Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
nmop

Montera stripes på friborden

Rekommendera Poster

Finns det någon som har tips om montering av stripes på friborden. Jag vill undvika att det blir snett och att det blir luftbubblor kvar. Kan man blöta friborden med såpvatten för att kunna ta loss och justera? Stripen fäster ju direkt annars. Tacksam för tips. Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du har tillgång till en laser av något slag så är de guld att använda för att få det rakt. Såpavatten eller liknande är bra precis som du sa. För att minimera risken för luft-/vatten-bubblor kan du använda en gummiskrapa av något slag. Ofta har man någon liggandes i kökslådorna som går bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta förra året. Linjen fick jag från de gamla stripesen.

 

Men jag rekommederar INTE såpa eller vatten. Första halvmetern gick åt fanders pga detta. Det blev bubblor av både vatten och luft. Fick börja om.

 

Melodin var att lägga den torrt med två personer som jobbar tillsammans. Den ene håller stripesen en halvmeter framför den som sätter upp den - så nära skrovet som möjligt. Det blir väldigt lätt att få det rakt om man gör på detta sättet (förusatt att man har en tejp eller nåt som markerar linjen. Ett lätt tryck med handen från stripesens mitt och utåt undviker luftfickor. Det blev i stort sett perfekt med denna metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med föregående inlägg.

 

Använd blomspruta med vatten med några droppar diskmedel i, och spraya på friborden. Sedan lägger du på stripeset och kan justera det hur du vill. Ta sedan en gummiskrapa och skrapa ut allt vatten. Brukar bli hur bra som helst när jag gör så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, håller inte med föregående inlägg...

 

Smaken är som baken, testa på en kort bit och välj den metod som fungerar.

Min stripe är rätt bred, 14 cm, och det gick INTE att använda blomspruta med vatten/tvållösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är ensam i din inställning verkar det som, Consensus ;-)

Även jag röstar på såpavatten och skrapa. Jag har provat på både smala stripes till båten och stora klistermärken på skyltfönster med bra resultat med den metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag stripade båten för nån vecka sedan, med såpvatten & blomspruta. blöt ner både dekalen & friborden ordentligt. sen på med dekalen & gnid ut med en gummiskrapa eller om du åker iväg till en reklam firma så har dom nog en speciell skrapa som är mkt bra att använda. Om du ändå får nån enstaka bubbla så ta & blås lite på den med en varmluftspistol, det är rena trolleriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oftast är dekalerna utskurna i vinyl. Det materialet andas en aning, så även om du får en bubbla kommer den att försvinna inom någon vecka. Är det en stor bubbla som du inte får bort kan du använda en synål och sticka hål med. Att använda tvålvatten ger sämre vidhäftning. Vanligt vatten går bra, men det är inte nödvändigt.

 

Jag jobbar med reklam och får lite skyltuppdrag då och då. 
 Lycka till!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och vart köper ni era stripes då .. nyfiken här.. funderar på att sliåppa måla min lilla linje.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med dig om såpa o vatten. då jag lägger hela ytor med stripematta ca 120x240cm är en värmepistol svag värme ett bra tipps om det blir bubblor .

21.gif\nagga med nål och värm ut vattnet samtidigt som du anvä

nder gummiskrapa med plychs eller sammet om. använd INTE GUMMI DIREKT PÅ STRIPET.

snörslå e en bra grej om du inte har en rätt linje att gå på. punkta med en vattenlöslig penna och du har en rät linje.

lycka tillsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för massor med bra tips! Jag lutar åt blomspruta med diskmedel och finlir med varmluftspistol om det blir blåsor kvar. Tack! Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man använda diskmedel o vatten till alla stripes? Eller kan limmet bli förstört, har beställt på dekaltrim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för att rikta in så dekalen hamnar i rätt läge. Rita en linje på skyddspapperet ett par cm under dekalen och rita motsvarande linje ett par cm under där dekalen ska sitta. Enklare att "sikta in" och enklare att sudda bort linjen efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...