Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kallle

Hjälp med att fälla upp motorn 40 hk mercury -79

Rekommendera Poster

hejsan köpte en båt nu, vet i tusan hur ja ska få upp motorn i läge. spaken verka ha lossnat eller nått. är det inte denna grjen som ska fällas upp som ja visar på bilden? den gå röra lite uppåt men låset släpper ej. tacksam för svar

post-15918-1394234628,3855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten är en crescent 525 med kåpa över. ringde förra ägaren han sa ställ motorn på snedden sen dra upp spaken som ja visar på bilden men inte funka detta. spaken vill inte öppna sig så mycket verka det som, motorn helt låst med andra ord. bifoga en bättre bild

post-15918-1394234628,7512_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Använd milt våld....

 

kan det vara så att låset kärvar... spåret som gör att motorn är låst i nerfällt läge är format som ett J....

 

Det gör att för att kunna lossa måste man trycka ner motorn lite och då kan man föra spärren till läget där mekanismen tillåter motorn att fällas upp..

 

 

Svårt att förklara med bara ord...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


för det måste vara denna spaken man ändra dettta på va?

har varit ute 30 min nu men inte fan vill den ge sig, mycket märkligt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Stunta i spaken !

Kolla var gripklorna tar tag i tvärpinnen som håller kvar motorn så den inte slår upp. Du skall titta halv-vägs ner längs stammen på motorn.

Prova att rucka på motorn och ta lossa gripklorna.

På min fd Mercury så har spaken lossnat och man fick använda detta tricket.

 

//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja testade de oxå faktiskt, försökte fälla upp munnarna som håller staget själva stål pinnen, men den vill inte öppna käftarna så den fälls upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter munnarna fast i tiltpinne, alltså den som går att dra ut??

I så fall kan Du dra ut den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla Mercury (81) måste jag lägga i växeln för framåtdrift innan jag kan hissa upp motorn, kanske likadant på din ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ha testat lite olika, ska prova dettta när ja kommer till båten i veckan. få ja inte upp motorn få ja ej ner båten, känns surt lämna in den för detta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på detta om det blir vadslagning! 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

återkommer i helgen så få vi se hur det gick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Får tillägga att det inte kan vara en -79, kanske nyare men troligen äldre!   

Min riktiga 40hk -79 kärvade också och krävde en del fett på detta J-formade spår samt i de nipplar som sitter på riggen. Enligt vad du beskriver rör det sig inte alls och då är det 99% att du inte har i framväxlen vilket är ett måste  för annars är det låst. Den är sålunda låst även i neutral!

Lycka till! Min går som en klocka men då bytte jag växelhusolja -88 också! Impeller är original! :-)

/Mattias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


årsmodell är ej helt säker på. 77-82 äldre än det finns inte i 40 hk mercury. spaken gå ju röra några milimeter upp men inte mycket. kan man inte smörja nipplarna själv? behöver man bara en sådan pump spruta? vad för fett ska man andvända

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja!

Vanlig liten handfettspruta går bra. Kör till det väller ut ur alla springor och torka bort överflödet. Hade något vanligt smörjfett och då blev allt mycket lättare efter några upp och ner fällningar. Den är dock tung som attans ändå! Använde samma fett till J-spåret! Kärvar den mycket måste du nog ta en skiftnyckel och rucka på den föriktigt så den kommer i läge. Smörj även på insidan av spåret!

Växeln är troligen ditt stora problem! Satt och lipade över det som barn när jag trodde motorn hade gått sönder! :-)

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte bara kasta mig in denna diskusion... men jag känner igen motorsorten men är osäker. Fram på motorn i det övre fästet så sitter det en låsvinge ( en vingmutter) är den till höger är motorn låst och för du över den till vänster är den olåst och bör således gå att få upp med spärren på sidan.

