Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
-kenneth-

marinplywood

Rekommendera Poster

är de nån med erfarenhet som vet hur man ska nå ett bra resultat som håller när de gäller att måla på marinplywood,,, vad man ska ha för produkter/fabrikat,,,, spackel/grund/färg,,, som jag skrev i inlägget tidigare idag så har jag fått vatten blåsor på friborden en del stora som handflator,,,, alltså bara att göra om,,, men hur gör man för att göra rätt och slippa mer tråkiga överraskningar????

 

//kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på http://www.trabatsakuten.nu/, så hittar du många fina tips.


Har du råd skall du satsa på tvåkomponentslack.


Min motorseglare byggd i marinplywood 1975 är relativt hyfsad i lacken efter två vintrar på land.


Men börja inte att fundera på att plasta, för då blir det svårt att få försäkring på båten.
PS. Båten är till salu till hyfsat pris.

post-14361-1394234602,251_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En får tacka för svaret,,,, smiley-smile.gif\ de verkar inte finnas så många som kan/vill råda,,,, 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet med blåtorna är INTE som jimmy_lars skrev att du inte förseglade ytan med kokt linolja. Plywood skall inte oljas alls, då den inte suger olja! Resultat - oljan lägger sig på ytan, färgen fäster inte.

 

Behandling är som följer:

- Skrapning lös färg

- Byt ut skadad plywood (rutten, mjuk, delaminerad etc)

- Slipning

- Uttorkning innan behandling, mät med fuktmätare!

- Försegla utsatta kanter med marinepoxy (fabrikat West, SP, NM m flera)

- Spacka med epoxyspackel (marinepoxy filler)

- Slipa epoxy spackel

- Grunda måla. Om du skall måla båten med tvåkomponentsfärg måste du vara helt säker på att den inte är målad med enkomponentsfärg tidigare, annars kommer färgen med största sannolikhet att krackelera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK!!! de där va ett svar som jag kallar svar,,, ja har blitt lurad från början,,, jag har kört med linolja på hela båten (dränkt den) med tro att jag gjort nått jättebra,,, men resultatet blev skit... så,,, de blir att slipa allt igen låta den torka,,, spackla grunda ååå lacka igen,,,, jag kommer att lägga mörkblå toplack från international igen,,,

 

 

fråga igen,,, hur gör jag för att få bort linoljan som nu finns i/på plywooden?? tvätta med T-röd?

 

Tackar på förhand för goa råd,,

 

//kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K, hur kommer det sig att jag oljat plywood i min båt med linolja och sedan fernissat med utmärkt resultat i så fall? Klart att plywooden suge råt sej olja, däremot inte lika mycket som annat trä. Det viktiga är att man lägfger ett spärrskikt med kokt, torkar, gnide rbort alla olja som inte träet suger åt sej INNAN den stelnar och sedan låter det vara minst tre veckor före vidare behandling. Epoxy hit och epoxy dit, trä är trä och ska vara trä utan epoxi enligt min åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Infon om att du inte skall använda linolja på plywood kommer ifrån träbåtsgurun Thomas Larsson samt flera tips på Träbåtsakutens hemsida. Det är inget jag hittat på alltså. Funkar det med linolja för dig på din plywood är väl det bra? Epoxy är ett av de tätaste materialen som finns och funkar utmärkt tillsammans med plywood då det är viktigt att den är helt tät från början då den till skillnad från en riktig träbåt inte sväller igen. Plywooden är också kännslig för röta och delaminering i kanterna. Jag skulle inte rekommendera epoxy på detta sätt i en båt byggd av trä, så där är vi överens.

 

Tvätta med T-röd, balsamterpentin eller aceton borde funka för att få bort linoljan borde funka bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om de är rätt eller fel behandling ur äkthets synpunkt skiter ja i,,, de enda jag vill är att få ett resultat som håller,,, så ja slipper att göra om samma sak år efter år,,, de är liksom nära 20m2 som ska slipas,,, finns ju de som är roligare och billigare så de får bli epoxyspackel åå hoppas på de,,, 

 

förslag på grundfärg fabrikat och produkt??

vill lacka med samma mörkblåa toplack från international som tidigare som jag tror håller bara de är rätt från grunden,,,

 

ps,,, om jag hade en äkta träbåt skulle ja inte vilja spackla alls,,, skulle skina blankt i trä :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt, då är vi helt överens 21.gif\

Inte menat mot er, blir bara så trött på alla som förstör riktigt fina träbåtar med glasfiber och epoxy hit och dit. Senast jag va ner till hamnen tittade jag på en snipa med mahognyöverbyggnad som ser mer eller mindre förskräcklig ut på grund av att epoxy och nån typ av väv lagts på mahognyn. Kan sträcka mej till att det är okej att använda på plywood då.. smiley-tongue-out.gif\

Okej, har inte läst så mycket på Träbåtasakuten men det stämmer säkert och Thomas Larsson brukar ju veta vad han snackar om men som sagt det funkade fin fint för mej och det är väl huvudsaken det, men då vet jag att man kanske ska prova nån annan metod till nästa gång, kanske inte har samma tur då. Höll på slipa på båten idag och tanken slog mej hur less man skulle bli om det va bara till o göra om allt nästa år så hoppas det blir bättre denna gång och fuska inte den här gången då..smiley-wink.gif\

 

Lycka till!//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är helt överens,,,:-) jag har båten som är med på bild 27 fots motorseglare:-) helt färsk när de gäller båtar och renovering,,, hade ju tänkt hålla på med annat än slipa allt en gång till,,, ja köpte båten oktober 2004 och börja slipa nästan direkt och höll på hela vintern,,, trodde ju att ja INTE fuskade:-P,,, ville göra de ordentligt för att gå vidare med ombyggnad inne i båten,,, men de får ja skjuta på framtiden (slipa slipa) i år kommer den inte i sjön,,, den ska torka ;-) åkte runt och titta på båtar sommarn 2002-2004 de finns mycke fina båtar:-) men de finns de som har förstört allt de fina oxå,,, plast på trä ser inte bra ut,,,men är väll nödlösningar,,, plastar istället för att byta trä,,, som jag tror är svårt att få bra,,, om man inte har misslyckats några ggr så man får erfarenheten,,,:-) men de kostar jobb och :- med misslyckanden :-(

men men,,, får se de som läromedel :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du helt rätt i..

Bra att du följde mitt spår och använde mycket smileys smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ujjasmiley-smile.gif\ lite färg piggar ju uppsmiley-laughing.gif\ och så visar man ju lite mer just hur man menar,, ;-) va ute åå börja slipa lite 12.gif\ men hade bara 100 papper hemma åå de tog inte så jag vart nöjd:-( så de blir att vänta till i morrn,,, *UÄK* att slipa måste vara de straff som trähitler hittat på,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 100 papper lät lite klent för att få bort lacken. Har ingen aning om hur tjock lacken är eller om du redan fått bort själva lacken men går det inte bättre med värmepistol och skrapa? Brukar va sånt jäkla göra att slipa lack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo klent,,, smiley-yell.gif\ värmepistol vart jag varnad för sist,,, 3.gif\ iom att de är plywood så är de ju limmat,,, åå limmet reagerar på värmen,,,, smiley-undecided.gif\ så jag våga inte,,, nu är de oljat spacklat grundat lackat... mycke mindre lager än förut,,, med grövre papper till en början så är de säkert klart om nån månad efter flitit slita varje dag 14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...