Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
iron_eagel2

Ovetenskaplig undersökning angående släp

Rekommendera Poster

Skulle vilja veta hur många som vet hur man ska bete sej när släpet börjar vobla! smiley-tongue-out.gif\

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp ja vet, tog E kort för ett år sedan, en annan sak att göra det när det väl händer,

Gla påsk och gasen i botten...önskar suzz9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-cool.gif\

Ok du har behörighet. Men vad kommer att hända när dom nya viktbegränsningarna träder i kraft, det är illa nog som det är idag.

MVH Anders ( A BE CE DE )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha  Plattan i mattan...

 

!!!MVH REXCO!!! Som bara har B och C för tillfället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns alltså dom som inte har alla bokstäver på körlappen?....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nooop varför skulle jag??? B på fritiden och C på jobbet... Fast numera används mest B även på jobbet... Varför skulle jag slösa en massa pengar på att plocka bokstäver på fjantlappen när jag redan har d jag behöver..

 

PS: du kan ha körkort för Rymdraket och ändå köra som en kratta... Att man har massa bokstäver på lappen behöver inte betyda att man kan köra bil för det... Se på dom gammla körkorten där fick man allt på ett bräde man behövde inte kunna särskillt mycket för att både få A B C D och E... Dom allra flesta fick Mc kort och E kort utan att enns ha sett en MC eller ett släp...

 

I dagens samhälle  är det en mycket krånglig och dyr historia att ta ett körkort... Vet av egen erfarenhet... Ett vanligt standard kort dvs B kort kosstar i dag över 10.000kr för dom flesta... Om man sedan ska ha ett E till på köpet kan man med lätthet lägga på 8.000kr så dyrt är det... jag drar sällan släp eller nästan aldrig men vet hur man lastar och surrar för att undvika vobbling och andra överraskningar... Och som Suzz sa det är lätt att sitta här och snacka om hur man ska göra. frågan är om man är lika grymm när man befinner sig i verkligheten???

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har haft släp och husvagnar efter bilen många mil och aldrig ett vobel. Rätt kultryck, låg tyngdpunkt och hyglig hastighet så ska det mycket till för att det ska vobla. Dom nya friktionskoplingarn gör det nästan idiotsäket, men någon ska väl lyckats med dom också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det vore rätt bra att få veta hur man ska bete sig när släpet börjar vobbla. Jag råkade ut för detta för rätt många år sedan när jag lastat lite för mycket plank på släpet. Jag hade låtit såga upp ett antal 75* 225plank ,ca 6 meter långa. Lastade upp dem på ett släp och p.g.a längden blev det rejält baktungt. Jag körde väl 60-70 när släpet plötsligt började vobbla. Bakändan på Volvo 240n kastade våldsamt fram och tillbaka. Jag vet inte hur jag fick stopp på vobblingen, jag antar att jag gjorde som när man får sladd på bilen. Efter en 10-15 kast så fick jag stopp på bilen i alla fall.

När vi nu har några proffs här, hur gör man??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gäller och våga vobla...

 

Nä, körkort är fånigt dyrt, vore det inte för jobbet så hade de inte blivit mera än B, tillhör dock den ålderskategorin som inte fått någon boksav gratis, eller jo, jobbet har ju betalat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vill avslöja hur man bäst får stopp på vobblingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man svänger med släpet genom att göra hastiga rattutslag, gärna i kombination med kraftig acceleration eller inbromsning. Mycket spännande resultat väntar! 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror det vore bättre att se till så folk vet hur man gör för att undvika det men för övrigt så är det väl enda tillfället en får använda kusarna under huven..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför det är bra med utbildning så att man har lite hum om vad som kan hända (det blir bara värre ju tyngre ekipage som man har)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst är det bra med utbildning. Som jag skrev i ett annat inlägg så råkade jag ut för en kraftig vobbling för många år sedan. Lyckligtvis fick jag stopp på eländet men vet inte riktigt vad jag gjorde. Antagligen det man gör när man får sladd på bilen, det sitter i ryggmärgen.

