Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pop-Eye

Diodbrygga och skiljediod, samma sak?

Rekommendera Poster


Rubriken säger allt. På Skyllermarks hemsida har de en beskrivning på hur man kan dubbla laddningen från generatorn: http://www.skyllermarkspressar.com/diodbort.html
 
Jag har en s.k. diodbryga på motorn som lätt går sönder om man vrider av motorn med nyckel och jag skulle vilja komma runt detta problem. Hustrun och barnen kan lätt glömma sig (liksom undertecknad också gjorde som barn).

 

Frågan är om man kan ta bort denna skiljediod enligt beskrivningen och så har problemet löst sig, eller är diodbrygga och skiljediod olika saker?

 

Vilket problem har man skaffat sig istället? Finns det en lösning på detta i så fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta hur du har kopplat...

Men enkelt, skiljediod = en diod ; diodbrygga = flera dioder hopsatta till en enhet. Vad dessa sedan används till är ju en annan sak ;-)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det här kan vara en sammanblandning av facktermer.

 

En diodbrygga likriktar växelströmmen från generatorn till likström.

 

En skiljediod separerar laddningen till dina två eller flera batteribankar.

 

Ett skiljerelä kan ersätta skiljedioden för att undvika spänningsfall över skiljedioden. Moderna generatorer har dock en sensorkabel som skall kopplas till förbrukarbatteriets . Därmed så höjs laddspänningen för att kompensera för spänningsbortfallet. Men oavsett detta så löper du fortfarande risken att elda upp diodbryggan ifall du bryter motorkretsen när generatorn laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Consensus, det var denna förklaring jag misstänkte fanns. Det är en MD7A med växelströmsgenerator jag har, så då har diodbryggan och skiljedioden inget med varandra att göra.
 
Det finns inget smart sätt att skydda diodbryggan på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte annat än att ha batteriet inkopplat hela tiden motorn är igång och generatorn laddar.

 

Du får uppfostra besättningen. Eller konstruera något komplicerat mekaniksystem så man måste stanna motorn innan man kan bryta bort batteriet... Fast nej, det är inte bra. I vissa lägen (brand, kortslutning) kan man vilja koppla bort batteriet fort som katten med huvudbrytaren.

 

Hm vrider av motorn med nyckel. Med startnyckeln? Då borde magnetiseringsströmmen till generatorn försvinna i samma ögonblick, dvs generatorn ger ingen ström. Borde inte ha sönder diodbryggan tycker jag.

 

Är det möjligen felkopplat så man bryter bort batteriet först och stänger motorn sedan? Det borde kunna ändras i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...svänghjulet drar ju lite efter att nyckeln vridits av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis som Anders skriver. Du förstör inte generatorn om du vrider av nyckeln när motorn går. Det enda som händer är att generatorn slutar att ladda och laddningslampan tänds.

 

Det du skall akta dig för att göra är att lossa batterikablarna när generatorn laddar, men det är ju inget man normalt sysslar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte svära på det, för jag har inte handboken här, men jag har ett starkt minne av att det står i handboken att diodbryggan förstörs om man inte stannar motorn via Stopp-handtaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det är allitd en bra ide att läsa manualen och göra som det står där.

 

Men det verkar som en dum konstruktion att man kan förstöra diodbryggan genom ett enkelt vanligt handgrepp??

 

På en bensinare bryter man ju tändning och generatorström samtidigt. På min KAD43 diesel så räcker det inte med att vrida nyckeln till 0 utan man måste dra till S så stryps dieselpumpen med ett elektriskt servo.

 

Hur är din motor gjord? Är det så att du har ett separat stopphandtag som man drar först, väntar tills motorn stannar och sedan stänger av elen med nyckeln och bryter bort batteriet? Gör man tvärtom så ryker diodbryggan?

 

I så fall borde man kunna koppla batteriet på ett annat sätt. Det borde vara ofarligt att ha det inkopplat till motorn jämt. Eller finns det andra åsikter här?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faran är väl om man slår om en huvudbrytare fel med motorn igång = laddning, tex med en relästyrning över nyckel?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omdet nu är så att du har ett STOPP-handtag så finns det väl inget annat sätt att stoppa motorn på.

 

En växelströmsgenerator måste gå mot en belastning annars alstrar generatorn höga spänningspikar, därför är det batteriet som är belastningen i normalfallet och därför inte får brytas bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omdet nu är så att du har ett STOPP-handtag så finns det väl inget annat sätt att stoppa motorn på.

Mja, problemet är väl när man får hjärnsläpp och bara vrider av nyckeln som i en bil, vilket inte stoppar dieselmotorn men bryter bort batteriet med dyrbara följder. Om jag fattat rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...motorn stannar om man vrider av nyckeln också. Men diodbryggan går sönder antagligen av nämnd anledning ovan om att spänningsspikarna blir för höga. Kan man inte skapa en tåligare diodbrygga tycker man då. Nåja, jag fortsätter med dagens åtgärd. En röd tejp med ordet STOPP på vid stoppspaken så man ska få en påminnelse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Möjligen kan du försöka se hur nyckeln är kopplad, det verkar som den bryter bort batteriet, eventuellt via något relä.


Det borde som sagt vara ofarligt att i så fall koppla en extra ledning så batteriet aldrig kopplas ifrån motorn av nyckeln. Borde lösa problemet.

 

Då måste man samtidigt se till att det sitter en separat huvudbrytare någonstans. När man lämnar båten ska batteriet vara bortbrutet. (Utom till nödvändigheter som länspump o alarm å sånt.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel stannar inte genom att vrida av nyckeln, såtillvida det inte är en av de nyaste dieslarna med elektriskt stopp.

 

En diesel driver förbränningsprocessen autonomnt till skillnad från en bensinare som kräver gnista i tändstiften. Att dra av nyckeln har ingen påverkan på förbränningsprocessen, enda sättet att stoppa en diesel är att strypa luften, eller att stänga av bränslet till högtryckspumpen. Att dra i stopphandtaget bryter högtryckspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei I handboken står det at hovedbryteren til batteriet ikke må brytes før motoren har stoppet. Dersom allt er koblet som det skal, vil ladelampen lyse dersom startnøkkelen slås av når motoren går. Dette vil ikke ødelegge diodene. Men for all del. Korrekt prosedyre er: stopp motoren ved å dra i stopphåndtaket, sett startnøkkel til posisjon av og dersom båten skal forlates for noen tid, koble batteriet fra med hovedstrømbryteren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...