Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst lpp2

Lacka eller olja teak?

Rekommendera Poster

Gäst lpp2

Hej på

 

 

Skulle vilj ha in lite erfarenhet av om man skall lacka eller olja in teak. Jag vet att det finns en naturlig olja i teak som kan koka när det är varmt ute och då faller lacken av.. Men vad är era/din erfarenhet?

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du inne eller ute. Jag har en stark uppfattning:

 

Ute: Däck, durk mm: färskvatten och såpa, inget mer. Prydnadsteak lackar jag.

 

Inne: Lack. Olja hör till 70-talets besparingsiver.

 

Lack innebär ett tillräckligt antal lager klarlack tills porutfyllnad erhålls, med mellanslipning. Därefter ett lager mattlack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du lacka teak även ute. Slipa, avfetta med aceton, lacka med lack för teak en sisådär 10-12 lager med mellanslipningar enligt ovanstående inlägg. Du kan också köra med en härdande olja, Owatrol eller liknande, det kräver inte lika många lager med är å andra sidan inte samma fina yta på som många lager fernissa. Du bör oavsett lackmetod räkna med att du får mattslipa och lägga på ett lager varje vår om det skall hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft liknande funderingar. Men har hört att för att få lacken att fästa på teak som varit oljad måste man tvätta som fan med aceton flera ggr. Det låter ju hemskt.

Har man inte oljat teaken på många år kan man enligt somliga testa att lacka ett mindre område. Sitter det kvar hela sommarn kan man ju fortsätta nästa vinter. Men skulle man lacka allt (hela inredningen tar väl minst en vinter) och det lossnar till hälften överallt, då har man ju förstört inredningen mer eller mindre. Sen hamnar man på nervhem.

Jag har fått ett råd om oljad teak, det är att skaffa sån här grå sträv slipduk som ser ut lite som ett dammsugarfilter. Med den kan man olja in och finputsa teaken i ett moment. Och teaken blir defenetivt snyggare sen man oljat på den.

 

Kan tillägga att jag köpte ett kikarställ i teak av Biltema som jag lackade. Det gick hur bra som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med att lackera teak i en båt är att blåsor uppstår, ett väl utfört arbete,tvättning,flera grundlager med förtunnad lack fördröjer

i bästa fall blåsbildningen, men den kommer som ett brev på posten.

Har provat de flesta medel på marknaden. Bästa resultat har jag fått med  Dex 1-2-3 som international tyvärr slutat tillverka.

Bäst erfarenhet har jag av att olja teaken utvändigt med 40% kokt linolja-

10% intertox-50% balsamterpentin. Mätta teaken ordentligt 7-15 lager, när

teaken slutat suga polera ytan med en trasa fuktad med terpentin.

På våren putsar jag av ytan med en slipduk ( röd eller grå ) och stryker på ett lager olja igen. Snabbt och snyggt resultat. Lycka till

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2


Många svar, dom flesta tycker att man skall olja in teak.. Jag har just lackat rokulten och har lackat efter all konstens regler.. Är upp i samanlagt 26 lager lack inkl förtunning... Får se hur den klarar sommaren.

Förra ägaren av båten har inte direkt tagit hand om vissa trädetaljer.. teakbord, ruffluckan mm. Min ide var att just lacka rokulten och bordet, eftersom jag kan ha det både inne ioh ute i sittbrunnen och ett lackad yta är lättare att ta hand om när man har barn i båten. Fast att tvätta rent ett helt bord med acceton Vet det tusan om jag har lust med det. Men vill ändå ha en slät/tät fin yta 

Någon som har lackat teak och det har gått bra eller dåligt med? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lackat en del detaljer (rorkult, flaggspel etc) i teak, o det har funkat bra. Brukar tvätta av med det lösningsmedel jag har till närmast till hands, stryka på ett eller två lager kraftigt förtunnad fernissa (oftast Schooner), fortsätta med ett lerr två lager mindre förtunnad och avsluta med två-tre alger oförtunnad. Brukar sedan slipa o lägga på ett lager till varannat år. Har hållit på så en 10-15 år, o hittils har det funkat bra.
MVH, G 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Äntligen lite stöd *S*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min erfarenhet-vill man vara bekväm tar man olja och vill/orkar man lägga ned tid tar man lack. En väl mattlackad inredning är det inte något som slår. Oljat är ju lättare att underhålla under säsongen och okänsligare mot åverkan och väl utfört helt ok utseendemässigt.

Lycka till.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har grundat hela inredningen först med epoxy 2-lager sedan 2-lager 2-komponentslack gjorda detta 1995 och det ser ut som ja skulle ha gjort det i vår om man vill ha lite matt yta så avsluta med halvmatt lack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

I år har jag testat med vanlig båtlack Får se hur det går i sommar I värsta fall så får jag göra om arbetet men då tar jag Teakolja i stället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...