Jag tror att knop mätaren känner av propellern vid hägre farter. Motorn sitter innan för akterspegeln, jag tro att det är det som är problemet, jag rekomenderar gps i stället.

mvh Petersmiley-cool.gif\

post-15786-1394234632,7305_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...