 

Det vore väl inte helt fel att ni som har kunskapen ger några tips om vad man ska göra, det kan ju vara er vi möter på vägen med ett vobblande släp

 

/jan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Här var det inte lätt att få svar på några frågor, gott om besserwissar men inga riktiga svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok svar var d ja... Jag vet inte d bästa sättet men några iaf... Har bara fått släpet att vobla 2 gånger... Första gången så var släpet fel lastat (D va lite av första gången man drog släp) Dum som jag var så lassade jag bara på bilen (D va en biltransportskärra) Utan att tänka på kultryck eller annat. Fick givetvis inte bilen tillräckligt långt fram på kärran. Men jag tänkte inte så mycket på d utan surrade och gasade i väg ut på 70 vägen, kom inte många 100m fören hela ekipaget började att svaja hade då nått en hastighet på ca 60 knyck... Något panikslagen tryckte ja på bromsen och släpet började att sladda istället. Ett kraftigt tryck på gaspedalen gjorde därimot susen  släpet började räta upp sig och jag kunde motorbromsa ner hela ekipaget till vägkanten och flytta fram lasten...

 

Andra gången var allt rätt lastat men en surrning hade släppt i fästet så lasten hade förskutits, inte långt men d räckte för att d skulle börja svaja... Med lite mer Is i magen än förra gången så motorbromsade jag från första början och d gick bra... Vet inte om det är bästa sättet men d fungerade iaf för mej... Värt att tillägga är att det inte var särskillt mycket vobel men d räckte för att d skulle bli instabilt...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att jag gjörde något liknande, bilen kastade säkert 45 grader fram och tillbaka många gånger innan jag fick stopp. Hur som helst, inget man vill vara med om fler gånger. Ni som har utbildning, vad säger teorin om att upphäva vobbling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst OP-Admin

Som Rexco skriver så är det enda riktiga att gasa för att stoppa wobblingen för att sedan motorbromsa ner ekipaget. Några andra genvägar finns inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 
På min nya Passat-kombi så ingick en riktigt bra säkerhetspryl när man beställde den med fabriksmonterat drag!
Dragkroken är elektroniskt integrerad med hela ESP-konceptet, så enligt VW-teorin ska detta häva ett wobblande släp. Om det fungerar i praktiken har jag inte testat ännu, men det är bra frestande att baklasta ett släp med massa sand och testa på avskild plats! Testrapport kommer! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vid dessa tillfällen som separat reglage för släpbromsen gör nytta, dvs bromsa släpet men inte bilen.... Tyvärr ovanligt idag annat än som tillbehör på vissa husvagnar (och lastbilar...) Att gasa kan lösa för stunden, men anledningen till voblandet är baktungt i förhållande till hastigheten (baktungt släp kan klassas som vårdslöshet i trafik...)ökar man hastigheten ökar också kraften i kasten, det ända är att försiktigt sänka farten och försiktigt styra emot, sedan brukar en och annan bön komma av sig själv också ;-) Bromsar man är risken att släpet knuffar iväg bilbaken så allt viker sig, men då är ju problemet löst. Stanna och lasta om, ca 50-100kg på kulan brukar vara lagom, fartvinden kan flytta skenbara vikten bakåt- sänk farten innan!

 

Fast frågan var ju bara om man visste, ser jag nu!

Bättre kunskap är ju att veta hur man undviker att det händer (senast i sommras!)

/Fredrik,  BE C , tagna var för sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

21.gif\

Helt rätt utfört men då gäller det att det fins kraft kvar i motorn häng då tyngre last efter så blir det betydligt svårare.

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ovanligt idag annat än som tillbehör på vissa husvagnar (och lastbilar.Enligt EU får det inte finna släpvagnsbroms på nya lastbilar längre,pga att många trajlerdragare använde den som huvudbroms (för att spara sina egna) och så fungerade dom inte vid besiktning.

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mötte en modig man idag både bil och kärra rörde sej som en oljad ål hoppas att det slutade lyckligt (liten bil stor båt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...