Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lokatta

minska/öka utväxling på propeller

Rekommendera Poster

Har en shipman 28 som har en yanmar ysb8 från -75. Den har en vad jag vet original fast 2-bladig propeller. Problemet är att denna motor får väldigt dålig fart i båten. Med bara lite motvind så är det dött lopp mellan att kryssa och gå för motor. Tycker mig att den borde orka mer då det ej är några problem att övervarva trots den blygsamma effekten.

 

Borde jag byta till en annan propeller? trebladig, större 2-skovlare eller folding? 

 

Hur vet man att man ej utnyttjar motorns potential, via att den övervarvar eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det finns säkert motordata från tillverkaren som visar varvtalskurvor och vridmoment, skaffa en bra varvräknare och se vad som händer med varvtalet när det läggs mer belastning på motorn (t.ex. motvind) om motorn orkar hålla varvtalet så kan du gå upp i propeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenheter från Shipman med hydraulpump/motor. Dels var motorn väl klen. Sedan gick en del av effekten bort i strömningsförluster eller vad det var.
Summan var - inte mycket effekt för framdrivning. Nån sa att det också blev sämre när hydrauloljan blev varm.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en med yanmar med konventionell drift och antar att du pratar om Faryman. Motorn är klen förvisso men jag undrar allafall om det är nån som provat med en propeller som skyfflar mer vatten. En trebladig eller mera stigning bara?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi har just köpt en Sveakryssare(3,5ton) med samma motor...Nja, likadan iallafall (YSB8 från -75). Samma problem här med övervarvning, men vi har en foldingpropeller. Tyvärr har vi inte upptäckt problemet förrän efter sjösättning...blir att ta upp igen!

Vi har fått tips från Yanmarexpertis är det blir bättre driv med fast propeller och gärna trebladig (ca 500kr dyrare). Folding är fortfarande inte tillräckligt bra(snabb?). Nu i em ska vi ner och läsa av varvtalsmärkningen på propelleraxeln- lättare än att mäta! Vad jag förstått finns det olika utväxling från YSB8:n man väljer kugge(vid tillverkning?).

Jag har själv haft en Shipman med den här motorn och foldingpropeller, så jag vet att den kan...lycka till! Har du fått några mer tips?

/Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
jag hade en gammal Chryser 6 Hk med tvåbladig propeller, tyckte det var ganska frustrerande. Motvind innebar full gas och 2-3 knop, ibland gick den upp i mer efter ett tag men strålen ut ur propellern var grym, som från en brandslang.
Jag tröttnade och bytte till en Yamaha 5 HK med trebladig propeller, större blad och lägre stigning, nu kommer jag upp i skrovfart på halvgas och kan köra på tomgång och ändå känna att båten går framåt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anna med flera.

 

Dom tips jag fått står här. Sjösatte förra helgen och det verkar som att jag får åka en säsong till med ev. fel propeller. Lite motigt att jag inte hunnit göra något åt problemet innan den skulle i men men. Nån som bytt propeller när den ligger i nån gång, om man skulle få tag på en tre bladig? Mottager gärna fler erfarenheter om det finnes.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Investera i ett cyklop och snorkel, se till att inte vara på för djupt vatten kan också vara ett bra tips.. Sätt en ICA kasse under om det går för att fånga upp detaljer du missar.. Inombordare brukar inte ha lika mycket krimskrams som ramlar av när man tar av propellern som en utombordare är min erfarenhet. Om du har en fast propeller brukar man inte behöva montera av hela axeln så det borde nog inte vara något problem, även om man skulle behöva det så går det ju att plugga hålet...
 
/K 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...