Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hajenhajen

TV antenn till Daycruiser utan Targabåge.

Rekommendera Poster


Hej. Har kollat enormt mycke efter en tv antenn som skulle funka till en Daycruiser båt., Men hittar inget jag fastnar för, ska vara litet, och enkelt, o bra motagning. Nån som vet en lösning ? och vart man kan fästa det på båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror att en Triax-antenn skulle kunna funka. Finns hos t.ex. Elfa.

 

post-12780-1394234600,2704_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja, du får väl låta fantasin flöda. Jag antar att du i första hand vill kunna titta på TV när båten ligger stilla, och då kan du väl ordna en montering som gör att du kan plocka fram antennen när du behöver den (kolla monteringsdetaljer etc hos Elfa eller någon annan).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att  montera den på änden av båtshaken,

två st klämm fästen (för tex kvast eller skurmopp) monterade lodrätt över varandra  på båten så har du en portabel anläggning som inte tar plats.

Körde så första sommaren fungerade fint dom gånger vi tittade på burken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok..låter intressaant. kan du / nån rita en skiss hur det ser ut, eller kan se ut. har en antenn hemma, ser ut som en bil antenn, den funkar me DVB-T som jag kopplar till digital tv motoagre för laptop. Men vill ha en bättre . tänkte på denna http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=AH120 ev montera den nånstanns i båten...kan det funka. Eller är det bara att testa sig fram. Eftersom jag inte har targa m.m...så gör det ju saken lite svårare...en idé är också denna....ska visa bild..

post-6838-1394234608,2358_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena. Jag har samma problem med antenn! Men jag kommer att montera min på topplantärnan som sitter på rutan fram. På min så sitter den på ett halvmeter långt rör. Då kan man dra antennkabeln i röret till lanternan.

 

 

mvh/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan har en flaggstång där bak, så är ju detta ett gyllene tillfälle att slå två flugor på smällen. Du monterar en snygg rostfri flaggstång där bak. Och så fort du kommer i hamn. så sätter du dit din mycket längre tv stång i samma fäste. Då har du förberett den så att flaggan kan hänga under TV antennen, som sitter i toppen (i stället för flaggstångsknopp). Sladden drar du sedan inne i röret. Om detta inte funkar, så går det ju att göra på exakt samma sätt med en gösstake... Men det blir nog inte så snyggt på din båt, och så stjäl man solutrymmet på fördäck. Lycka till med tillbehörssökandet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...