Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
munter

ursäkta

Rekommendera Poster

jo,tjena.en sak som jag funderat på litegrann,det är att köra motorbåt.det är väl som att köra bil.ta dej från a till b,tröttnar man inte på det?när man seglar är ju själva resan tjusningen om man säger.lite mer sport o  sjömanskap.inte för jag har nåt emot motorbåtsnissar men jag fattar inte tjusningen om man säger.smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä! Jag har inte tröttnat än! Låter ju lite som du inte har åkt så mycket motorbåt! Dom som har motorbåt tycker nog att det är en tjusning med det, annars hade dom nog haft segelbåt! Eller ingen båt alls! Men smaken är som baken.... delad. Så fortsätt med seglingen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både och, och tycker att båda delarna har sin charm, fast kanske på lite olika sätt. Men det viktiga är att komma ut på sjön.
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja,tack ,men nog är det väl mer äventyr att segla,än åk motorbåt,fjölputtra o fegdriva utmed svenska kusten,när man kan kryssa för fulla segel många knop ?ps ska segla tiill töre i sommmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars tillverkas det fina motorseglare,,, fast det kanske ni redan känner till?

 

Tjära Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte tjusningen att bara hinna lite längre en gång per sommar, dvs under semestern. För sen hinner man inte så långt med segelbåt på en helg. Och då blir det ju inte så mycket man hinner besöka och utforska.

 

Visst, det kränger och trimmning av segel gör att man måste vara alert.

Men det går sällan över 5-7knop.

 

Dessutom kommer en motorbåt in i betydligt grundare vikar.

 

Personligen så tycker jag att det är kul med motorer och trimning så även där har jag en njutning av båtåkat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skyller nog på övriga familjen som inte har så mycket tålamod. Man vill komma ut och hem över helgen. Och dessutom kunna följa en tidplan.

 

Om jag bara skulle ha båt själv skulle det nog bli segel. Tror jag, även fast jag inte har seglat mer än några gånger. Tyst, billigare och utmaningen att det är upp till ens egen skicklighet om man kommer dit man ska.

 

Favoritfarten på min egen båt är 6-8 knop. Då kan man ligga och sola på för och akterdäck, det är hyfsat tyst så man hör fåglarna och hinner titta på vad man åker förbi. (Och seglare man möter ser mycket gladare ut av de mindre svallen. :-)

Sedan kan man gasa iväg och handla glass, eller lägga sig i en badvik när behoven slår till. (Min bild till vänster är alltså gasa hem över en helt platt och vindstilla Mysingen utanför Muskö sent i augusti förra året.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Man blir lite förvånad över vissa kommentarer här, sjömanskap har väl ingenting att göra med vad för flytetyg man framför!? snarare hur man agerar på sjön. Sen måste jag säga att det är ganska ofta man ser segelbåtar gå för motor specielt för att slippa kryssa. Som sagt seglar man så är själva resan en tjusning, åker man motorbåt så är även där resan en tjusning men man kan dessutom utforska vår vackra skärgård på betydligt kortare tid. Båda har sin tjusning.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att som seglare är det resan som är det skojiga, medan som motorbåtsägare är det målet som lockar? Sedan har vi ju snipaägare osv där det går sakta OCH bullrar, förstås... hmm, svårt det här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för kul med att segla? Hänga över relingen med regnställ på en solig sommardag?

Nä, en pilsner (lättöl) i handen bakom ratten klädsel badbyxor...de e grejer det...!!

Soliga sommardagar ska man njuta av inte sitta i regnställ!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Och vad är det egentligen för fråga att diskutera? Vissa människor gillar pannkaka, vissa köttbullar men de flesta både och...

 

Själv såväl seglar jag, kör motorbåt, simmar och windsurfar men har inga som helst problem med att andra inte har samma syn som jag på vad som är en trevlig sysselsättning.

 

Glad påsk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring


det är såna här saker som gör att det blir massa skit här på MG att ställa en sån fråga. nä ta bort den här sidan. smaken är som baken

 

 

MVH Laxen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej nej,inga problems,bara en stilla undran från en seglare som lider av att starta motorn,bara för att ta sej från hamn,det är tråkikt att gå för motor,och låter gör det.mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta är ju en tämlig IDIOTISK fråga.... jag personligen skulle aldrig i hela mitt liv skaffa mig en segelbåt.. men det är ju min åsikt.. alla har olika åsikter och intressen..
 
ADMIN Ta bort denna tråden... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

va ni gnäller...en liten humortråd är ju detta....

 

men ni kanske sitter på lördagskvällen på en parmiddag:

 

A:- har funderat på min bottenkulör på båten...

B:- jag oxå...har letat hela vintern på nätet och fastnat för marinblå H67543 eller H 67544 lite svårt det där med kulörer...

A:- ja...man vet ju inte vad det är för väder...är det molnigt är vattnet mörkare...

B:-har letat sen i oktober på nätet för o hitta bilder på bottenmålningar med dom kulörerna...sen funderar jag på att byta en ribba på badbryggan..

A:-oj! det gjorde jag förra året...vilket jobb det var att hitta rätt teak!

B:- hittade det på nätet...en amerikansk sajt...så jag beställde den därifrån...

 

 

Utdrag ur en typisk lördagskväll för SERIÖSA båtägare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta  bort dej själv,träffade visst en känslig nerv där. men jag kan begripa att man kör en timme sådär,för att komma ut till skärgården el så,men bara köra runt,fattar jag inte tjusningen med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja,sanningen va den att jag ville reta upp motorbåtsnissarna litegrann,ge igen lite,som dom säger,dom är ju inte så goa mot oss seglare.inte alla men många motorbåtsnissar är ganska överspända,om man säger.26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan så vara, men du gör ju inte saken bättre med ditt ordbajseri!!
Med ditt resonemang så borde du inte lämna bryggan överhuvudtaget.5.gif\
Köp en husvagn istället och låt skärgården va fri från den typen av förtryck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo,husvagnen är såld,det var dyrt med soppan,motorbåt=bryggseglare eller så går det som på bilden.ajö nu åker jag till segelbåten.2.gif\

post-15110-1394234609,4042_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo,husvagnen är såld,det var dyrt med soppan,motorbåt=bryggseglare eller så går det som på bilden.ajö nu åker jag till segelbåten.2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Detta påvisar väl varför det finns segelbåtar o motorbåtar smiley-laughing.gif\ Vissa vill åka fort o andra långsamt, vissa dit de själva vill o andra dit vinden blåser ( ok man segla mot vinden, jag vet)

Om du jämför motorbåt med bil så borde väl segelbåt vara = cykel ?? Å det är inte heller kul i längden att bara cykla......

Har du inte vett när du kör motorbåt så kan det gå fel o då gör det det fan så mycket fortare än med segelbåt o det kan bli fan så mycker värre !! SÅ sjömanskap krävs även för motorbåt( även om vissa verkar sakna.......)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märks att du inte har seglat med mig.

Väldigt sällan att man hänger över relingen i regnställ på min båt, betydligt oftare att klädseln är badbrallor och acessoaren en öl. Den stora skillnaden mellan ditt och mitt sätt att ta sig fram är att det är tyst, om man inte vill köra lite radio på låg nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu.

Du tyckte ju att resan var viktigare än målet.

Hur kan du då inte förstå att någon bränner runt med en motorbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...