Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
flipbop

Måla trimplan

Rekommendera Poster


Vid upptagningen i höstas hade jag ganska mycket beväxning (havstulpaner) på trimplanen (rostfria) och tänkte att jag i år skulle försöka måla dem med bottenfärg (båtens botten målas med västkustfärg, VC17 NT). På botten för övrigt var det bara enstaka havstulpaner).

Vad jag förstår ska det enligt www.yachtpaint.com gå att måla över etsande primer (Etch primer) med tjärepoxi (VCTar2) och sedan lägga på VC17 NT på den. Kan nog snika till mig en skvätt tjärepoxi av båtgranne...).

Någon som gjort något liknande och kan berätta om sina erfarenheter? Andra förslag?

Håller till i Öresund...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag hade samma problem men tänkte prova med drevfärg i år. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bottenfärgen på mina...funkar bra..

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för responsen!

Xander: Vad ska du satsa på? Prop & Drev?

Peo: Hur gjorde du? Målade du först med grundfärg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom var målade när jag köpte båten...men tror dom är grundade först.

Jag bara målade på förra säsongen.....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morsning, jag jobbar på färtema och säljer internationals produkter. Enklaste sättet är att se till att det är rent o flagfritt, därefter grundar du med Trilux primer (finns endast som spray) och stryker 2 lager med trilux bottenfärg. svårare än så är det inte. MVH PETER

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar på ett varv, vi målar alltid trimplan med samma färg som botten, alltså vanlig bottenfärg! om dom är omålade så ska du prima först.

När vi målar drev så bryter vi mörk och ljus färg till rätt nyans! (Billigare än drev färg men funkar lika bra!) 

 

Lycka till!smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20.gif\ Tack så mycket för alla råd och tips!! Nu har jag det hela klart för mig...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga...........

Har själv demonterat båtens trimplan för att en gång för alla se till att slippa flagnande färg och havstulpaner.

Har hört att etsande färg biter bäst på rostfritt.

 

Någon som har erfarenhet???

 

God jul förresten!!10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tar upp en gammal tråd med tanke på att det växer bra med havstulpaner på mina trimplan och funderar på att måla dom.  Visst snäckborttagningsmedel och högtryckstvätt gör dom rent när man har tagit upp båten, men jag vill förhindra påväxten där, om det går. 

 

Är det några av er som har målat sina trimplan eller känner någon som har gjort det?  Berätta gärna det ni vet lr hört. 

 

Så som jag ha tänkt mig är  [om man använder internationals produkter] att rengöra/sandpappa ytan,  prima  med VC Prop-O-Drev Primer [2 skikt ] och sen spraya på Trilux Propeller.  Tror ni att det kommer att funka?

 

Häls //Tonyex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att få grundfärgen att fästa på rostfria trimplan.

Jag har försökt flera gånger med etsande primers, halvbra resultat.

Detta var ju iofs många år sedan, måhända är produkterna bättre nu..?

För omkring 10-15 år sedan, på förra båten, tog jag ned trimplansplåtarna, körde dem i en sandbläster, blev helt rena, men blästersanden gör nu ytan ojämn, små mikroskopiska kratrar, i denna yta fastnade Plastic-Paddings bruna grundfärg på sprayburk bra (samma färg som modelljärnvägsentusisterna döpt till "SJ-brun") .. Nåväl ovanpå denna grundfärg blev det Internationals bottenfärg, senare biltemas. Inga, eller i alla fall väldigt få havstulpaner på de fria ytorna, däremot en del påväxt i skrymslen och vrår runt konsolen till trimcylindern och i "gångjärnet".

 

Jag tror att ett grovt slippapper i en slipmaskin kan ge en bra yta för grundfärg eller primer, etsande eller ej, kan fastna i. På blanka metallytor är det svårt att får färg att fästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle haft en version av det som tulpanerna sitter fast med, det verkar funka.:blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av okänd anledning(för mig) så verkar det det rostfria stöta bort eller ta bort funktionen hos kopparen i bottenfärgen när man målar rakt på det rostfria

Om man epoxibehandlar så funkar det normalt

 

Dock svårt att få det att fästa i längden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från en som inte har några trimplan, kan man inte popnita fast tunn kopparplåt på undersidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal inlägg men vilken intressant tanke. Hur funkar det med rostfritt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev M__G:

Gammal inlägg men vilken intressant tanke. Hur funkar det med rostfritt?

Det växer i allmänhet rätt så dåligt på rostfritt, om det är blankt.

Likadant på blankpolerade bronspropellrar.

Därmed inte sagt att det är helt fritt från påväxt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade vanliga rostfria trimplan lade jag på vanlig bottenfärg. Funkade fint. Visst släppte det lite varje år men med lite ny grundfärg och bottenfärg funkade det rätt bra. 
Vet inte dock inte om det var bra ur ett korrosionsperspektiv.

Nu har jag plast-interceptors. Funkar mycket bättre och behöver bara målas med bottenfärg. Själva bladen är ju alltid infällda när man ligger still. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...