Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Vicke

Hur många distans är det...

Rekommendera Poster

Hej.

 

Skall köra hem min nyinköpta snipa från Hammarbyhamn till Trosa.

 

Tänkte köra via Mälaren och Södertälje.

 

Undrar hur långt det är i sjömil räknat?

 

Finns det något att tänka på förutom slussarna i Södertälje, dvs om det finns slussar tidigare på vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vet inte exakt hur långt det är men jag skulle kunna tänka mej att det rör sig om mellan en 30-40 distans från Hammarbyhamnen räknat...

Brukar vara endel på våran klubbholme knappt halvägs ditt mål till klubbholmen (idskär) är det 11 distans. Som sagt så vet jag inte hur långt det så det är bara en gissning men jag tror inte att den gissningen är heltfel... (hoppas någon kan säga mer exakt)

 

Angående slussar så är det Hammarbyslussen där du hämtar båten samt Karljohansslussen samt i Sädertälje som finns!

Att gå via Mälaren å Södertälje är nog att föredra då det borde vara den absolut kortaste vägen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör skaffa sjökort över Mälaren om du inte redan har det. Om du har sjökort är det ju enkelt att ta reda på den exakta sträckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart.

Men jag är på den första nivån i planeringen och tycker att det kan vara bra att starta här.

 

Genom tidigare inlägg ser jag att det kommer att ta ca 6 timmar, vi kommer gå igenom 3 slussar osv... Även vissa kostnader kan nu beräknas.

 

Som sagt, det är här planeringen börjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
en snabb plottning i mitt navprogram ger att det är strax under 50 distansminuter, hoppas att det kan vara till hjälp i planeringen.
 Mvh
Robert 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yep ca 50Nm och 2 slussar (Hammarby-Södertälje) om den ligger i saltsjön.

 

Mvh

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja som tidigare på pekat så är det bara slussen vid Södertälje som du behöver passera om båten din ligger i Mälaren. Sorry om jag rörde till det hela!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...