Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Dykarn

Polermedel / vax - Ultra Glozz

Rekommendera Poster

Hej

 

Har fått höra att Autosol ska fungera fint för att få bort oxid och matta skrovytor innan vaxningen på båten.

Blev nyligen rekommenderad ett ännu bättre medel, ultra glozz, som både polerar (på kemisk väg ihop med friktionen med maskin) samt vaxar i samma medel men 2 olika moment. Skall tydligen fungera utmärkt ihop med polermaskin.

 

Undrar nu om någon provat detta medel, och i så fall om det fungerar bra ??

 

Ultra Glozz Länk:

www.ultraglozz.dk/

 

Mvh

Dykarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Praktiskt Båtägande har provat detta medel (och en hel massa fler....) i senaste numret både med maskinpolering och handpolering.

Köp ett ex eller läs det gratis på biblioteket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett ex av den röda burken på båtmässan förra året och provade i somras men det tar inte bort gulnad gelcoat. Så det blir till att ta nån oxalsyra eller autosol om man vill ta bort det gula. Sen tänkte jag köra med ultraglozzen som vax bara. För det funkade den bra som iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare dykarn,

Köpte Ultra Glozz på båtmässan i år. Har inte testat det än....men vi får se om det håller vad de lovar!smiley-smile.gif\ Autosol är ju erkänt bra att använda för att ta bort missfärgningar på mindre ytor. Har aldrig hört någon använda det på det sätt du funderar att göra. Har själv använt det för att ta bort rostmissfärgad gelcoat. Fungerar utmärkt för det ändamålet!

 

MVH

 

Litsegard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det var ngn som rekommenderade ett tvättmedel för att få bort gulnad gelcoat? fast jag hittar inte tråden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg tråden, det rekomenderades Vanish Oxy Action.
Jag testade häromveckan och är mycket nöjd med resultatet. Blöt ner ytan, lägg på medel, låt verka 5-10min, skrubba med blöt rotborste och spola av, färdigt! 21.gif\ Glöm inte att vaxa ytan efteråt!
 
/Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen ett medel innehållande vanlig oxalsyra (rabarber). Oxalsyra kan man köpa på färgaffären. De flesta Teak Cleaners innehåller även oxalsyra och skall fungera jättebra för att få bort oxider och gulnad gelcoat. Stryk på medlet, låt verka i 10 minuter och skrubba sedan. Glöm inte att skölja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Prova Hempels Gelcoat cleaner, funkade kanon för mej. Alternativt kan man blanda oxalsyra i tapetklister men jag har inte provar det själv..

Jag använde Ultraglozz som både rubbing och vax efter det, resutatet blev/är kanon.

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst OP-Admin


Efter att ha provat Abralon till denna säsongen så vill jag gärna rekommendera detta. Abralon är mjuka sliphättor till excenterslipen som med vatten våtslipar gelcoaten till högglans. Man börjar med ett 2000 korn och avslutar med 4000 korn. Det finns dock fler att välja på om man skulle göra ett grövre slipjobb oxå. Det viktiga är dock att ytan aldrig får torka ut utan att den är blöt hela tiden, man använder en duschflaska till detta.
Efter slipning så lägger man på ett valfritt vax för att försegla ytan.
Och där kan jag rekommendera Star Brite ett relativt okänt märke här men med carnaubavax som en ingrediens så är det ett bra alternativ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hallå igen

 

Hmm, en del intressanta inlägg här nu, funderar på att testa någon sån där teak cleaner eller tvättmedel med oxalsyra.

Ska nog testa både autosol och ultra glozzen med tror jag...

(En bekant på jobbet blev tipsad om autosol som polermedel & använde sig av det ihop med maskin med skinande resultat ;). Tror dock inte man skall köra med det för ofta, mest för en djuprengöring.)

 

Anledningen till att jag frågar om dessa medel är att jag provat 2 olika cleaners / polermedel ihop med maskin (med 1 stor excenterplatta) och inte fått det att bli blankt och rent utan bara ihopgrötat.

Har sedan fått polera upp ytan för hand i slutänden i alla fall *puuh*, men har kanske gjort något fel ?

 

Har fattat att de flesta rekommenderar någon proffsmaskin som klarar lite höga varv utan att sacka, men vem har lust att betala tusenlappar för en polermaskin ?? De vanliga billiga funkar ju bra på bilar men de vistas ju i en lite annorlunda miljö och har ju inte gelcoat ;) .

 

Som en lite parentes kan jag nämna att jag av en granne blev tipsad om Mr Muscle som insektsrengöring av fronten på bilen, fungerar kanon !!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tänkte bara tala om att jag köpte Autosol Polercreme och det funkade utmärkt att rengöra gelgoaten med, fick bort gulnader å oxid mm utan större problem... Står på burken att det går att använda till gelcoat, div. plast mm åsså metall då förstås ...

 

Har dock ej provat U.G. , så om nån gjort det får ni gärna tala om hur det gick !

 

Ha det fint

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...