Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Crona

Plexiglas fönster i maxi 77

Rekommendera Poster

Är det någon som tätat sina rutor på maxi 77:an? Hur mycket Sikafles-293 UV bör man lägga imellan? viss tjocklek? Eller tar man bara på ett ungefär?

 

post-15276-1394234601,0524_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemskt nyfiken på svar, har fått tipset om Butyltejp men Sikan verkar lättar att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall prova mig fram i påsk. Återkommer med resultatet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

 

 

Vi skall utföra samma manöver med vår Rival 22. Vi har iof 6stycken fönster och beräknar att göra av med två tuber. Jag skulle gissa att det räcker med en tub för din del. Förra året när vi packade om fönstren gick det åt 1,5st!

 

 

 

Vi kommer se till att det är helt fett fritt genom att tvätta ordentligt med aceton. När sikan är appleserad mellan skrov och fönster kommer vi dra skruvarna lagomhårt så att inte all sika pressas ut. När sikan torkat efter drar vi skruvarna. Vi hoppas att det bildas en packning av sika som effektivt kommer hejda lekage.

 

 

 

Allt är ganska enkelt i teorin, om någon vecka får vi se om det håller i praktiken.

 

 

 

 

 

/Plarsa

 

http://rival22.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tätade mina rutor med Sikafles-293 UV förra våren. Men nu när jag tvättade av båten efter vinterdvalan så märkte jag att sikan hade krympt och glipor hade bildats mellan rutorna och sikan. Så nu får jag börja om på nytt i år. Att det skall vara så svårt att få det tätt! 3.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grejj bara.... Högtryks tvätta alldrig direkt på eller nära rutrna... det är rena döden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Använd inte sikaflex till rutorna på 77an. Det rör sig för mycket och sikan blir för hård. Använd butyl tejp istället. Höll tätt och fint i alla år på vår 77a. Finns bland annat att köpa på Volvo (dom sätter fast en del sido bak rutor på kombi bilar med det).

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

wurts limma täta på tub

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kan sätta en krona på att du inte har tierods!
 
Vantfästena drar med sig däcket och kraften måste tas upp av rutorna vilket de inte klarar.
 
Lita på

Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Butyltejp ska man använda, se kan man, för att undvika att den kladdiga butyltejpen kommer fram mellan ruta och däck, lägga en sträng sikaflex runt om.

Tie Rods är också ett måste om kan vill ha lite spänn i riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt sikaflex 290 UV och betyltejp nu. Hoppas jag hinner få det innan sjösättning den 16 maj. Är det bara att skruva loss rutorna på utsidan eller finns det någon mutter innanför? Någon som känner till det? Lite bökigt isåfall om man ska utföra jobbet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter mutter på insidan, så det underlättar om man är två.

Butyltejpen är ju det som tätar och håller fast rutan, på en båt som inte sviktar vid hård segling behövs egentligen inga skruvar, men verkligenheten säger ju tyvärr annat.

Sikaflexen har du sedan runt för att få en snygg kant och för inte den kladdiga butyltejpen ska vara åtkomlig, den har egentligen ingen tätande effekt om du gjort ett bra jobb med butylen

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått sikan och betyl tejpen. Hur tjockt ska man lägga bety tejpen. Räcker det med ett lager så som den är rullad?



Senast ändrad av Crona | 09 maj 2009 | 12:01

post-15276-1394235905,308_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte du inte svart betyl?

Grå betyl blir väldigt synlig och jag skulle inte rekommedera det. Kommer att synas precis hur den formar sig runt där du skruvar fast rutan. Man kan även måla svart under rutan för att det ska se ännu bättre ut, om man använder svart betyl .

 

I övrigt är  det bara att lägga en sträng att betylen runt hela rutan. Ser inte hur bred din betyl är men lägg den med ett litet avstånd till rutans ytterkant då den kommer att flyta ut lite, så slipper du skära bort allt överflöd och kan sedan fylla ut / snygga till med sikan

 

lycka till och visa gärna med en bild hur slutresultatet blev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båda rutorna fixade. Det tog 8 timmar. Ett jävl... jobb att skrapa rent allt från dem gamla betylen. När jag beställde betylen så visste jag inte att den kunde beställas i svart. Så det fick bli grå, det blev rätt snyggt det också- lite pimpat på något sätt. Ska lägga in lite bilder imorgon på jobb datorn då den här hemma är för långsam. Nu får man bara hoppas att det håller tätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite bilder på jobbaet med rutorna. Översta bilderna är hur de såg ut före och efter. 8 timmar hårt arbete, så pass att jag trillade ner en gång då jag trampade utanför brädan, suck! Men nu är det fixat och snyggt. Bara hålla tummarna att det håller tätt!

post-15276-1394235909,2761_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser bra ut, jag skulle dock passat på att dela rutorna när jag ändå höll på

kul at du blev nöjd, det är det viktigaste

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt rutor nyligen på Maxi 77.

 

  1. ta bort de gamla rutorna när det är varmt, butylen är mjuk då, annars tar det lång tid
  2. tvätta bort resterna av butylen med fotogen, som löser upp butylen
  3. tvätta bort fotogenen med aceton
  4. ny butyltejp är lätt att lägga runt hålet för rutan, och runt skruvhålen, välj svart. Två rullar M3 räcker väl
  5. skruva fast rutorna så att det är mellanrum kvar mellan ruta och skrov, några millimeter
  6. maskera och fyll i med sikaflex som hindrar att butyl kommer ut och kladdar ner segel och båt, en tub räckte väl, har en över om någon vill köpa den


Har inte börjat med insidan ännu, vet ej om jag ska dra sikaflex där också, eller silikon?

 



Senast ändrad av riksost | 24 maj 2010 | 12:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också bytt mina rutor enligt samma princip. Hade varit trevligt ifall någon som gjort detta tidigare har satt någon tätning på insidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väcker liv i gammal tråd istället för att skapa en ny :).

Skall täta om rutorna på min maxi 77 nu och letar efter en bra butlytejp att använda. Jag kollade på biltemas  idag men tycker den ser ser lite tunn ut (2mm?, se bild) räcker det eller bör man isf lägga flera lager eller använda ett annat fabrikat, några tips I så fall?

Tänker att det kanske inte är samma tejp som biltema sålde för 12 årsedan, som andra användare tipsat om. 

20220313_132738.jpg

Redigerad av hallonBoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...