 

En ren chansning, ungefär som att fråga någon om han satt i strömsladden när datorn inte startar. Men jag har fakstiskt hjälp till med detta förut då just detta var problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den svarta vingen där menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så har reglaget du pekar på i första inlägget inget med låsning att göra, det är spärr som man fäller ner när motorn är uppfälld och som den vilar på för att vara kvar i uppfällt läge.

 

För det andra så måste växelreglaget vara i fram läge för annars så låser backhaken runt tilt pinnen och motorn går inte att fälla upp. Den rör sig bara några centimeter sedan är det tvärstopp. Motorn går alltså bara att fälla upp i växel fram läge, friläge och back låser backhaken.

 

För det tredje så kan felet ligga i att backhaken kärvar, den frigörs av en tryckstång som går på baksidan av riggen ner i växelhuset. Med framväxel ilaggd ska man kunna röra backhaken upp och ner för handkraft. Kärvar det är  det bara att dränka lederna med 5:56 och motionera haken.

 

För det fjärde så kan den övre leden som motorn svänger upp med rostat ihop men då brukar man uppleva att den är seg och trög att fälla upp, slår alltså inte tvärstopp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej funkade genon att lägga in växel tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra att det inte var något annat fel, utan bara ett litet handavade misstag.

Vilket fall som helst så är det att rekomendera att smörja opp backhaken och övriga leder på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ok låter bra. nu tänder inte motorn bara. vet inte vad som ha hänt.

startade direkt, sen stängde ja av den o chokade lite sen fick ja inte igång den mera. vad det nu kan vara för fel. bensin få den. testade 30-40 min efteråt men gick ej. gammla motorer är inget kul

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att du pumpar blåsan stenhård choke och lite gas.

 

Se också till att byta till fräscha stift. Perma-gap stift går bäst i din maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blåsan är stenhård. gasen gå inte ändra när man inte ha växel i. finns bara ett läga.lite märkligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

behöver oxå hjälp hur man öppna kåpan, mycket märkligt finns inga spärra som ja hittat som håller kåpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen knapp på reglaget för att behålla friläge fast du för växelreglaget framåt ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det fräsh bensin eller är den från i höstas? Prova med ny bensin isåfall. Bildas bakterier som kan sätta igen filter och dylikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju sitta i skarven mellan motor och kåpa, har du känt runt hela motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hitta inte ens en skarv på denna motorn, ha aldrig varit med om liknande.

lustigt att man inte kan gasa när man ha friläge i. finns bara en spak bakom gasreglaget som man kan fälla upp, vad detta nu är. gammalt mercury reglage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gas utan propeller drift spaken.

Fäll upp den så får motorn mera gas utan att propellern driver.

Funkar även om Du vill ha lite reserv vid tomgångsläge, använde den när jag körde i strömmande vatten för att vara garanterad att inte få tjyvstopp

 

För att lossa kåpan så tror jag att Du bort det märket frampå med lite våld.På min satt det en liten knapp fram/uppepå motorn som gjorde att märket lossnade. Dra ut startsnöret och kolla under handtaget om det inte sitter en vit plastknapp där.

Där under har du klämmor som spänner ihop kåpan, horisontellt runt motorn. Där är alltså inte som på nyare motorer att Du lyfter av hela kåpan, utan har bara en skyddande skärm runt motorn.

Kan maila bilder till dig när jag kommer hem om Du inte har fått loss den.

 

//Calle med C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föregående inlägg har helt rätt.

Om du lyfter undan starthandtaget lite så sitter det en vit knapp där under. Tryck ner den och lyft undan locket som det står Thunderbolt på.

Därefter så sitter det två spännen som du lossar och tar bort midjebandet. För att ta bort hatten så sitter det ett spänne under hatten framtill eller baktill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under frontkåpan sitter det en spak som man trycker åt styrbord (tror jag det var). Det gör att den lossnar i underkant och sen kan man ta bort den i överkant. Under den finns två spännen på fronten på runt-om-plåten. Men det ser du!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...