Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
lokatta

våtslipa vc17

Rekommendera Poster


Vad gör ni för att få ner förra årets VC17 lager. Folk säger att man ska våtslipa. KAn man våtslipa för maskin? Eller är det det där med vatten och elektriska apparater? Jag har slösat en del på dåligt sandpapper, var köper ni er och vilken grovlek?

 

shipman ägare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man slipa WC17? Det är klart om man skall slipa bort flera års lager kanske. När det gäller bottenfärg så är det enligt tillverakre alltid våtslipning som gäller. Själv körde jag med riktiga skyddskläder och ansiktsmask och torrslipade. Vet de som våtslipat med maskin oxå men det kräver ju lite respekt för elen. Kompressor och tryckluftsslip kanske kan vara ett alternativ. När det gäller papper har jag kört med ett lågprispapper typ Harald Nyborgs och efter 0.5m2 slipad botten och ca 20 papper köpte jag Mirka papper. 10st för 90 sek, slipade resten av botten med 15 papper (kornstorlek 40 & 80)plus finslip av hela botten med 5st 240 papper så det är enorm skillnad på billiga och dyrare. Hade några lager med blandad bottenfärg så jag började med att riva av det grövsta med 40 och 80 papper sedan finslip med 240 innan grundning.

 

/Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa du. Skrapade hela båten förra vintern och målade först epoxi och vc17 på det. Nog trodde jag att man ska försöka slipa ner det lite allafall, för att just slippa att det börjar byggas lager på lager. Eller är det så att det nya löser upp med förra årets färg. Det är ju ett väldigt tunt lager. Jag vill gärna bli överbevisad så att jag slipper sandpappra i onödan. ;-)

 

Gärna mer erfarenheter av sandpapperkvalitet, och var köper man bra papper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grannen har målat med VC17 på sin H-båt sedn han köpte den i början på 80 talet och han har aldrig slipat, när jag kollade på den förra våren så var färgkanten knappt märkbar, jag skall grunda min med VCtar2 och sedan VC17, anledningen är eller åtminstone var föra att slippa slipa varje vår, vi får väl se hur det blir med det då, kanske blir lite slipning iallafall.

Mirka papper köpte jag hos autoexperten mn det borde gå att hitta i färgaffärerna med.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Enligt International (se http://www.yachtpaint.com) behöver VC17 om den ska målas över med VC 17 bara sköjas med färskvatten torkas om sedan målas. Annan hård bottenfärg våtslipas med 240-papper.
Jag var osäker på om min färg var en hård eller en TFfärg så jag tog det säkra för det osäkra och våtslipade för hand med 240papper och det var barnsligt enkelt och gick väldigt snabbt. I efterhand kan jag nog anta att att det troligen var en TF-färg och antagligen VC17 med tanke på hur enkelt det var.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VC-17 bygger inga lager. Faktum är att den gamla bottenfärgen fortfarande är verksam, slipa inte bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen. Man lär sig så länge man lever. SLipar bort bara några envisa snäckor som gillar tungmetaller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...